Bukefalos 28 år!

Ansökan till högskola hösten 2013

Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Det blev i slutändan ett mycket enkelt val för min del. När jag satte mig ner och sökte insåg jag att "min" högskola nästan helt har tagit bort fristående kurser (och jag är inte sugen på att läsa ett helt program till, tanken är ju att jag bara ska plugga om jag inte får jobb), så det fick bli en distanskurs. I och med att jag ska/söker jobb i första hand är jag inte direkt flyttbar i nuläget heller, för det är här jag vill bo, har precis flyttat hästarna till ett toppenbra stall och nej, flytt nu är inte aktuellt.

Jag fick nöja med mig en kurs på halvfart alltså. Känns lite sådär, pengarna kommer inte precis regna in, men den verkar åtminstone intressant.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag har sökt landsbygdsutvecklig som nummer 1. Men jag kommer plugga matte D/4 i sommar och om jag klarar den kommer jag istället söka mark/växt nästa år ist. Annars hoppar jag på landsbygdsutveckling i år.

Älskar lantbruks relaterade grejer och vill jobba med detta i framtiden men det är så högt genomsnitt, så måste man ha matte D/4 och Fysik 1a/A som är min svaga punkt.

Är det någon mer som funderar på slu program eller sökt dit?:D
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag kommer gå alnarp om jag kommer in (slu skola somsagt)

knapp

Någon som vet om jag måste vänta tills mina arbetslivserfarenhets papper kommer in och läggs upp i mina meriter innan jag kan söka eller kan jag söka nu?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

*kl*

Jag har sökt Systemvetenskap & Datavetenskap över hela landet :angel:

Tyvärr har jag gått Samhällsvetenskapligt program med bara Matte B - så det blev inte så många alternativ.

Kommer jag inte in i höst så jobbar jag alternativt söker ett natur-basår :D

Känns dock rätt omöjligt att hitta ett jobb :crazy:
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Läs natur-basår och fixa till matten tycker jag låter bäst ;)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Helt klart! Håller tummarna för att jag slipper ta stora csn-lån bara :o
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Om du inte har extra jobb eller är extremt sparsam så lär du ju få ett litet lån ;)
Jag är ganska positivt inställd till csn, tycker det är ett rätt bra och förmånligt lån.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag är så otroligt nöjd att jag gick basåret! Kom ju fram till att alla program jag ville söka krävde mer än matte B och naturkunskap B som jag hade... Dessutom är det guld att ha läst det precis innan jag började programmet för alla kunskaper är färska, jämfört med om jag hade läst det på gymnasiet för 5 år sen :p

Jag håller för övrigt med Monifa om CSN, tycker det är ett jättebra lån! Jag tänker som så att jag tar hellre lånet nu och har kvar mina sparpengar för de kommer jag behöva sen.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Precis, jag kommer fullt lån + bidrag och lägga undan så mycket som är rimligt i månaden och efter tre år har jag en buffert dels om jag inte skulle få jobb direkt (har hästar så gäller att hålla sig flytande) eller om jag skulle vilja köpa hus/lägenhet och har då handpenningen ganska färdig. Jag funderar dock på att gå nån hästrelaterad betalutbildning ganska omgående efter examen och då slipper jag ta ett tillfälligt jobb.

Finns många fördelar tycker jag. Visst det tar tid att betala tillbaka men takten är ju inte den snabbaste heller.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Kl*
Jag har med tänkt börja plugga i höst ska dock prata med en studievägledare först då jag känner mig lite förvirrad över hur jag ska söka.
Helst utav allt hade jag velat bli djursjukvårdare eller polis/hundförare men det är så svårt att komma in på det.

Började läsa matte B igår & historia a idag så de kurserna måste vara klara i slutet på maj.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Okej, nu har högskolekursen jag läser just nu kommit upp under meriter, men inte min gymnasieutbildning. Hämtar de hem i olika etapper eller är något fel?? :crazy:
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Ingen aning du!

Jag känner mig rätt så vilsen inför hösten! Jag vet inte vad vill göra, eller vad jag borde göra. Just nu är jag lite trött på allt och skulle helst bara jobba lite extra och läsa kurser som mest är kul och breddande. Dvs inte helt galna kurser, som Hobbitkunskap eller vad det nu finns. ;) Men jag är klar med kandidaten till sommarn och kan söka masterprogram. Frågan är bara vad jag vill och vad jag kan söka? Jag har inte en hel massa veckor kvar hos CSN och är därför rätt så begränsad...

Helst av allt skulle jag vilja jobba. Är rätt trött på att aldrig ha pengar, och jag saknar det där med att vara på jobbet och sen ha sin fritid. Just nu är allt lite väl flytande för min del. Dessutom vill jag åka på en volontärresa till nåt varmt land på ett projekt inom natur, men det vet jag inte om det kan bli av. Det kostar ju en ganska stor slant sånt där tyvärr.

Lär väl söka en hel hög med grejer, sen får vi se vad som hänt till hösten. Kommer söka masterprogrammet i biologi med inriktning mot rinnande vatten på min skola iaf. Men jag har som sagt börjat tveka på om fisk och sötvatten är det jag vill nischa mig inom...
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag förstår! Härligt att du är nöjd! :D


Nu hittade jag typ bara några basår där man inte behövde Matematik C, men i värsta fall får jag väl plugga nästa år.

Hade otrolig panik över universitet och studier för ett år sedan. Nu börjar det lugna sig och jisses så skönt det är! :love:
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag har sökt socialpsykiatrisk vård och socialpedagog, båda program på 180hp på Högskolan Väst. Vill i framtiden jobba med unga tjejer och killar som blivit utsatta för våldtäkt/sexuella övergrepp eller unga brottsoffer i allmänhet.
Allra allra helst vill jag komma in på socialpsykiatrisk vård som innehåller vårdvetenskap, olika kurser i psykiatrisk vård och lite kriminologi så jag hoppas verkligen på det. Har även sökt fortsättningkursen i barn- och ungdomspsykologi (som jag läser nu) utifall jag inte skulle komma in på något av ovanstående program.

Jag har haft jättesvårt att komma fram till vad jag vill plugga men nu känner jag att jag har hittat rätt. Det smarta hade nog varit att söka till socionom, men jag VILL INTE läsa socionom. :p

Håller tummen för att du kommer in!!:bump:
Jag har planer på att söka samma utbildning på samma skola nästa höst, så spar din litteratur till mig :p
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

knapp

Nu har jag sökt. Så nervös dock att mina betyg inte ska komma in/att mina meritpapper kommit bort med posten/annat som kan hända.

Blev:
Lantmästare 180p
Socialpsykologi 30p
Psykologi, översiktskurs 30p
Personlighets- och utvecklingspsykologi 30p
Genusvetenskap, grundkurs 30p
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Är det någon mer än jag som söker direkt från gymnasiet?
Jag sökte igår i allafall!
Sjusköterska 180hp Skövde, Jönköping, väst och Borås
Socionom 210hp? Jönköping
PT 30 hp Gävle
Beteendevetare 180hp? Uppsala

Personlig tränare och Beteendevetare är utvägar om jag inte kommer in på Sjuksköterska. Tror inte jag kommer in på Socionom heller men det är alltid värt ett försök :)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag har sökt
Miljöanalytiker 180 hp (distans)
Djursjukskötare 180 hp (Skara, hoppas att de inte flyttar till Uppsala!)
Veterinär 330 hp (men insåg att jag inte har tillräckligt mycket fysikkurser för det.. :cry: Läste ju samhäll-kultur på gymnasiet och har bara kompletterat med biologi a+b och kemi a efteråt)

Håller tummarna att jag kommer in på något av dem! Helst alternativ två, har mer och mer insett att jag är väldigt intresserad av det. Och jag trivs bra på SLU i Skara med för den delen :angel: Har ju redan gått där i tre år :D
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

KL

Blä. Någon som kan tipsa om kurser/program inom kost och hälsa som helst inte ges av Högskolan Kristianstad, men ändå på pendlingsavstånd (ca 60 min max med kollektivtrafik) från Hässleholm? Inte distans. Har grundläggande behörighet + några enstaka kurser.Tack på förhand!


//r
 
Senast ändrad:
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Har inte skickat in, men ska söka;
Projektledning och kommunikation för agronomer 20 hp
Biology of Lactation 10 hp

Läser Husdjursagronom, blir mitt fjärde år.

Ändrat min anmälan;
Hästens biologi och användning 15 hp
Jämförande nutrition 10 hp
Katt och Hund nutrition 5 hp

Med den här ändringen är det hej då till agronomexamen och hej masterexamen! ;)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Hästens biologi och användning 15 hp vart går den? Distans?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp