Anställd.

C

CarolaLind

Ni som vet, berätta gärna, eller skicka mig vidare till någon sida med info, hur går det till rent praktiskt och ekonomiskt?

Jag funderar på att anställa 1-2 personer så småningom, berätta för mig om löner och skatt och arbetsgivaravgifter och allt jag behöver veta!!

Anställningsformer, Hur man kan dela upp det, 25% -75% etc. etc.

Är det bättre att ha en fulltid eller två halvtid?

:bow: Tack för svar :p
 
Sv: Anställd.

Du hittar information på:

http://www.ifs.a.se/anstalla.php

Hoppas du hittar vad du behöver där?

Efter vad jag har hört så är det mer ekonomiskt fördelaktigt att bara ha en heltidsanställd framför två deltidare.
I gengäld så kan man kanske använda den ena som inhoppare på de tider då den andre personen är frånvarande (sjuk, sjuka barn, semestrar osv.)

Det beror nog lite på vilken typ av verksamhet man bedriver.
 
Sv: Anställd.

det bästa egentligen är om dom har egna företag för då kan du ha dom som sk konsulter och då slipper du betala deras skatt, moms och arb giv avgifter.
säg att de kostar i lön 5000:- då kostar dom minst det dubbla egentligen då alla avgifter oxå skall till...
sen måste du nog se över ditt bolags typ så att säga dvs enskild firma eller vad du har :-)
 
Sv: Anställd.

Det har jag också tänkt på, att anlita andra egna företagare, hm...*funderar vidare*

Om jag ska anställa 1-2 häst-terapeuter som tänkt, kan det ju funka, men om jag vill ha en på kontoret, det är inte så ofta "kontorsnissar" har egna företag..eller? har jag fördomar? :p

Terapeuterna är inte aktuella förrän mina egna elever är flygklara ;) om 2-3 år men den på kontoret skulle vi behöva från sommaren. eller typ i förrgår :angel:

Tacksam för alla tips!
 
Sv: Anställd.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?

Om man anställer någon så är arbetsgivaren ansvarig för att betala in källskatt och arbetsgivaravgifter. Om du anlitar någon med egen firma så är det den firman som sköter det. Skillnaden på kostnad är minimal, det handlar enbart om administration. Det finns förvisso andra skillnader såsom vad som händer om någon blir sjuk men de flesta som driver egna firmor ser nog till att ta betalt för detta på något sätt.

Dessutom kan du inte hyra in någon på heltid som har egen verksamhet. Denne måste ha fler än en uppdragsgivare, annars är inte verksamheten att anse som självständig vilket gör att firman inte får F-skatt. Och får firman inte F-skatt så är du lik förbaskat arbetsgivare.

Dvs, behöver du någon på heltid, anställ.
 
Sv: Anställd.

Aja, jag skrev med lillpågen i knäet...
dåligt formulerat jag vet.
Precis det som jag menade men inte skrev dvs sjukskrivning, man hoppas ju att man får tag på en seriös så man jobbar bra ihop och man kan fixa o ordna ihop det med.

nej men 2 st halvtidare tycker jag låter bra...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 626
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp