Byta bana sent i livet, specialpedagog eller programmerare?

@Kakis
Jag antar att mjukvarutestare fortfarande finns.
När jag hoppade av IT-branchen för nästan 20 år sedan så var de som bestämde övertygade om att det skulle vara helt automatiserat inom mindre än ett år.
Stora, dyra och viktiga resurser satsades på detta på verksamhetens bekostnad.

Jag trodde inte på idén då mjukvara som skall testas och integreras inte levereras med sådan kvalitet att den saknar behov av mänsklig handpåläggning.

Vi kom ihop oss om det ledningen och jag.
Några år senare så hade de ännu inte lyckats och enheten löstes upp och verksamheten flyttades till en annan geografisk plats med annan ledning.

Hur ser det ut i dag?
Massor med kod i Pearl som sköter om saken?
Eller kanske inte....
 
@Kakis
Jag antar att mjukvarutestare fortfarande finns.
När jag hoppade av IT-branchen för nästan 20 år sedan så var de som bestämde övertygade om att det skulle vara helt automatiserat inom mindre än ett år.
Stora, dyra och viktiga resurser satsades på detta på verksamhetens bekostnad.

Jag trodde inte på idén då mjukvara som skall testas och integreras inte levereras med sådan kvalitet att den saknar behov av mänsklig handpåläggning.

Vi kom ihop oss om det ledningen och jag.
Några år senare så hade de ännu inte lyckats och enheten löstes upp och verksamheten flyttades till en annan geografisk plats med annan ledning.

Hur ser det ut i dag?
Massor med kod i Pearl som sköter om saken?
Eller kanske inte....
I modern kodutveckling har man ofta vänt på stekarna och testningen börjar inte när det är dags för ”integration” - utan började innan första raden kod skrevs.( Integration är sånt som är lätt att bygga test för redan innan man gjort något innehåll .)

Och jag skulle säga att 98% av testningen är helt automatiserad av kvalitetsskäl, även om det finns ett par kategorier av tester där automatiserad testning är svårare, framförallt inom grafiska användarinterface och de kaosinteraktioner som alltid uppstår då. Men man måste ha automatiserad testning i väldigt hög grad, om man ska undvika regressioner eftersom systemen idag är komplexa på ett annat sätt än förr på mjukvarusidan.

Däremot är inte underhållet av dessa system automatiserad utan kräver duktiga ingenjörer med kompetens inom mjukvara för att hållas adekvata.

Dina kollegor var kanske bara lite för aggressivt före sin tid? Å andra sidan så var det här skiftet redan inlett för 20 år sedan, när jag började som ingenjör 1999 så var det inte etablerat, men i mitten av 2000-talet jobbade vi så - även om vi nog var med lite i pionjärsvågen inom vår bransch på mer än detta sätt.
 
@Kakis
Jag antar att mjukvarutestare fortfarande finns.
När jag hoppade av IT-branchen för nästan 20 år sedan så var de som bestämde övertygade om att det skulle vara helt automatiserat inom mindre än ett år.
Stora, dyra och viktiga resurser satsades på detta på verksamhetens bekostnad.

Jag trodde inte på idén då mjukvara som skall testas och integreras inte levereras med sådan kvalitet att den saknar behov av mänsklig handpåläggning.

Vi kom ihop oss om det ledningen och jag.
Några år senare så hade de ännu inte lyckats och enheten löstes upp och verksamheten flyttades till en annan geografisk plats med annan ledning.

Hur ser det ut i dag?
Massor med kod i Pearl som sköter om saken?
Eller kanske inte....
Jag har inte påstått motsatsen? Där jag jobbar har vi många olika nivåer av test och kvalitetsarbete och det viktigaste är att man är med från början redan i designfasen och påverkar hur man bygger produkten från start. Man kan inte testa in kvalitet i slutet av utvecklingsfasen. Jag har jobbat med test och kvalitet mellan 2004 och ca 2020 men jobbar nu med produktion och jag har valt arbetsgivare som har samma syn på kvalitetsarbete som mig.
 
Det här med vad "programmerare" är, tror jag kan variera. Rent generellt är jag inte säker på att det finns särskilt många jobb med just den titeln.

Men att bara skriva kod är ju en rätt liten del av att få fram kod som fungerar.
 
Blir det roligt i alla fall?
Ja, det är jättekul att programmera även om man inte är datanörd från början! Åtminstone var det så för mig. Jag har gått vidare i karriären och programmerar inte längre (förutom lite privata projekt på fritiden) men kan sakna det fortfarande (10 år senare) och umgås då och då med tanken på att återuppta det yrkesmässiga programmerandet. Men då var jag aldrig "kodslav", utan tog en större del av utvecklingsarbetet inklusive design och specning.
 
Hoppas det är ok att jag kapar tråden lite med programmerar-spåret här! Min man är civilingenjör och jobbar inom byggbranschen men har alltid velat jobbat med datorer på något vis egentligen. Nu har han börjat lära sig koda på fritiden och läst distanskurser (c#, python tex) på kvällarna. Det finns inte möjlighet för honom att plugga på heltid pga ekonomin (nyss köpt hus, jag är föräldraledig osv) men jag vill gärna att han ska följa den här drömmen ändå. Någon som har tips som kan hjälpa på vägen? Vad ska man satsa på för slags kurser, programmeringsspråk/program osv? Just nu vet han väl bara att han "vill bli programmerare" 😄 Jag är väldigt oinsatt i ämnet själv.
 
Tack för alla svar!! Mycket bra input och en del tankeställare. :up:

Jag ska nog sluta att fundera kring specialpedagog/-lärare, även om det är intressant och meningsfullt är arbetsmiljön kanske inte bättre än lärarnas och med min personlighet kommer jag förr eller senare bränna ut mig...

Jag tycker också att det är jättekonstigt att det är lärarna själva som behöver orosanmäla. Jag ringde socialen när det hände och frågade om det (som rektorn hade sagt) var sant. Ja, det var det. De ville ha det direkt från läraren. Annars tyckte de fanns en risk att rektorn missade/glömde bort det. Tydligen hände detta i närheten för ett antal år sedan och barnet ifråga misshandlades så svårt att det dog. Tragedin slutade med att rektorn tog livet av sig.

Personligen tror jag att risken att anmälningar uteblir pga lärarnas rädsla kan vara lika stor.

Tack för jättebra idéer ang. jobb i IT-branschen! Jag hade mest tänkt på själva programmeringen men glömt att det kan finnas ett behov av pedagogiska människor även i den branschen. Jag ska spana vidare åt det hållet.
jag tror absolut att du skall kunna använda dina sociala kompetenser inom IT. Det efterfrågas ofta, och något av dom berömmen jag har fått tagit med mig. Där finns mycket olika riktningar man kan gå och jag tror absolut du skulle kunna trivas med att byta :)
 
Hoppas det är ok att jag kapar tråden lite med programmerar-spåret här! Min man är civilingenjör och jobbar inom byggbranschen men har alltid velat jobbat med datorer på något vis egentligen. Nu har han börjat lära sig koda på fritiden och läst distanskurser (c#, python tex) på kvällarna. Det finns inte möjlighet för honom att plugga på heltid pga ekonomin (nyss köpt hus, jag är föräldraledig osv) men jag vill gärna att han ska följa den här drömmen ändå. Någon som har tips som kan hjälpa på vägen? Vad ska man satsa på för slags kurser, programmeringsspråk/program osv? Just nu vet han väl bara att han "vill bli programmerare" 😄 Jag är väldigt oinsatt i ämnet själv.
Beror mycket på vad han vill jobba med sen och vad han tycker är kul!
 
Hoppas det är ok att jag kapar tråden lite med programmerar-spåret här! Min man är civilingenjör och jobbar inom byggbranschen men har alltid velat jobbat med datorer på något vis egentligen. Nu har han börjat lära sig koda på fritiden och läst distanskurser (c#, python tex) på kvällarna. Det finns inte möjlighet för honom att plugga på heltid pga ekonomin (nyss köpt hus, jag är föräldraledig osv) men jag vill gärna att han ska följa den här drömmen ändå. Någon som har tips som kan hjälpa på vägen? Vad ska man satsa på för slags kurser, programmeringsspråk/program osv? Just nu vet han väl bara att han "vill bli programmerare" 😄 Jag är väldigt oinsatt i ämnet själv.
På "mitt" företag har vi anställt allt från civilingenjörer, till HR utbildade som gått en halvårs programmeringsutbildning internt inom företaget. Det viktiga är att man har ett stort intresse för programmering. Det som har gått bort är när någon med kort utbildning har haft för höga löneanspråk. Kan vara smart att gå ner lite i lön för att få in en fot i branchen, och visa att man vill och kan.
 
På "mitt" företag har vi anställt allt från civilingenjörer, till HR utbildade som gått en halvårs programmeringsutbildning internt inom företaget. Det viktiga är att man har ett stort intresse för programmering. Det som har gått bort är när någon med kort utbildning har haft för höga löneanspråk. Kan vara smart att gå ner lite i lön för att få in en fot i branchen, och visa att man vill och kan.
Tack för svar! Stort intresse har han. Förväntar oss att han ska få gå ner i lön från det han har nu men vet inte alls vad lönerna kan tänkas ligga på heller. Men han får vänta tills barnet är äldre och jag också kan jobba mer!

Beror mycket på vad han vill jobba med sen och vad han tycker är kul!
Tror han pratat om... Backend? Som sagt, jag vet ingenting om detta men gillar att försöka få koll på läget iaf 🙂 Just nu tycker han bara det är roligt att lära sig skriva kod tror jag.
 
I modern kodutveckling har man ofta vänt på stekarna och testningen börjar inte när det är dags för ”integration” - utan började innan första raden kod skrevs.( Integration är sånt som är lätt att bygga test för redan innan man gjort något innehåll .)

Och jag skulle säga att 98% av testningen är helt automatiserad av kvalitetsskäl, även om det finns ett par kategorier av tester där automatiserad testning är svårare, framförallt inom grafiska användarinterface och de kaosinteraktioner som alltid uppstår då. Men man måste ha automatiserad testning i väldigt hög grad, om man ska undvika regressioner eftersom systemen idag är komplexa på ett annat sätt än förr på mjukvarusidan.

Däremot är inte underhållet av dessa system automatiserad utan kräver duktiga ingenjörer med kompetens inom mjukvara för att hållas adekvata.

Dina kollegor var kanske bara lite för aggressivt före sin tid? Å andra sidan så var det här skiftet redan inlett för 20 år sedan, när jag började som ingenjör 1999 så var det inte etablerat, men i mitten av 2000-talet jobbade vi så - även om vi nog var med lite i pionjärsvågen inom vår bransch på mer än detta sätt.
Mina kollegor försökte införde det på fel nivå av test.
Regressionstest - absolut.

Ny framstressad kod till helt nya produkter - inte så bra.

På slutet av 1990-talet så försökte jag och några till införa iterativ testning och att koden redan från början skulle vara skapad med tanke på testbarhet.
Men det föll på att det inte fanns tålamod för det sättet att tänka.
Då trodde man att det skulle gå fortare att "bara köra på". Vilket det ju inte gör i slutändan.
Vi var också några som försökte införa granskning enligt Gilb.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tom_Gilb
Men det föll tyvärr också platt.
Jag hoppas verkligen att det har gått framåt sedan dess.
 
Jag har ju jobbat som receptionist/väktare i stort sett hela livet och är snart i närheten av ett halvt sekel, bytte från väktare förra året till att nu sitta på IT service desk på ett av sveriges största företag, nu är vi mest "catch and dispatch" men det är ändå en sådär 50 olika system att hålla koll på och lösenord återställer vi typ minst 90% av fallen.
INGEN IT utbildning alls i grunden men ett "nyfiket sinne"... Och är efter ett år på stället en av de som hanterar jobbet riktigt bra. Vi har en del jobbiga köer som jag inte har problem med. Handlar ju mest om att se till att leverantörer förstår problemet och sen driva frågan till ett svar kommer. Inte bara släppa deras lama ursäkter om att det "per logik fungerar så" (inte alla gånger iaf)

Som ni förstår blev det ju ett litet lönelyft också från väktaryrkets löner, så för min del win-win. Så visst går det att byta arbetsområde med mindre än 20 år kvar till pension =)
 
Jag har inte påstått motsatsen? Där jag jobbar har vi många olika nivåer av test och kvalitetsarbete och det viktigaste är att man är med från början redan i designfasen och påverkar hur man bygger produkten från start. Man kan inte testa in kvalitet i slutet av utvecklingsfasen. Jag har jobbat med test och kvalitet mellan 2004 och ca 2020 men jobbar nu med produktion och jag har valt arbetsgivare som har samma syn på kvalitetsarbete som mig.
Så bra att det har utvecklats på 20 år.
Jag arbetade med test och integration av stora system mellan 1995 och 2006 och då försökte testarna automatisera test på produkter som behövde test och integration för att över huvud taget få någon funktion alls.
Utveckling skedde med någon sorts kaosteori där det hela sedan "bara" skulle kastas ihop och testas.
Ofta tog test och integration längre tid än själva utvecklingen och alla blev därför arga på testarna som fick produkter utan förutsättningar att fungera levererat till sig.

Vi testade inte in kvalitet - det var värre än så - vi testade in funktion.
Helt galet faktiskt.
 
@Kakis
Jag antar att mjukvarutestare fortfarande finns.
När jag hoppade av IT-branchen för nästan 20 år sedan så var de som bestämde övertygade om att det skulle vara helt automatiserat inom mindre än ett år.
Stora, dyra och viktiga resurser satsades på detta på verksamhetens bekostnad.

Jag trodde inte på idén då mjukvara som skall testas och integreras inte levereras med sådan kvalitet att den saknar behov av mänsklig handpåläggning.

Vi kom ihop oss om det ledningen och jag.
Några år senare så hade de ännu inte lyckats och enheten löstes upp och verksamheten flyttades till en annan geografisk plats med annan ledning.

Hur ser det ut i dag?
Massor med kod i Pearl som sköter om saken?
Eller kanske inte....
Testare finns, men det är inte alls lika vanligt. Mycket mer fokus på att teamet äger sin egen kvalite. De äger dessutom mycket mer av produkten nu, jämfört med tidigare.
 
Nu vill jag inte kapa tråden helt men absolut. Jag vet att det förekommer att annan person/arbetsplats skriver under och det är helt ok så som jag förstod det. Den lagstadgade skyldigheten att anmäla ligger likafullt på individen. Den skyldigheten går inte att lasta över på någon annan.
Men det måste väl gå att göra anmälan i egenskap av privatperson? Även en lärare är ju en privatperson också, och borde därför kunna göra en orosanmälan i egenskap av sådan. Och då kan man ju vara anonym.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Eurydome
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 016
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
4 982
Senast: warg
·
Äldre Ligger just nu i sängen och funderar på hur min framtid kommer att se ut. Fyller 18 år idag och har levt med långvarig ryggsmärta sen...
Svar
3
· Visningar
889
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp