• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare MishaO
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 045
M

MishaO

Jag ska tävla på en lånad häst. Vem blir ansvarig om hästen blir halt eller om vi kör av vägen eller nåt? Ägaren eller ryttaren? tacksam för svar!

Sv: Ansvarig?

Anser att det är den som lånar som blir ansvarig vid ev olycka. Hälta som bevisat uppstått då han är utlånad hade jag krävt att lånaren skulle stå för veterinärkostnaderna.

Det du tar upp är en väldigt bra fråga. Viktigt att man redan innan har gjort upp vad som gäller.

Kör ni av vägen så hästen skadar sig så täcker hästens försäkring det, vem som ska stå för självrisken det får ryttare och ägaren komma överens om, likadant om den blir halt vem som står för vad bör ha avtalats INNAN någon börjar låna/rida hästen.

Enligt lag så är det den som lånat hästen som står för ev. kostnader. Men givetvis kan detta avtalas bort.

Jag vet inte vem som är ansvarig rent juridiskt sett. Men hade jag varit du så hade jag pratat med ägaren innan du lånade hästen. Det är viktigt att man är överens innan det mot förmodan skulle hända något

Tack för alla svar! Det händer ju ganska ofta att man tävlar på lånad häst å de e ju bra å veta om sånt här!

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: fio
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Om man tillhör den som äger eller rider eller kör hästar. Bor man på det sättet att man rider där det också går, cyklar människor är det...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka