Bukefalos 28 år!

Antal hästar i hagen

L

LinusT

Kan man ta mer betalt i stallhyra om det går en ensam häst i en hage än om det går fler än en där?
 
Sv: Antal hästar i hagen

Klart att man KAN - det beror ju på hur man skriver kontraktet mellan stallägare och hyresgäst. Däremot skulle jag som hästägare ALDRIG betala mer för att hästen skulle gå ensam - skulle hellre betala mer för att han skulle få sällskap....
 
Sv: Antal hästar i hagen

Tycker det låter lite konstigt..jag kan förstå om man vill ha mer betalt om en häst upptar tex. lika mycket betesyta som tre andra..men annars tycker jag inte det ska vara någon prisskillnad
 
Sv: Antal hästar i hagen

Fröken_Skåne skrev:
jag kan förstå om man vill ha mer betalt om en häst upptar tex. lika mycket betesyta som tre andra..

Det är just det som är argumentet.
 
Sv: Antal hästar i hagen

varför inte räkna ut betesytan/hästar och sedan tala om för personen hur mycket betsyta hennes häst har 'rätt' till för att det ska bli jämt?
 
Sv: Antal hästar i hagen

Saken är den att det finns inga fler hagar. Personen i fråga vill inte att hästen ska gå tillsammans längre med den hästen den går med nu. Det innebär att den andra hästen måste flytta till en hage med andra hästar och trängas där, medan den ensamma hästen får en stor hage för sig själv. Då vill inte den andra hästens ägare betala lika mycket i hyra om den ska trängas med fler.
 
Sv: Antal hästar i hagen

Kan ni inte dela av då? Så att den hästen som går ensam nu får hälften av hagen och den andra hälften får ingå där de som är fler går?
 
Sv: Antal hästar i hagen

Nej det går inte. :( Dels är det vinter och det är svårt att göra en ny hage och dels så är det inte lämpligt att dela av hagen (det blir två för små hagar om man ska ha mellanrum emellan dem och läget på hagen gör att det är svårt med två ingångar - växer täta träd runt 3 ½ sidor av hagen). Det är bara en hage för max två hästar från början.
 
Sv: Antal hästar i hagen

Givetvis får en häst som går ensam nöja sig med mkt mindre del än den skulle ha fått om den delat med andra.:angel:

Skulle hellre delat av hagar än att ändra i stallhyran..
 
Sv: Antal hästar i hagen

Då är det kanske inte mycket att göra än att invänta vår/sommar och försöka omorganisera hagarna då.
Hur kommer det sig att denna plötsligt vill ha sin häst själv?
Kan ni inte 'kasta om' ibland hästarna ifall de är särade pga bråk?
 
Sv: Antal hästar i hagen

Ägaren påstår att den andra hästen är elak mot hennes häst. Men så är det inte. De busar bara och när hennes häst gick med en annan så var det han som sprang och nafsade den andra i rumpan, precis det han själv blir utsatt för nu. Det är ju bara lek. De bråkar absolut inte. De äter ur samma hög på morgonen och står hela dagarna tillsammans och solar. När ägaren kommer på eftermiddagarna brukar de vara ganska busiga och galoppera omkring och jaga varandra (ni vet vad jag menar), så hon ser ju bara det.

Alla andra hagar är fulla och det är ingen som vill byta kombinationen mellan de andra hästarna. De går alla två och två och hagarna är inte tillräckligt stora för att delas.
 
Sv: Antal hästar i hagen

Tala om för personen att antingen får hon betala mer eller så får ni försöka ett tag till.
Annars vet jag inte, det är inte lätt när tjafs väl är igång och det inte finns riktigt lösningar :crazy:
 
Sv: Antal hästar i hagen

Det känns lite trist att ägaren obefogat (tycker alla andra, eftersom det bara är frågan om bus och lek, inget bråk mellan hästarna) kräver att hennes häst inte ska gå med den andra hästen mer och att man då måste stuva in den andra hästen i en annan redan full hage och hon ska ha en hage för sig själv.
 
Sv: Antal hästar i hagen

Fröken_Skåne skrev:
Tala om för personen att antingen får hon betala mer eller så får ni försöka ett tag till.
Annars vet jag inte, det är inte lätt när tjafs väl är igång och det inte finns riktigt lösningar :crazy:

Nej det är jättetrist. :( :( :(
Känns som om ägaren till hästen inte fattar hur hästar beter sig. Alla andra hästarna i stallet gör likadant. Det är ju unga hästar de flesta.
 
Sv: Antal hästar i hagen

Vad som är ännu mer trist är att hon inte betalar hyran som hon ska, så det hjälper väl inte så mycket att höja den för de pengarna lär man ju inte se i alla fall...
 
Sv: Antal hästar i hagen

be henne komma dit en morgon på helgen och vara med och studera dem en dag när de går ihopa.
Tyvärr är det sällan man hittar hästar som går perfekt ihop. Och det är ju lite onödigt att skapa sådan kaos just nu när man inte kan göra något åt det.
Skulle den andra hästen jaga hennes häst oavbrutet, jaga bort från maten alltid, jaga utan anledning, sparka och skada denne då skulle jag förstå. Men att de markerar ngt får man räkna med!
 
Sv: Antal hästar i hagen

Ja, men det är svårt att slänga ut folk också. Vill inte göra det heller. :(

Ja, hon borde komma hit på morgonen och titta på dem. Hon har varit här några gånger på morgonen och mockat, men då tänkte hon väl inte på det. Suck.. jättejobbig situation..
 
Sv: Antal hästar i hagen

Fröken_Skåne skrev:
Skulle den andra hästen jaga hennes häst oavbrutet, jaga bort från maten alltid, jaga utan anledning, sparka och skada denne då skulle jag förstå. Men att de markerar ngt får man räkna med!

Absolut! Det håller jag helt med om! Men de är jättebra kompisar egentligen. Det är bara det att hon inte fattar det. Och hur ska man förklara det? Det hjälper inte att man säger att hästar gör så. Hon skulle bara ta det som att man försöker övertala henne om att hästen ska vara kvar i hagen med den andra.
 

Liknande trådar

Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
5 710
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
605
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Funderarn
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 630
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp