Anti-glid /Anti-slip pad

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 5 893
S

__Stilett__

Vilken är den bästa anti-glid paden?
en sån där lite tjockare genomskinlig gele eller den den tunna svarta från H**ks eller ngt annat? Behöver till min unghäst en period. Har vanligt "mattunderlägg" nu och det funkar Ok men inte helt bra. Är oftast i situationer då hästen blir spänd (som tävling) som jag måste ha en bra pad då han svingar sadeln från sida till sida (ej framåt).

Sv: Anti-glid /Anti-slip pad

och jag har haft den andra geleaktiga med hål i och den funkar på min häst. enda nackdelen är att när den förvaras kallt så tar det väldigt lång tid för den att bli varm och en känslig häst skulle nog kunna reagera på det känns det som.

Jag använde en svart fyrkantig med små hål från horze när jag behövde en, den fungerade utmärkt. Bara att skölja av så blev den som ny.
Den var i tunn neopren. Tyvärr har de den inte längre nu när jag kollade.

Jag har både de tunna svarta och en genomskinlig klistrig gelépad och jag måste bara ge all cred till gelépadden!:bow: Sadeln sitter som klistrad! om man lägger den i vatten så aktiveras klistrigheten igen. Den enda nackdelen är om sadeln glider lite i sidled när man hoppar upp... då är det nästan omöjligt att trampa tillbaka den:angel:

Den svarta fungerar också men inte på långa vägar lika bra...

jag har en från acavallo, jättetunn gummi med massa små hål. den tappar effekt så fort det blir hår och damm på den så hästen får vara någorlunda nybadad. sen upplevde jag att den lätt korvade sig under sadel eftersom den inte är formad efter ryggen.

Jag använder alltid pall, kommer inte upp annars :D

vart lägger ni era paddar, direkt på hästen eller mellan sadel och schabrak?
(tänkte om det ger brännsår eller dylikt om man lägger direkt på? har inte vågat göra det med mattunderlägget men gissar på att det är det bästa man kan göra för att hålla kvar sadeln...)

Jag har gelépadd med hål i. Den ligger mellan hästen och schabraket. Fungerar helt ok, tvättar den med diskmedel efter varje användning.

centaur, är det en ACAVALLO GELPAD LIGHT du har? den 4 kantiga svarta...?

jag funderar på att ev välja den genomskinliga Acavallo padden...

Senast ändrad av en moderator:

ja, fast den modellen finns även i genomskinlig.

den genomskinliga du tänker på är väl den dyrare som är formad efter ryggen eller? och är lite tjockare?

Jag har både de tunna svarta och en genomskinlig klistrig gelépad och jag måste bara ge all cred till gelépadden!:bow: Sadeln sitter som klistrad! om man lägger den i vatten så aktiveras klistrigheten igen. Den enda nackdelen är om sadeln glider lite i sidled när man hoppar upp... då är det nästan omöjligt att trampa tillbaka den:angel:

Den svarta fungerar också men inte på långa vägar lika bra...

ja man har ju fått lära sig att dra ordentligt från början nu:devil:. Jag brukade ha en del långa sadelgjordar:cool:

Har en tunn svart med många hål (dock ej från Hööks utan från hippson) och den gör sitt jobb men på dammig häst så försvinner klibbet snabbt. Men efter en snabb tvätt så är den som ny igen efter ca 2år användande

Flera i stallet har en tjockare (den hela av dom i länken som korven nämnde) som inte viker sig och håller sig klibbig längre. Dock kostar ju min hälften och är helt klart godkänd om man behöver spara pengar

jag har min direkt på hästen, inga problem med att den knölar sig eller ligger konstigt eller tappar "glidet".

Har testat dom två du beskiver, den svarta och den geleiga :) Av dom två tycker jag att den i gele är bättre, men den svarta är ju tunn, så den funkar att ha under den bomlösa som redan har en ganska tjock pad.

Men jag tyckte den svarta var dyr att köpa själv, så då hittade jag en annan, som tydligen brukar användas i monte, men är nästan exakt som den andra svarta. Fast jag tycker att den för monte är bättre.

Den har ganska stora hål i sig, om man jämför med dom du beskrev, och är inte sadelforman utan som en rektangel. Hålen är på varsin sida av ryggraden, helt klart den bästa hittils, däremot vet jag inte ad det är för märke eller ngt sånt :)

blev ingen från h**ks...dom var slutsålda i butiken så jag letade vidare...

köpte en Acavallo soft antiglid pad idag (en genomskinlig) kollade på en svart av samma märke..den svarta hade lite större kanal än den genomskinliga men den genomskinliga var lite klibbigare så jag tog därför den...

kollade även på 2 svarta, ej sadelformade, utan vanliga svarta (lite likt mattunderlägg) kändes också bra i materialet men den passar kanske bättre att ha mellan schabrak och sadel som mattunderlägget jag har.

vi får se om denna funkar...valde säkert fel bara för att jag tvekade jättelänge :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 754
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har en sadel på prov som i dagsläget är lite för vid för min unghäst. Men den fungerar bra annars. Det är ett litet hålrum mellan...
Svar
11
· Visningar
7 607
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem... 2
Svar
30
· Visningar
4 350
Senast: Magini
·
Utrustning Min pålles sadelläge och sadelgjordsläge stämmer inte överens. Dessutom har han en smal hög manke, men en bred (för att vara fullblod)...
Svar
3
· Visningar
1 006
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈