Min pålles sadelläge och sadelgjordsläge stämmer inte överens. Dessutom har han en smal hög manke, men en bred (för att vara fullblod) rygg som gör att sadeln letar sig fram. Och jag kan inte få sadelhelv-t att ligga på plats! Detta gäller både hopp och dressyrsadeln som båda ligger bra när de ligger rätt. Men båda vill åka fram ca 4 cm och lägger sig lite väl nära bogbladen. Dessutom när sadeln glider fram, så ligger den lite väl nära manken.
Jag har provat:
-Svängd sadelgjord.
Funkar inte ett smack.
- Dyyyr, tunn antiglidpad (3 mm tjock)
Padden ligger still om jag lägger den under schabraket, men sadeln glider fram OVANPÅ padden. Lägger jag den mellan sadel och schabrak så glider alltihop.
- Sån där anti-halk man lägger under mattor.
Samma resultat som ovan.
- "Förbättra" sadelläget med fårskinnspad.
Funkar kanske bäst, men jag tror dressyrsadeln blir aningens för smal, på hoppsadeln vet jag att det blir för trångt. Jag är helt enkelt rädd att sadeln inte glider för att det är för trångt.
- Svanskappa.
Ett sista desperat försök trots att det är så j-a fult, men pålle gillade det INTE, han ville inte komma upp med ryggen i skritt och trav och sparkade bakut i galoppen. Dessutom lyfter han på svansen i en fin båge när han arbetar med ryggen
, vilket gör att svanskappan blir för lång och sadeln glider fram.
Så, nån som har fler förslag till en smått desperat hästägare som hatar sadlar?
Jag har provat:
-Svängd sadelgjord.
Funkar inte ett smack.
- Dyyyr, tunn antiglidpad (3 mm tjock)
Padden ligger still om jag lägger den under schabraket, men sadeln glider fram OVANPÅ padden. Lägger jag den mellan sadel och schabrak så glider alltihop.
- Sån där anti-halk man lägger under mattor.
Samma resultat som ovan.
- "Förbättra" sadelläget med fårskinnspad.
Funkar kanske bäst, men jag tror dressyrsadeln blir aningens för smal, på hoppsadeln vet jag att det blir för trångt. Jag är helt enkelt rädd att sadeln inte glider för att det är för trångt.
- Svanskappa.
Ett sista desperat försök trots att det är så j-a fult, men pålle gillade det INTE, han ville inte komma upp med ryggen i skritt och trav och sparkade bakut i galoppen. Dessutom lyfter han på svansen i en fin båge när han arbetar med ryggen
Så, nån som har fler förslag till en smått desperat hästägare som hatar sadlar?