Bukefalos 28 år!

Antibiotika, hur lång tid innan man bör söka vård igen?

jag tolkade det som att han menade att bakterierna gått in i blodet, eller? Alltså blodförgiftning.
Med tanke på att blodförgiftning är potentiellt livshotande så får man ju hoppas att läkaren vid misstanke om dylikt hade gjort liiiite mer än att bara skicka hem patienten kan jag tycka som nyss haft en kusin som nedsövd och uppkopplad till respirator under flera veckors tid stått på dödens rand just pga blodförgiftning.
 
När vår lilla tvååring i somras fick blodförgiftning så var det fullt pådrag så min erfarenhet är att det är inget som man låter vara bara så.

Dock är blodförgiftning mycket värre för mindre barn då deras immunförsvar inte är fullt utvecklat förrän efter två år.
 
Med tanke på att blodförgiftning är potentiellt livshotande så får man ju hoppas att läkaren vid misstanke om dylikt hade gjort liiiite mer än att bara skicka hem patienten kan jag tycka som nyss haft en kusin som nedsövd och uppkopplad till respirator under flera veckors tid stått på dödens rand just pga blodförgiftning.

Om man hade missat en blodförgiftning så hade TS med största sannolikhet inte suttit här och skrivit idag.

När vi hade föreläsning om infektioner och inflammation så sa föreläsaren att forskarna inte är helt överens om feberns funktion (om den ens har någon) ännu. Jag skulle aldrig gå runt med feber i onödan om febernedsättande finns att tillgå. Men aldrig (ALDRIG!) överdosera Alvedon, man kan varva med Ipren.

Och såklart, om man vill se hur mycket feber man egentligen har så klart man kan skippa febernedsättande för den saken skull.

När jag var placerad på infektion så var det en infektionsläkare som absolut hävdade att febernedsättande skulle undvikas för att febern har en funktion. Andra läkare jag gått med, fr a på vårdcentral, har hävdat precis tvärtom. Jag har en försiktig teori om att de som möter många förkylda barn gillar att kunna ge föräldrar något konkret råd mer än att vänta ut det:angel:
 
Med tanke på att blodförgiftning är potentiellt livshotande så får man ju hoppas att läkaren vid misstanke om dylikt hade gjort liiiite mer än att bara skicka hem patienten kan jag tycka som nyss haft en kusin som nedsövd och uppkopplad till respirator under flera veckors tid stått på dödens rand just pga blodförgiftning.

Jo, jag vet. Jag hade heller inte skickat hem någon med blodförgiftning, men jag tolkade det som att läkaren menade att OM det inte går tillbaka efter si och så många dagar och man blir väldigt dålig DÅ ska man komma tillbaka för då kan det vara blodförgiftning. Tror dock inte att det är det.

Nä, blodförgiftning är inget att leka med *ryyys*.
 
Om man hade missat en blodförgiftning så hade TS med största sannolikhet inte suttit här och skrivit idag.



När jag var placerad på infektion så var det en infektionsläkare som absolut hävdade att febernedsättande skulle undvikas för att febern har en funktion. Andra läkare jag gått med, fr a på vårdcentral, har hävdat precis tvärtom. Jag har en försiktig teori om att de som möter många förkylda barn gillar att kunna ge föräldrar något konkret råd mer än att vänta ut det:angel:
Vad som är bra med febernedsättande (när det inte rör sig om kritiska febertoppar) är att det ger barnen en möjlighet att sova ordentligt och min erfarenhet är att det finns inget som kan förbättra hälsotillståndet som en natts god sömn.
Dessutom kan det vara väldigt jobbigt för framför allt mindre barn att vara så pass dåliga.
 
jag tolkade det som att han menade att bakterierna gått in i blodet, eller? Alltså blodförgiftning.

Nae han menade nog att det behövdes antibiotika för halsen och att körtlarna gjorde att han misstänkte blodsjukdom, att det var två olika saker.. men svenskan va tyvärr inte jätte bra så han kan ha menat så som du tolkade det också, har jag faktiskt inte tänkt på!
 
Jo, jag vet. Jag hade heller inte skickat hem någon med blodförgiftning, men jag tolkade det som att läkaren menade att OM det inte går tillbaka efter si och så många dagar och man blir väldigt dålig DÅ ska man komma tillbaka för då kan det vara blodförgiftning. Tror dock inte att det är det.

Nä, blodförgiftning är inget att leka med *ryyys*.

Blodförgiftning har jag haft en gång när jag hade ett sår på tummen jag fick antibiotika för och jag vart sämre efter ett par dagar. När jag då kom in så hade jag ett rött sträck upp till armhålan på vänster arm som jag inte sett, då vart det fart på läkaren:p:angel: så tror inte han misstänkte det
 
Nae han menade nog att det behövdes antibiotika för halsen och att körtlarna gjorde att han misstänkte blodsjukdom, att det var två olika saker.. men svenskan va tyvärr inte jätte bra så han kan ha menat så som du tolkade det också, har jag faktiskt inte tänkt på!
Aha, då förstår jag.

Oavsett, det ÄR ju inte blodförgiftning, men jag tycker du ska kontakta VC eller 1177 för rådgivning igen. Som många skriver, du borde vara bättre vid det här laget om de var halsfluss och om antibiotikan fungerade.
Krya på dig!
 
Ja det är ju vad jag lärt mig också .. i torsdags togs inget halsprov, i lördags på akuten tog dom halsprov och den läkaren sa då att han inte kunde se att jag hade varken bra eller c, men det var ju alltså ett sånt där snabbtest ingen odling eftersom svar kom direkt.

Om man inte fick napp på snabbtest så hade du nog inga Grupp A eller C streptokocker och då fick du antagligen antibiotika helt i onödan.
 
Nu kan jag väldigt lite om antibiotika själv - aldrig ätit det under mitt 19 åriga liv, men mamma är sjuksköterska och pappa blev rejält sjuk för en del år sedan (i någon slags bakterie-infektion). Och iaf som jag förstått det bör antibiotika hjälpa relativt snabbt. Är det enklare halsfluss eller liknande bör man känna en klar bättring på 12-16 h, men är det riktigt illa (som typ för min pappa), kan det dröja enda upp mot en 30-40 h innan man känner någon tydlig effekt. Men efter typ 1,5 dygn bör du definitivt känna bättring!

Man får räkna med att det tar 3-4 dygn innan man känner stor förbättring efter insatt antibiotika. Men ibland går det fortare.

I TS specifika fall låter det som om antibiotika var fel behandling.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp