Bukefalos 28 år!

Antidragsele

Delfinarie

Trådstartare
Hejsan.
Har en jämthunds kille ( 11 mån ) som tidigare i december 18 gjort en artroskopi i vänster armbåge fram. Han har alltid gått duktigt i koppel och sällan dragit.

Men nu när han bara får gå 5 min 6 ggr per dag och är allmänt understimulerad OCH har upptäckt det motsatta könet hänger han bokstavligen i kopplet för att hinna snusa så mycket som det bara går. Detta gör ju att han får en ökad belastning på frambenen vilket efter artroskopin inte är bra.

Vill att han ska kunna få gå och snusa i backen, det gör inget, utan det är nu när han "ligger" på fram som gör att det inte är bra, att bara lugnt röra sig och nosa är inget problem för armbågen.

Har funderat på en grimma men är rädd att det blir en ökad belastning vä fram ( hans onda ben ) eftersom han går på vä sida och om jag tar i grimman så vänds ju huvudet mot mig och då upplever jag det som att det i den rörelsen blir ökad tyngd på vä framben.....tänker jag rätt ? Ngn som provat och vet om det blir så?

Finns det ngn annan lösning på sele som "tar" lite extra så hunden själv väljer att inte lägga sig i selen utan mer "går" lugnt ? vet att detta inte kommer att vara ett problem längre fram, men just nu, i denna fas av rehaben, vill jag ha "fuskhjälp" för att inte göra saken värre. Blir så orolig när han ligger på som den värsta draghunden på våra stackars små korta promenader.

Tips och råd om vad som kan tänkas hjälpa just nu när det är som viktigast med låg belastning och lite rörelse ? Har någon av er provat en sele som verkligen hjälpt. Känner mig ledsen för att vi hamnat i denna onda cirkel men vet också att det med tiden kommer att bli bättre när vår begränsning blir lite snällare.

Tacksam för all hjälp i denna antidrag djungel som finns ute i handeln :bow:
 
Jag tror att alla anti-dragselar belastar hundens framparti på något sätt.

I detta fall hade jag – under denna provisoriska rehabtid – faktiskt använt mig av en nosgrimma + expanderkoppel, samt gjort en hel del nosövningar så att han får bränna av lite energi. Nosgrimman verkar ju – i detta fall – vara det minst frontbelastande utav de alternativ som du har.

Sedan när hunden är rehabad och kry, kan du slänga nosgrimman och jobba på koppelgåendet igen.
 
Jag hade en sådan här *Länk borttagen av moderatorn* under en kort period för närmare 20 år sedan. Inget jag skulle rekommendera i vanliga fall men nu är det ju inte ett normalläge. Jag ser den selen som ett bättre alternativ än halti som kan skada nacken vid ryck.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hittade min gamla tråd och vill bara uppdatera den, för att denna hjälpte oss jättemycket! . I dag har vi vanlig sele eller halsband, men där och då, mitt under all rehab hade vi aldrig klarat oss utan denna. Kan varmt rekommendera den om det är någon annan som har behov av lite "extra" kontroll under tex rehab eller skadeperiod.

images.jpg


Var inte sugen på en vanlig nosgrimma eftersom jag var rädd för att det skulle bli en snedbelastning på ett framben, denna drar rakt bak så det blev jämn belastning fram på båda frambenen i stället för att den andra som jag tittat på som drog åt sidan och gav ökad tyngd på det bortre benet ( hoppas att ni förstår hur jag menar )
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 519
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 591
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 932
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp