Äntligen vanlig mat

Fiffi1

Trådstartare
Efter åtta veckor allergitorrfoder så var det äntligen dags att det vanliga fodret :) Både hund och matte lika glad :d
Det ska bli så skönt att återgå till gamla vanor, 8 veckor är lång tid. Nu har det inte varit några större problem då hunden ätit vad som bjudits men visst har det varit ett passande så att inget annat åkt ner i förbifarten.

Måtte inte hunden vara foderallergisk så jag behöver upprepa proceduren flera gånger, hoppas hoppas.

Sv: Äntligen vanlig mat

Håller tummarna! Berätta gärna hur planen ser ut nu osv.
Kliar hon sig inte alls med allergifodret?
Vilken sort har hon ätit?
Hur kommer ni att göra med att introducera gamla maten? Kör man bara som vanligt eller ett ämne i taget så att säga?

Vi ska till veterinären idag och prata klåda bland annat.

Lycka till hos veterinären.

Planen är att ge av gamla fodret i mer än två veckor nu. Jag byter ut hälften allergifoder till hälften av det gamla, Bravo Färskfoder. Kör så i några dagar och sedan ger jag ca 2/3 av färskfodret för att om en vecka ha bytt klart. Så sammanlagt kommer hunden (han) att äta i tre veckor. Visserligen har hunden plåtmage och skulle klara ett byte direkt av men utifall, man vet ju inte.

Jag tänker lägga på allt han ätit förut, godis mm. Ska tom köpa en påse Frolic för har jag använt till belöningsgodis förut. Laxoljan ska jag lägga till också.
Jag lägger på allt nu under dessa veckor för att få reda på om han är foderallergisk.

Om det visar sig att han är det så går jag tillbaka till allergifoder ett tag för att göra om proceduren med ett ämne i taget till jag ev. hittar det han är allergisk mot. Det viktigaste för mig är att han inte är allergisk mot nötkött då det ingår i hans vanliga mat. Sen äter han inte så mycket annat än det så det är nog ganska lätt att checka vilket ämne som han inte fixar vid ev. foderallergi.

Han har kliat sig under foderdieten. Men jag har inte schamponerat något alls som kanske skulle ha varit önskvärt genom att han är kvalsterallergisk. Men det är inte lika mycket klåda som före kortisonkuren.
Ska tvätta honom ikväll så han är helt fri från klåda så jag ser om det blir mer.

Efter dessa tre veckor ska vi tillbaka till veterinären och lära oss ge hunden sprutor. (Vaccin).

Senast ändrad:

Ok, spännande, hoppas det går bra! Spontant undrar jag varför man inte sparar tid och lägger på ett ämne i taget redan från början? Känns lite som dubbelarbete om det blir utslag? Men det finns kanske någon bra förklaring?

Ja det tycker man ju :D
Men om han inte är allergisk mot mat så håller jag kanske på i flera veckor i onödan med en grej i taget. Bättre och se direkt om han är foderallergisk, det är därför man lägger på allt på en gång. Om jag skulle behöva gå tillbaka till allergifodret så tar det bara någon vecka att neautralisera, sen lägger man på en grej i någon vecka och väntar, sedan en till grej och väntar och på så vis får man reda på vad hunden ev. kan vara allergisk mot. Tyckte det lät vettigast när jag fick det förklarat. Varför hålla på och krångla om han ej är allergisk mot mat.

Hoppas det går bra för er, jag håller tummarna för er. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
799
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 340
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 317
Senast: Edla
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 085
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025