Äntligen!!!

SaraMara

Trådstartare
Åh, gudarna har inte varit med mig skall jag säga när det gäller sadelutprovning.

Har fått hjälp - som inte varit så mycket till hjälp har jag förstått i efterhand, sedan jagat efter annan hjälp som lovar komma men inte dyker upp och sedan blir oanträffbar på telefon, jagat hjälp som lovar ringa upp både en, två och tre ggr och sedan väntat ivrigt på att bli uppringd av firma nummer fyra i ordningen (och då räknar jag inte ens med dem som jag sållat bort direkt pga för dåligt utbud osv).

Och, igår var det då äntligen dags - som jag längtat!

Knatar glad i hågen ut i hagen för att hämta hästen min - som står på tre ben. Givetvis har han haft århundradets race i hagen, slitit av sig höger baksko och var svettig och hade Jätteont i sin barfotahov.

Panik i lägret som avhjälptes typ en kvart innan sadelutprovaren kom med hjälp av stallägaren som var en ängel och fixade med tubsockor, bomull och "gummisko", så kvart i tio fick vi äntligen börja min efterlängtade utprovning i ett öde ridhus, med stormen rasande utanför. Bra planering av mig förövrigt, första gången i nytt ridhus, mitt i natten nästan, full storm utanför och sedan sadelutprovning på en halt häst med gummisko och tre par tubsockar på höger bak. Måste varit en syn det. :rofl:

Men. Vi lyckades hitta en sadel som passade min lilla överbyggda rackare till häst och som dessutom jag kunde tänka mig att spendera några svettiga ridtimmar i framöver. Blev en Passier Optimum med en hel del specialtillpassningar - och behöver jag ens säga hur mycket jag längtar efter min nya fina sadel som jag tom får plats i? :bump:

Sv: Äntligen!!!

Grattis! Känner igen det där med sadelutprovare som lovar saker som sedan inte blir av... :smirk: Själv väntar jag också på en sadel, som enligt utsago ska komma i oktober. Tills dess skulle jag dock få låna en sadel, som skulle skickats för två veckor sedan. Men sedan dök det upp en provning där sadeln behövdes, men den skulle skickats med DHL för drygt en vecka sedan. Ingen sadel och inget svar på sms:et jag skickade i tisdags... :mad:

Från början skulle jag inte ens ha behövt vänta på en beställd sadel, för det fanns en i lager. Men då visade det sig att den visst hade kommit bort, ingen visste var den var.

Så nu hoppas jag att
1. Lånesadeln kommer.
2. Den beställda sadeln verkligen kommer i oktober.
3. Att det beställda sadeln verkligen passar och ser ut som jag beställt.

När ska din sadel komma då? Blir lite nyfiken på vem som provade ut din sadel, var det en privatperson eller en affär?

Usch vilken soppa. :( Är övertygad om att något sådant kommer hända mig med, när det nu tagit ett år att hitta en sadel som passar - varför skulle det då bara ta sex veckor att få den när jag väl beställt den? ;)

Men, jag får väl lita till deras ord och hoppas att den kommer när den skall - för jag är Så ivrig!

Jag har beställt av Ingdams - var också de som provade ut.

Förstår inte varför just sadelutprovare är så dåliga på att återkomma och inte verkar Vilja sälja? Rör ju sig ändå om rätt mycket pengar, och det borde ju vara en viss vinstmarginal för mig också. Säg den klädaffär som inte skulle krypa ur skinnet för en om man ville köpa något för ca 25 000 kr. :crazy:

Vinstmarginal för DEM också, skall det givetvis stå.

Min vinst är väl snarare att jag förhoppningsvis får en bra sadel. ;)

Ja, jag lovar. :) Gud vad jag längtar, nu när jag väl beställt en ny känns sex veckor som en Evighet. :cry:

Grattis till en ny BRA sadeln som passar. Tror nog jag missat många av dina trådar :o , men vad är det för häst du har? Ras? Stam?

SaraMara skrev:
Åh, gudarna har inte varit med mig skall jag säga när det gäller sadelutprovning.

Har fått hjälp - som inte varit så mycket till hjälp har jag förstått i efterhand, sedan jagat efter annan hjälp som lovar komma men inte dyker upp och sedan blir oanträffbar på telefon, jagat hjälp som lovar ringa upp både en, två och tre ggr och sedan väntat ivrigt på att bli uppringd av firma nummer fyra i ordningen (och då räknar jag inte ens med dem som jag sållat bort direkt pga för dåligt utbud osv).

Och, igår var det då äntligen dags - som jag längtat!

Knatar glad i hågen ut i hagen för att hämta hästen min - som står på tre ben. Givetvis har han haft århundradets race i hagen, slitit av sig höger baksko och var svettig och hade Jätteont i sin barfotahov.
Är den mjuk och skön att sitta i, funderar nämligen själv på att köpa en sådan sadel

Panik i lägret som avhjälptes typ en kvart innan sadelutprovaren kom med hjälp av stallägaren som var en ängel och fixade med tubsockor, bomull och "gummisko", så kvart i tio fick vi äntligen börja min efterlängtade utprovning i ett öde ridhus, med stormen rasande utanför. Bra planering av mig förövrigt, första gången i nytt ridhus, mitt i natten nästan, full storm utanför och sedan sadelutprovning på en halt häst med gummisko och tre par tubsockar på höger bak. Måste varit en syn det. :rofl:

Men. Vi lyckades hitta en sadel som passade min lilla överbyggda rackare till häst och som dessutom jag kunde tänka mig att spendera några svettiga ridtimmar i framöver. Blev en Passier Optimum med en hel del specialtillpassningar - och behöver jag ens säga hur mycket jag längtar efter min nya fina sadel som jag tom får plats i? :bump:
Är den skön och mjuk i sätet?Funderar nämligen själv att köpa en sådan sadel!

jjeg, jag har en sådan sadel (hoppmodell) och den är underbar att rida i. Finns kanske mjukare sadlar men den är absolit inte hård. Skulle nog säga att den är precis lagom mjuk.

Till trådskaparen: lycka till med din nya sadel. Du kommer att älska den :love:

Grattis!

Kul att just optimumen ska passa din häst. Har en (köpt av Ingdams) som är anpassad efter min breda och rakryggade vallack. Lade den på mitt smala och överbyggda sto och det såg faktiskt inte helt tokigt ut (med vissa justeringar).
Använder ju bomlöst helst, speciellt bra till den här urmusklade damen som redan ändrat sig mycket bara på 2 månader men det känns bra att veta för framtiden att det går att fixa till befintlig bomsadel om hästen utvecklas väl och vi får för oss att tävla.

Har nog inte skrivit så mycket här om mitt letande, har mest våndats i det fördolda. ;)

Förstår inte varför det skall vara så hopplöst att få tag på en försäljare som rimligen borde leva på att just Sälja? Men, men. Hittade ju en seriös firma till sist - så jag skall väl inte klaga. ;)

Jag har ett halvblod. Rätt bred, kort rygg och dessutom rätt kraftigt överbyggd.

E. King Marco - Brabant.

Ja, men hade nog inte förväntat mig så mycket annat heller... :rofl:

Men, men. Tog väl "bara" 4 månader att få tag på en sadelutprovare. :crazy: Dum som jag var så jagade jag ju efter dem som håller till i samma stad som jag - känns lite bakvänt att behöva anlita Ingdams från Skåne/Danmark när man bor i Göteborg. :D

Är bara glad att hästen inte lekt hingst i hagen och knäckt till sig i ryggen så det inte gick att lägga på en sadel öht. ;) Gäller att sänka ribban liksom. :D

Vinstmarginalen på nya dyra sadlar finns, men den är inte så jättestor som folk tycks tro att den är, Mycket av den sk vinsten äts upp av staten som vill ha sina pengar.

Apo

Men, varför säljer man då om man inte tjänar något på det - iaf inte tillräckligt för att tycka det är värt att bli kontaktad av presumtiva kunder?

Tack gode gud för Ingdams säger jag bara, för här i Göteborg verkar det vara en enda soppa vad gäller sadelmakare/sadelutprovare. Hade jag haft en vara till salu för 25.000 kr hade jag varit ganska mån om att ringa upp den kund som för tredje gången ringer och hör sig för om hur det går... :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 897
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 624
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 396
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?