Anv. av Socatyl

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Clanny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 4 740
C

Clanny

Hjälp !
Har använt Socatyl i en vecka på min 1-åriga häst´s framben. Fortfarande sårliknande under det "betongliknande" täcket. Hårlöst och det kliar förmodligen av salvan som sitter som berg. Är det någon som har tips på vad man kan använda i stället, någon tipsade om kompress som man limmade fast med texttillim ??? Fördelen med socatylen ar att den sitter som berg..men som sagt det blir som betong, och försöka att få bort den utan att dra med både hud och den lilla päls som är kvar går inte. Måste vara något som verkligen sitter. En bra salva (vilken ?) och ett luftigt bandage?... KOM GÄRNA MED TIPS !!/Ingela

Sv: Anv. av Socatyl

streptocillin är ju oxå en pencillinsalva, fast "flytande" (som jag använder vid värre sår) sedan kompress och co flex.

Inte använda varken streptocillin eller socatyl utan veterinär ordination! Dumt skapa resistenta bakterier.

Varför måste du täcka såret, har ni flugor kvar? varför inte bara bandage om det nu behövs flugskyddas?

Jag har använt socatyl-salva vid några tillfällen på veterinärens ordination och jag tyckte att det fungerade jättebra. Jag brukar tvätta bort salvan med vatten varje dag och sedan lägga på nytt. Man vill ju inte pilla för mycket med såret...

när jag fick socatyl till min häst så skulle jag först tvätta såret, sen stryka på socatyl och låta den sitta kvar och bara hålla det rent från ytlig smuts

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka