Använda gammal blomjord?

Thaliaste

Trådstartare
Kan man återanvända jord? Jag har haft en stor blompotta stående full med jord men utan blommor. Under sommaren har den blivit översvämmad, men börjar nu torka upp när jag ställt den under tak istället. Kan jag hälla tillbaka jorden i en blompåsen och använda den till att plantera blommor i? Jorden var i princip ny när den hälldes i, den har bara "använts" ett kort tag då de första blommorna dog och jag insåg att det inte var någon bra idé att plantera nya där då jag ändå skulle vara borta under sommaren.

I blomsterbutiken tyckte de absolut att jag måste köpa ny jord, men vad säger ni som inte drar in er lön på att sälja blommor och jord? :angel:
 
Jag ställer in mina sommarkrukor med jorden kvar och planterar sen nya blommor i dem till året efter.
Mina blommor växer så det knakar, brukar slå i en skvätt blomnäring i vattnet ibland bara.
 
Du har redan fått två likadana svar men svarar ändå. Använd!

Tänk jord utomhus i rabatter, gräsmattor, åkrar osv. Den blir inte gammal på det viset att den är uttjänt, men den utarmas med tiden, mullämnen och näring försvinner. Så det man behöver göra med all växtjord när den används är att tillföra näring och organisikt material i någon form.
 
@tanten @Bison @Sissa

Tack för era svar! Då kör jag på det.
Jag tycker jag har läst att man ska byta ut hälften av jorden varje gång man planterar om blommor, så jag har fått för mig att jorden blir gammal.

(Och så vet jag inte riktigt varför tråden hamnade här, jag tyckte jag la den i Hem & hobby...)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp