Använda gemensamt kapital för investering i enskildegendom.

Smulu

Trådstartare
Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering i gemensam egendom. T ex om ena maken använder sin enskilda egendom för en investering i den gemensamma bostaden när äktenskapsförord saknas.

Nu är situationen denna att den ena maken har använt pengar från gemensamt konto till att betala en stor räkning avseende en nödvändig renovering i den fastighet denne äger tillsammans med sin moster.
Vad gäller nu om dessa makar skulle välja att gå isär i framtiden? Har den maken som inte äger den enskilda egendomen någon rättighet i denna då en betydande summa från det gemensamma kapitalet använts för renovering i den ene makens enskilda egendom.

Nu kan det hända att renoveringen kommer betalas helt och hållet av mostern eftersom det har varit behov av , dock ej akut under många års tid. Jag vill dock ändå få lite koll på vad som gäller eftersom den enskilda egendomen är gammal och andra renoveringar kan komma på tapeten under framtida år. Inget äktenskapsförord är skrivet.
 
Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering i gemensam egendom. T ex om ena maken använder sin enskilda egendom för en investering i den gemensamma bostaden när äktenskapsförord saknas.

Nu är situationen denna att den ena maken har använt pengar från gemensamt konto till att betala en stor räkning avseende en nödvändig renovering i den fastighet denne äger tillsammans med sin moster.
Vad gäller nu om dessa makar skulle välja att gå isär i framtiden? Har den maken som inte äger den enskilda egendomen någon rättighet i denna då en betydande summa från det gemensamma kapitalet använts för renovering i den ene makens enskilda egendom.

Nu kan det hända att renoveringen kommer betalas helt och hållet av mostern eftersom det har varit behov av , dock ej akut under många års tid. Jag vill dock ändå få lite koll på vad som gäller eftersom den enskilda egendomen är gammal och andra renoveringar kan komma på tapeten under framtida år. Inget äktenskapsförord är skrivet.

Vad jag förstår så beror på om du samtycker eller inte och hur lång tid som går mellan det att gemensamma pengar används och skilsmässa. Se 11:4 https://lagen.nu/1987:230#K11P4S1.

Samtycker du till det så går du lottlös vid skilsmässa: https://www.familjensjurist.se/frag...-sig--separera/renovering-av-enskild-egendom/
 
En annan fundering.
Ifall den personen som inte äger huset köper lös inredning tex säng, soffa räknas då inredningen som fastighetsägarens enskilda egendom? Den ställs ju i dennes fastighet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp