använda träningsgjord som däckelgjord??

_Skifting_

Trådstartare
hej, då shettistjejen och jag snart ska ge oss ut på tävlingsbanorna, så har jag en liten utrustningsfråga...
En bekant har en jätte trevlig syntetsele (brösta) som passar lillan jätte bra!!
då jag redan har en nätt och fin läderbrösta till henne, så tänkte jag att man kunde använda synteten som marathonsele och den andra till dressyr och pressition.
Syntetaren är mycket kraftigare och verkar (i utformningen) vara mer ämmad för tuffa tag, än den vi har i läder, som just är en "finsele".
Då våra färger är svart och Lila, så undrar jag om man kan använda denna:
http://ponnyprakt.se/product_info.php?cPath=131_282&products_id=924
istället för däckelgjord??
Där är lös brösta på syntataren (och läder selen med för den delen), så det borde väl inte bli någon större skillnad??
Eller tänker jag helt fel??

Denna gjorden kommer då bara att användas vid just tävling, till vardagskörning i skogen har vi ytterligare en sele... :angel::love:
Så det blir ju inte långvarit feltryck (om det nu blir det med denna), har även tänkt att ha bröst och däckelunderlag i tjock, fluffig teddy med insida av fårskinn för tryckutjämning...
Kan detta hjälpa??
 
Sv: använda träningsgjord som däckelgjord??

Men ska du ha den gjorden då du kör med vagn? Jag förstår nog inte riktigt..
Vart fäster du isåfall skaklarna? Jag är ju inget proffs på det här, men ska man tävla körning med vagn bör man ha rejäla grejer.. och en gjord som är till för tömkörning skulle jag inte tro är nåt bra alternativ...
 
Sv: använda träningsgjord som däckelgjord??

ja, jag hade tänkt ha den när hon drar vagn. Självklart hade jag lämnat in den till "min" sadelmakare först, som hade fixat bra spännen och skakelfästen innan själva fastspänningen... :p

men tror du/ni att det är omöjligt??

Folk använder ju sina TÖMKÖRNINGSSELAR (aka. skitsele) från tex. h**ks, b*rjes mm, att dra vagn med... måste ju vara ungefär samma, fast med en tömkörningsgjord istället?? :o
 
Sv: använda träningsgjord som däckelgjord??

allvarligt? Något billigt skräp för under 300kr är inget jag skulle rekommendera att ha vid körning. Jag personligen vill ha stadiga och hållbara saker när jag kör.

Den gjorden du länkar till har ingen stoppning vid ryggen och kommer inte fördela trycket från skaklarna, inte heller kommer den ligga still!

Nej du, vill du inte vara med om en körolycka så skaffa en ordentlig sele som är komplett. Du kan ju alltid fläta vissa delar med lila band om det är där skon klämmer. Undrar dessutom om du blir godkänd på en kontroll om du kommer med en fjuttig tömkörningsgjord i nylonband...
 
Sv: använda träningsgjord som däckelgjord??

Att folk använder s.k skitselar att dra vagn med är ju okunskap. Förstår inte hur du tänker?


Frågan är om den verkligen skulle gå igenom kontrollen även om du lägger till grejer.

och varför ska du ha något som fördelar trycket dåligt om du har tillgång till bra grejer? Låter som en dålig och farlig ide.
 
Sv: använda träningsgjord som däckelgjord??

svarar er båda!!

detta var som sagt bara en TANKE!!!
Nu har jag ju fått svar på det jag frågade, om det skulle gå, men tänkte själv på det där med att ligga stilla...
jag har två kompletta selar i läder med både baksele, lös brösta, draglinor, svängel, och däckelgjord.
Detta var bara en fundering då jag suktat efter denna träningsgjord lääänge och har nu möjlighet att köpa min kompis syntetsele...
Men då jag fått bra svar från er (dock något elaka och sura) så kommer jag självklart inte göra detta...

Men det där med lila band, var inte så dumt... har funderat ett tag på hur jag ska kunna få selen att få en "lila-tuch"... :D

Detta med jämförelsen med skitselar, var just en JÄMFÖRELSE...
fast jag måste haft brått, och tappat hjärnan någonstans, för inte kom jag och tänka på att de har stoppad däckel ju... :o

men tack iaf, och detta "projekt" är nu undanstoppat lååååångt borta i arkivet... :rofl:
 
Sv: använda träningsgjord som däckelgjord??

Om du gillar lila så kan du ju köpa eller sy däckelunderlägg samt överdrag till brösta och baksele att ha när du kör maraton.

I dressyren bör du dock undvika sånt, eftersomd det kan påverka presentationspoängen negativt.
 
Sv: använda träningsgjord som däckelgjord??

Det finns lila benskydd till shettis på Tradera. Bara ett tips! :)
 
Sv: använda träningsgjord som däckelgjord??

Som domare kan jag bara säga: nej jag släpper inte igenom dig på en funktionskontroll så du kommer inte att kunna tävla med en sådan sele som du tänkt sätta ihop.
Funktions kontrollen är till för att kontrollera och göra tävlingar säkra för både kusk, häst och åskådare.
Det du tänker och beskriver är inte en funktionell och säker anspänning och skulle du komma med den på tävling får du åka hem med oförrättat ärende.
Vill du tävla med din häst sä fär du lov att investera i en sele som är säker och inte kan göra skada eller förorsaka det. Tyvärr så kostar det en hel del att tävla men kanske du kan ha möjligheten att tillsvidare låna eller dela med någon en sele som är funktionell för att sedan om du och din häst gillar körning investera i en egen sele. / Gunilla
 
Sv: använda träningsgjord som däckelgjord??

Jag vet inte om jag fattar det du skriver helt fel men om du redan har en sele - varför inte använda den däckeln till ekipaget då? Om det bara är bröstan du vill byta?
 
Sv: använda träningsgjord som däckelgjord??

svarar er alla igen!!

detta var som tidiigare sagt, bara en tanke.
(Förfinar mig: en teoretisk fråga).
Det skulle uppenbart inte funka i praktiken!! Jag har förstått er!! ;)

jag har tre (köpte synteten från vännen oxå), så jag är inte utan selar...

Jag har en relativt grov lädersele som jag kör hemma med, då den är repig och ser lite "murrig" ut i lädret (inget fel på den, men tappat lystert lite).
Sen har jag en väldigt nätt och söt fin-brösta som jag tänkt ha till dressyren.
och nu även syntetsselen som är tänkt att ha i marathon.

vet inte riktigt vilken jag ska ha i pressitionen.. dressyr eller marathonselen??:o

lila grejer har jag... :D
Vi har lila pannband, lila bettplattor (sånna "nappar"), lila neoprenskydd och även svart/lila vagn... :angel:
håller på att sy däckel och bröstunderlägg till synteten oxå...

tack igen för era svar...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp