Använda täcke?

Sv: Använda täcke?

Det tycker jag är för lite för en klippt häst!! Minst 370g, oftast med täcken under, har mina, annars blir dom kalla...

Oj... Men min häst gick utan täcke hela förra vintern, men då var han inte klippt. Som kallast brukar det ju bli runt -15 här. Då borde ju 370g blir för varmt?

Nej, det gör det inte, päls isolerar mkt bättre än täcke..... Om inte din häst är extremt varm av sig, så kommer den frysa med bara 200g.

Centaur skrev:
Nej, det gör det inte, päls isolerar mkt bättre än täcke..... Om inte din häst är extremt varm av sig, så kommer den frysa med bara 200g.

Det beror väl på hur mycket hästen klipps också. Om hästen helklipps håller jag med om att det blir för lite täcke med 200 gr och 370 - 400 skulle vara bättre...Men om hästen spårklipps/täckesklipps kan 200 gr vara tillräckligt. Har 200 gr på min klippta häst just nu (fleecetäcket hon har inne är under) och gissar att det räcker bra även i vinter. Då kommer hon att ha ett 200 gr innetäcke under.....Men blir hon kall och fryser får hon givetvis ett varmare täcke!

//Alice

"Lånar" den här tråden.
Jag har en islandshäst som är oklippt.
Men han är ganska smal och har inte mycket isolerande fett. Vi tänker köpa ett täcke att ha på honom när det är riktigt svinkallt, samt när det är ihållande regn/blötsnö eller storm.
Men vad ska vi ha för täcke? Har funderat på ett fleecefodrat?

Han ska klippas överallt utom benen. När är det då lämpligt med 200g täcke?

Har ni några förslag på täcken med halvhals som är över 300g som passar en bred men kort häst som är extremt bred över bogen?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
697
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka