Appaloosa (quarter)

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Inky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 780
I

Inky

Ok, jag är intresserad av att köpa en appaloosa och jag är lite nyfiken på vad ni som ägare tycker om dom. Jag pratar specifikt om dom hästarna med "bara" appaloosa och lite quarter i som utblandning.

Vad tävlar ni dom i och vad tränar ni dom i? Tävlar man i reining tex kan man ju fortfarande Träna hoppning, även om hästen inte är bra på det ;b. Hur är dom i temperamentet? Liknar dom quarters och paints där när dom inte är utblandade med arab eller TB sen 6+ generationer tillbaka?
Vill veta om både ston, hingstar och vallacker.

Och hur tycker ApHC att hästar för avel (hingstar och ston) ska se ut inom appaloosan? Har letat men har inte hittat mycket. Ska dom se ut som quarters/paints eller ska dom se mera ut som TB's, är dom en blandning av dom eller något helt annat? Finns väldigt lite referensmaterial där och väldigt få avelshingstar som jag har hittat, varför? O.o

Blev kanske lite långt, hoppas jag får några svar fastän det är lov ;b ^^

Sv: Appaloosa (quarter)

Ok, det är nu mer än 40 pers som har kollat in den här tråden men ingen har något att säga? O.o Fins det verkligen så få appaloosor i western i sverige? Det är ju trots allt det dom flesta är avlade för. Ni som har en appaloosa, känner någon som har en, rider en på en ridskola whatever, jag är intresserad av vad ni kan ^^. Det är otroligt svårt att hitta info om hur dom "ska" se ut eller hur deras temperament "brukar" vara, på ApHC's hemsida finns det 6 avelshingstar, 5 av dom har bild :/.

har en appaloosa som är 25% qh i de första leden, sedan längre bak är det nog mer qh än appaloosa om man kollar. Han är 4 nu men pga skador hela tiden har vi inte kommit så långt mer än riden i alla 3 gångarterna, men vi har tänkt tävla reining och working cowhorse i framtiden :p att ha och göra med är han väldigt snäll men även tuff och envis, blir han rädd för något fryser han fast och då är det omöjligt att få honom att röra sig :p Har även träffat på en hel del appaloosor och tycker nog dom varierar i utseendet en del. Tycker inte om dom som är 50% arab, blir för smäckra och ser ofta ut som araber fast med lite mer muskler bara. Tja så därför vet jag inte hur dom "ska" se ut, men tycker iaf min pålle är snyggare än många jag sett :p kan va lite ego bakom där med :angel:
Kan tillägga att jag är ägare till en valack som tror han är hingst (sent tagen)

Jag har en 2 åring. Ett sto. Appalossan är för mig en vänlig häst som gillar att vara med ochs om ska tycka om att jobba. Dens kall vara lättriden och följsam :)

På utställning och liknande ska väl "Stock breed" gå före de hästar som är lite mer..öm "hunter?" i kroppen..

Vet att APHC.se precis gjort om sin hemsida så mer info kommer..
http://www.appaloosabreedersscandinavia.com är en nystartad förening

Det kommer nog in appaloosa människor snart ;) Det finns några här :)
img_2118_37010828.jpg

Vi har fyra appaloosor varav två är tävlade, den ena är ett pleasuresto och den andra är en hingst som har tävlats i flera grenar men passar nog bäst till reining är lite kortare och mer högrest, han har inte alls mkt quarter i sig. Precis som med både quarter och paint så finns det väl flera typer beroende på vad de är avlade för.

Min personliga uppfattning är att appaloosan är smidigare än i allafall de paint och quartrar som jag träffat på, så de lämpar sig kanske därför också bra till hoppning eller vad man nu vill rida. I USA används de till både hoppning, dressyr och körning förutom western.

*kl*

En väldigt OT fråga, men ni andra som har appisar har era hästar pinnsmala ben oxå ?
Min pålle har stl S i sina skydd och bra mycket smalare ben än de hästar jag träffat i hans storlek (andra raser dock)

Lite gammal bild men man ser på ungefär hur hans ben är iaf :p
27398336.jpg

Njaa, de är inga stubbar direkt, nu är min polla i dagsläget ganska lätt i typen hela hästen..men av de appisar jag träffat är benen nog, ganska smala..

Ok, jag är intresserad av att köpa en appaloosa och jag är lite nyfiken på vad ni som ägare tycker om dom. Jag pratar specifikt om dom hästarna med "bara" appaloosa och lite quarter i som utblandning.

Vad tävlar ni dom i och vad tränar ni dom i? Tävlar man i reining tex kan man ju fortfarande Träna hoppning, även om hästen inte är bra på det ;b. Hur är dom i temperamentet? Liknar dom quarters och paints där när dom inte är utblandade med arab eller TB sen 6+ generationer tillbaka?
Vill veta om både ston, hingstar och vallacker.

Och hur tycker ApHC att hästar för avel (hingstar och ston) ska se ut inom appaloosan? Har letat men har inte hittat mycket. Ska dom se ut som quarters/paints eller ska dom se mera ut som TB's, är dom en blandning av dom eller något helt annat? Finns väldigt lite referensmaterial där och väldigt få avelshingstar som jag har hittat, varför? O.o

Blev kanske lite långt, hoppas jag får några svar fastän det är lov ;b ^^

Hej Vad roligt att du har fallit för den underbara rasen appaloosan.:love:
Jag har tvåtrevliga appalooser den ena är mkt qh i och är tävlad working cowhorse och reining. Han går givetvis att rida westernPleasure och Barrelrace på med.
Stoet jag har är Foundation stammad och ser mer ut som ett fullblod men det finns inga fullblod i henne. Hon har super gångarter för dressyr och går LC-LB klasser. Hon älskar att hoppa och går 120 cm utan problem.
Jag har nu korsat dessa två och får se vad de blir för avkomma.
I allmänhet så finns det mest Halter stammade appisar i svergie som även har lite Hunterblod.
Halter appisarna har ofta mkt qh i sig för att de ska bli biffiga och passa Halter klasser.
Men vi har även en heldel Foundation stammade hästar och de passar mkt väl som allroundhästar tex hoppning,fältävland, dressyr, Hunter, westernpleasure,Barrelrace,polebending, ja igentligen det mesta.
Vill man rida reining så är det kanske inte att rekomendera en Halter stammad häst igentligen.
I allmänhet så är appaloosan en mkt kontaktsökande och lättlärd häst som vill vara sin äg till lags. Dom är en frisk ras och har inte mkt problem som tex lösabenbitar el liknande.
Det finns väldigt mkt fina appishingstar i svergie ( precis som qh) så att köpa sig en bra stammat sto är mest att rekomendera just nu allafall. De har kommit mkt nya hngstar och dom brukar inte få mer än max 3-6 ston om året. Då de endast är godkändt att betäcka Quarter,appis,fullblod och arab med dessa hästar. Men sen är det givetvis upp till hingst äg om den vill släppa in andra raser.
Ja du hade så mkt frågor så jag har glömt bort men nu har jag berättat en del. Mvh ;)

Jag har en 5-åring med minst 50% quarter, och han ser ut som en quarter, kraftig modell men tämligen smala ben, han med. I sättet liknar han urkellas appis, snäll, men tuff och envis. Han liknar urkellas på annat sätt med: jag har inte kommit igång så fasligt med ridningen än, p.g.a. skador och sjukdom, tyvärr.

ja han låter väldigt lik min pålle :D inte bara jag som har en oturs appis då heller :p
Är din oxå fux med bara lite vitt ? ;)

Jag tycker det låter som era två hästar har fått envisheten från qh kossestam. Min qh var mkt envis men lätt en då man måste ta dom på rätt sett bara. Sen vet ni väl att fuxar är kända för att ha mer temprament och speciellt ston.

tror inte Tibbe har kosse stam mest reining. Jo han är mesta dels väldigt lätt då han är så förbenat snäll. Mycket av hans envishet tror jag har mycket att göra med att jag inte är 100% ledare över honom sedan lite unghäst trots på det :p haha jo bytte honom mot ett fuxsto och hon va en riktig huggorm :o

Tack alla som svarat, alltid härligt med trevliga människor ^^
Stock horse, så dom ska se ut som paints & quarters då? Dom är ju stock horses ;b
Dom låter väldigt mysiga iaf, synd att man inte kan skaffa någon just nu, man blir ju så sugen ^^ men 1 häst är dyrt nog för tillfället ;b
Jusste, en till fråga, räknas en appaloosa som inte är tigrerad som en appaloosa, eller får den registrerad som något annat då? Paints blir ju "solid", är det samma för appys? ^^

Nä den reggas väl fortfarande som appis?
Det finns ju vissa kriterier för att få regga dem som appis, randiga hovar och fläckigt skinn..jag kan inte alla på rak arm men det är väl det man tittar på, speciellt på solida appisar :)

KL

Saxat från aphc.se

De rastypiska dragen är:

1. Pälsteckning:

Här nedan följer en beskrivning på de vanligaste pälsteckningarna:

Schabrak-tigrering (blanket)- Hästen har ett vitt område oftast över men inte begränsat till rumpan med en kontrasterande basfärg t.ex. brun.

Fläckar (Spots)- Vita eller svarta fläckar över kroppen. Fläckarna kan vara begränsade till delar av kroppen, såsom rygg eller bakparti.

Schabrak med fläckar (Spotted Blanket)- Vit schabrak tigrering med mörka fläckar i det vita.

Stickelhår (roan)- En blandning av mörka och ljusa hårstrån på kroppen.

Enfärgad (Solid)- Hästar utan pälsteckning. Dessa måste ha prickigt skin (mottled skin) och ytterligare ett rastypiskt drag för få registreras som “regular” och erhålla prefixet # framför registrerings numret. Appaloosa pälsteckningen kan variera mycket och passar inte alltid in under ovan nämnda beteckningar.

2. Fläckig/spräcklig hud (Mottled skin)

Detta karaktärsdrag är unikt för Appaloosan och är därför ett av de viktigaste särdragen för att indikera en Appaloosa. Mottled skin skiljer sig från andra vanligt förekommande pigment lösa rosa partier som är vanligt hos hästar genom att det finns mörka partier med pigmenterat skin i de hudpartier som saknar pigment. ”Mottled skin” finns kring nos, ögon, skap, anus och vulva. Utseendet på mottled skin kring nos och kring ändtarmen skiljer sig ofta. Huden är ibland spräcklig på nosen medan det ofta är blaffor med färg runt anus och vulva.

3. Vit synbar hornhinna

Vit ring kring iris som ger mänsklig blick.

Inte att blanda ihop med den ögon vita som alla hästar får om de rullar ögat bakåt.

4. Långrandiga hovar (Striped hoofs).

Gäller endast på hästar med mörka ben. Hästar med vita ben kan ha mörka pigmentfläckar i det vita som ger upphov till en rand. Dessa ränder är inte att jämställas med ett rastypiskt drag.

Finns fyra appisar i vårt stall.
Två är mina - ston av foundationtyp - dvs mycket appaloosa.
Båda är mycket bestämda damer, man kan säga att dom vet med säkerhet var skåpet ska stå. Absolut inte bråkiga, men kräver att man är rättvis.
Båda är kraftiga utan att vara klumpiga, dvs något nättare än qh. Den yngre hästen har en kropp som är lämpad för det mesta inkl dressyr. Den äldre är nog mer specifikt lämpad för westenridning.
Båda är trygga i de flesta situationer.
De andra två har arab i sig. Båda är lite mer känsliga över lag. Också mycket trevliga.
Om du söker på foundation hästar i USA kommer du att upptäcka att dom generellt är lättare än quartern - mer av allroudhäst.
Eftersom appisen är en liten ras, kan man inte komma från att korsa med andra raser, men jag tycker nog att man ska sträva efter att appisen ska få fortsätta vara en appaloosa - så långt det bara går.

Och saxat lite till för att komplettera Emmas svar:
Registreringskrav:

Stamboken är öppen för amerikansk quarterhäst, engelskt fullblod godkända hos the Jockey Club (JC), samt arabiskt fullblod godkänt av Amerikan Arab Horse Association.

För registrering som i huvudstamboken, där hästen får ett # på registreringsbeviset, krävs att den har antingen pälsteckning, eller vid avsaknad av pälsteckning, fläckig/spräcklig hud och ytterligare två av rasens särdrag, fläckig hud, vit ring runt iris i ögat eller randiga hovar. En häst som saknar ovanstående egenskaper kommer att stambokföras som ”breeding stock”.

Performance Permit (Ersätter CPO)

Från den 1 januari 2007 utfärdades Performance Permits för alla Icke karaktäristiska
(N) registrerade Appaloosor.

Performance Permits medger alla (N) registrerade Appaloosor oavsett föräldraskap och eller
ålder att uppträda i APHC-godkända och sponsrade evenemang med APHC:s poäng.
Ett Performance Permit gäller hela hästens liv oavsett ev. ägarbyten.
Performance Permit ersätter CPO (Certified Pedigree Option) programmet tillsammans med de kostsamma avgifterna kring CPO. Appaloosor som är inskrivna i CPO programmet skall vara berättigade att tävla i av APHC godkända och sponsrade tävlingar för resten av hästens liv.

Vid ansökan om Performance Permit skall Appaloosan vara registrerad hos APHC.
Innan Performance Permit kan utfärdas skall föräldraskap vara verifierat genom DNA analys
av APHC-godkänt laboratorium.
Original av registreringsbevis, gällande fotografier, samt betalning måste skickas med tillsammans med ansökan om Performance Permits.

Förutom utfärdande om Performance Permit skickas även ett uppdaterat exemplar av registreringsbeviset tillbaks till hästägaren.
Ansökningshandlingar kan beställas av APHC eller på APHC:s hemsida. www.appaloosa.com

OBS! Appaloosas som är enfärgade, utan rastypiska drag och som är födda efter den 1/1 2002, där en av föräldrarna är, arabiskt fullblod eller amerikansk quarterhäst, får inte delta i några tävlingar eller aktiviteter som arrangeras av APHC. De kan inte DNA-typas. Hästar fallna ur ovanstående korsningar som inte uppfyller kraven för registrering i huvudstambok, får användas till avel, förutsatt att de korsas med en Appaloosa uppfyller kraven för en reguljär registrering i huvudstamboken.

Från och med 2002-01-01 skall alla hingstar i avel vara DNA typade. Med start 2004-01-01 skall alla ston födda efter 1995 vara DNA typade för att man skall kunna registrera avkomman. Målet är att alla ston skall vara DNA typade inom några år.

Hug your Appies!
/Mike - Med en enfärgad N-registrerad Appisvalack.

Sedan 2007 är det så att de hästar som är enfärgade, även de som har en quarter till förälder, får lösa en perormance permit vid registrering för att tävla. Förenklat... de betalar en högre summa och tävlar i samma klasser som appaloosor med reguljärregistrering (pälsteckning). Pengarna som kommer in via detta program går till att sponsra Appaloosor i nationella allbreed tävlingar.

Jag har den "moderna" modellen av appaloosa med visst inslag av quarter och jag håller med Gordon om att det är blodslinjerna som avgör psyket. De flesta appaloosor i Sverige är halter/ pleasure stammade. De är inte lika livliga som en kostammad häst och kan säkert upplevas som bestämda men även väldigt trygga och stabila. Som någon sa så kan man sin sak och bemöter dem med respekt så är de jätte trevliga. De är inga dumhuvuden.

Jag upplever att många drar alla appaloosor över en kam. Det är nästan självklart att man inte använder en halterstammad quarter till reining. Men många försöker göra sina appaloosor med samma stam till reininghästar för att de har dålig kunskap om blodslinjerna. Det är ju inte så konstigt att tränarna får en felaktig uppfattning om hästarna då.

Jag har även varit stolt ägare av fem kostammade quartrar genom åren och några kostammade appaloosor och de skiljer sig rätt mycket i psyket från mina pleasure hästar. De kostammade quarter hästarna och de kostammade appaloosorna är mer lika än de kostammade appaloosorna och de pleasure/halter stammade appaloosorna, om ni förtår hur jag menar. Dessa de kostammade är avlade för att reagera fort och jobba självständigt. De halterstammade för att vara lugna och stå still. Något hårddraget men...

Har även haft en foundation stammad appaloosa. Som var ren appaloosa i sex generationer, vilket långt ifrån alla appaloosor med foundationstam är. Hon var väldigt speciell och den bästa ridhäst jag haft men ganska ful.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 581
Senast: Edla
·
Western I framtiden vill jag köpa en quarter och läser många annonser. Där jag håller till kostar de flesta hästarna 130'-150 000 kr och är...
Svar
4
· Visningar
3 757
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 716
Western Jag kikar runt lite försiktigt efter min nästa häst och har fallit för dessa vackra paint och quarterhästarna. Jag tycker att dom verkar... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
23 448
Senast: Mumin_79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Handdukar
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur