Appaloosa top dressage och bomvidder?

Lotus

Trådstartare
Har sadelproblem....

Provar en äldre modell av Appaloosa top dressage bomvidd 32 på min häst, trodde den skulle vara för smal men nu vet jag varken ut eller in längre?!

Vad motsvarar 32 hos Appaloosa, och skiljer sig äldre modeller från de nya?

Om den passar i övrigt - kan man då anta att en vidare sadel av samma märke/modell passar, eller kan det skilja ändå?

Delar gärna er erfarenhet....
 
32 är smal bom. Eller smal/normal. Stirra dig dock inte blind på talet, kan ju vara att salen har vidgats med åren, dom är ju rätt så flexibla båda i stoppning och bom. Vad tycker du annars om sadlen? Har funderat på en Prestige dressyrsadel, är dock inte säker på att den är rak nog i bommen för min häst. Men hur är den at rida i och så? :confused:
 
Säljaren sade samma sak - att en äldre sadel kan ha vidgat sig lite i bommen, det tyckte jag lät illavarslande, men så behöver det alltså inte vara?

Denna sadel är i fint skick, jättefin i bossorna, måste vara ganska nyomstoppad för den är väldigt mjuk och fin utan att vara svampig, utan med svikt. Mycket trevlig att rida i enligt mitt tycke, rejäla knästöd, behaglig sits, fin i lädret. En smidig sadel, ganska lätt men inte papprig. Jag vill gärna köpa den om den passar min häst, en sadelprovare ska få kolla åt mig så jag bara hoppas.... Det är nämligen ganska högt framvalv på den, och min häst har liten manke så den finns utrymme över, men det kanske inte gör något eftersom den ligger plant mot ryggen hela vägen i övrigt?

Vad gäller planheten så har jag svårt att uttala mig, är inte så bevandrad i sadeldjungeln, men jag tror att den inte är helt rak, fast det är inte min gamla kuse heller.....
 

Liknande trådar

Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: sweep
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 342
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Vi ska snart köpa en häst och jag undrar ungefär vilken längd på sadelgjorden som borde passa en ganska smal (inte underviktig)...
Svar
13
· Visningar
1 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp