Äppelcidervinäger kur

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare The_grinch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 109
T

The_grinch

Fick rådet igår av vår physioterapeut att ge ena pållen en äppelcidervinäger kur för att rensa ut och öka cirkulationen. Ngn som testat?

Sv: Äppelcidervinäger kur

Jag har gett ponnyn äppelcidervinäger hela hösten, började i somras någon gång. Tänkte att det skulle funka likadant som på människor, ge viss mättnadskänsla. Om DET funkar vet jag då inte.. Men fin i pälsen är han! Riktigt glansig och fin, så mycket glans man nu ser i hans smutsgrå päls :crazy:

Skulle inte testa. Hästar är inte människor och har inte samma matsmältningssystem som bekant. Troligtvis inte farligt men betydligt bättre att ge en bra foderstat med stor mängd grovfoder och lite kraftfoder. Det ger blanka fina hästar med god blodcirkulation och bra magar. Inget hokus pokus här inte, blir lite trött på förstå sig påare som vill förmänskliga hästen. Och Sthu, jag tror att din häst är lank och fin för att han får bra mat, inte för att han får äppelcidervinäger.

Nä, han är fin i pälsen varje vinter, när eksemen gått över helt för säsongen :D Annars är den lite sliten och ful.. Men jag upplever att speciellt man och svans känns lite extra bra, starkare eller hur man ska beskriva det. Vad det beror på får man gissa sig till, jag tror ändå äppelcidervinägern har ett finger med i spelet.
Jag tror ju inte att äppelcidervinäger skulle vara helt olämpligt att ge, däremot är det inte säkert hästen vill ha det. Jag skulle ju aldrig dricka det frivillig om det var jag! Bläsch vad äckligt det är!
I Hästägarens örtabok rekommenderas äppelcidervinäger varmt (nej, man kan inte lita på allt som skrivs och sägs), och själv har jag inte märkt något negativt. Självklart ska inte äppelcidervinägern ersätta bra foder!
Vill man rensa ur kroppen ska avkok på björklöv vara bra, vet inte hur det funkar på häst (det är ofta mindre olikheter än man tror..). Man blir väldigt kissnödig och svettig av björkavkok så mycket vet jag! Minns inte vilket ämne det var som var verksamt, men det kan inte vara så svårt att ta reda på.

Kul att du antog att ponnyn får bra mat förresten! Många hade hängt mig om de visst vad han fick hehehe :D
Nej, så illa är det inte.

Skulle inte testa. Hästar är inte människor och har inte samma matsmältningssystem som bekant. Troligtvis inte farligt men betydligt bättre att ge en bra foderstat med stor mängd grovfoder och lite kraftfoder. Det ger blanka fina hästar med god blodcirkulation och bra magar. Inget hokus pokus här inte, blir lite trött på förstå sig påare som vill förmänskliga hästen. Och Sthu, jag tror att din häst är lank och fin för att han får bra mat, inte för att han får äppelcidervinäger.

Mina hästar har i princip fri tillgång på grovfoder, får i sig ca 16-18 kg hösilage/ dygn och äter inte särskilt mkt kraftfoder, de har tillräckligt med energi o nerv i sig själva. Och de är redan väldigt glansiga, det är inte det jag vill komma åt.

Jag är fortfarande lite skeptisk. Om man jämför vad en häst äter med det skräp vi sätter i oss med alla möjliga färgämnen, aromämnen och annat, så har jag lite svårt att tro att hästar har samma behov att "rensa ur" som vi kan ha. Men tycker hästen det är gott så...

jag har gav min förra häst Äppelcidervinäger för hon hade problem med mugg . hon hade inga problem efter jag hade börjat att ge det.

Man kan ha annat skit i kroppen än syntetiska tillsatser. Med rensa ur menar man ofta få fart på levern och njurarna och helt enkelt rena blodet från skräp. Tänk bara hur mycket gift det flyger runt i luften, hur sur marken är, vad växterna kan ha tagit upp för skräp och vad hästarna kan sätta i sig! Immunförsvaret kan också få en kick om "reningsverket" gör en rush. Hästarna är också offer för välståndssamhället, med allt vad det innebär. Överutfodring (och därmed övergödsling av marken) är ett problem, som visserligen inte kan lösas genom en utrensningskur, men det kan hjälpa till att få kroppen i bra balans igen efter att foderstaten är korrigerad.
Nu inte sagt att ts överutfodrar sin häst eller att det är det enda som kan ge problem. "Gift" finns i alla kroppar, oavsett vad det är. Tillverkar inte cellerna slaggprodukter? Dessa måste ut, och ibland krävs det lite hjälp att få ut dem.

Ska man hårddra, att kroppen minsann fixar sånt naturligt själv, ja då ska vi inte behandla cancer. Det kan supressogenerna få pyssla med. Alla med onkogener har cancer, och skapar mer cancer hela tiden, men supressgenerna kan hantera det.

Japp, nu överreagerade jag. Jag menar inte att dina åsikter är fel eller något sådant, jag ville bara få använda några nya ord jag lärt mig :D Kan hålla med om att naturmedicin ofta överutnyttjas (i-landsproblem) bara för att det är "nytt" och modernt. Man ska alltid ta allt med en nypa salt, tänka realistiskt, se sig för många gånger och med olika källor. Men å andra sidan, provar man ingenting får man aldrig veta!

håller med dig! :bow:

jag har gett äcv och man ser tydlign skillnad om hästen tex har problem med svullnad i kroppen. det försvinner.

Jag ger äppelcidervinäger till min häst varje dag, 1/2 dl som jag häller i den uppblötta betforen. Inga problem att få det i honom! Började ge honom i somras efter ett råd som sa att det skulle kunna minska insektsangreppen. Vet inte om det hjälpte mot det, men jag har i alla fall fortsatt att ge honom...

kl

Tack alla för svar!
Det min fysioterapeut menade med att rensa ut var att kroppen lättare skulle göra sig av med slaggprodukter, hjälpa musklerna att forsla bort syre efter hårdare arbete. Har börjat ge hästarna nu och det går ner utan problem. Får se när jag ökar på dosen om det fortfarande är populärt. :D

Hur snabbt såg du skillnad? Och hur mkt gav du?

Inte forsla bort syre från musklerna. Mjölksyra i så fall, syret kommer användas i musklerna till cellandningen, så det kan vara bra att ha kvar det..
Jag gillar att använda det jag lärt mig i skolan hehe :D

0,5-1 dl. Ofta ser jag det på bara några dagar. I vissa fall har jag gett betydligt mer också, men vissa hästar tycker inte om smaken och då är det svårt att få i dom så mkt.

*lite allmänt, den som kan svara, gör de gärna*

hur ger man dem äcv när man ska ge uppåt 1 dl? blandar man i vattnet? jag har bara gett det i vatten för att "neutralisera" smaken så att man inte behöver släpa med sig vatten hemifrån jämt.

min ponny åt äcv innan jag köpte honom + några månader efter. ponnyn hatade det men åt när han var tillräckligt hungrig ändå.
märkte ingen skillnad när jag slutade förutom att hans hummör blev bättre.

KL
Min vinterdepression botades av äppelcidervinäger..>_> Köpte aldrig ''lyckopillrena''
Men jag är ju inen häst iofs..

Man kan blanda det i betfor eller med kraftpellets. Hälla det i vattnet går med bra. Själv blandar jag det med alger, och lite morötter. Men så äter min ponny allt som ligger i krubban..

*Allmänt
Man vet givetvis inte på förhand om något kommer fungera eller inte, eftersom hästar (precis som människor) är individer. För en del funkar det, för andra inte. Det gäller vare sig det är naturläkemedel eller traditionella läkemedel. Alla reagerar olika, men man kan ändå generellt säga att "så här är det", eftersom man kan få likartade reaktioner. Man kan aldrig försäkra sig om att någon ska reagera exakt som en annan på en viss substans. Därför, ska man testa något, oavsett vad, på sin häst, ta det försiktgt.
Allt som har en verkan har en biverkan. Den kan bara vara mer eller mindre kraftig.

Jag har gett det till hästarna tidigare och de har älskat det! :) (den varianten jag köpte var iofs så god att jag tog lite av det själv :o tror det var biofarmab´s ). Jag har egentligen blandat i det för att fodret ska lukta godare när man blandat i annat som kanske inte är så gott (glukosamin, fodertran t ex). Har inte tänkt så mycket på om det gjort skillnad just av vinägern eftersom jag då oftast gett annat just för pälsens skull, men den har varit glansig och fin!

Ämnesomsättningen är det jag hört att det ska vara bra för.?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
674
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 805
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka