Äppelcidervinäger

yrbin

Trådstartare
Hej :confused:
Vad är äppelcidervinäger bra för? Har hört att det ska vara bra att ge fånghästar så att de får en bättre magbalans. Nån som vet nåt om det?
Yrbin

Aldrig sett ngt stöd för detta .
En av modellerna bakom fång är att strärkelse som bryts ner av syrabildande bakterier sänker pH i grovtarmen så mycket att colibakterier dör o frisätter endotoxiner.
Ioförsig knappast troligt att vinäger skulle påverka pH i grovtarmen ngt nämvärt men om något påverkar det åt fel håll.
PL

Jag tvättar min eksemhäst med fodervinäger och vatten sommartid. Klådstillande och tar bort mjället.

Nu spånar jag bara ;)

Det sägs ju att just äppelcidervinäger sänker GI hos oss människor när vi äter kolhydrat/stärkelserik föda. Det skulle fungera så att magsäcken töms långsammare – även om man äter sk snabba kolhydrater som vitt mjöl och socker. Därmed bromsas förbränningen av de snabba kolhydraterna och blodsockret hålls på en jämnare nivå.

Tänk om en "skvätt" äppelcidervinäger till häst har samma gynnsamma effekt på det "socker"(fruktans/fruktos?) i betet som numera anses vara en riskfaktor för att framkalla fång.

Själv ger jag äppelcidervinäger, men inte av den anledningen utan till en häst som tidigare haft problem med urinvägsinfektion och hoppas slippa återfall genom att försura urinen. När jag ändå har det hemma får de andra en skvätt också, mest för att de tycker det är gott men även för att det innehåller lite nyttigheter.

vet en del som ger dte för att dte försunar blodte och gör så att inte myggor och knott vill suga..=)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
304
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka