Apple mouth

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ardennern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 820
A

ardennern

Funderar på att köpa ett apple mouth bett, någon som har någon erfarenhet utav det och kan ge några för och nackdelar? :D

Sv: Apple mouth

Jag har använt mig av dem då och då. Testade på en travardam som hade svårt med bettet och hon gillade det. Använder bara den raka varianten. Nuförtiden så kan jag tycka att de är lite tjockare än vad jag egentligen vill ha dem. Men alla hästar gillar olika saker.
Nackdelen är ju den att de kan komma åt dem med tänderna och de kan bli rispor på insidan som skär hästen i munnen.

Jag har haft problem med bett till mitt kallblod sen jag köpte henne, för 2 år sen.
Hon slänger upp huvudet och vägrar öppna munnen och ibland blir man knockad av henne.
Sen köpte jag ett rakt äpplebett och hon trilskades en stund men inte så länge.
Nästa gång jag skulle testa så luktade hon på bettet och öppnade direkt.
Nu har jag 2-delat kimblewick och ett vanligt 2-delat med äpplesmak och jag tränsar på 3 sekunder utan problem.
Men det gäller väl att se över om de tuggar på det så det inte blir vasst.

okej, jag testar och ser :)
vill testa lite olika varianter och se vilket bett den lilla damen går bäst på, dvs är mest arbetsvillig på.. :D

Jag har alltid minst ett sånt till mina hästar. Tycker det känns som ett bra snällt bett :)

Jag köpte ett sådant på M* *ne, och lämnade tillbaka det efter en vecka. Varje gång jag red med det fick hästen knip/riv sår i mungipan och började blöda, växlade mellan vanligt tredelat och detta, och hade inga problem med det tredelade men så fort det andra åkte in blödde det. Aldrig mer säger jag bara. Bytte till nova bett som känns mycket snällare mot munnen och som fungerar mycket bättre

DEt har jag aldrig varit med om dåremot avskydde min novat. Tror hon upplevde det som väl tjockt :)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 219
Senast: sweep
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 500
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 742
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka