Apport hur?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 119
S

Sannis

Nu har jag tänkt att jag ska lära mina hundar att apportera har en hudn som älskar att bära saker och en som inte alls tycker det är kul. Nu undrar jag hur jag ska gå till väga med inlärningen hur börjar man ska den ha apportbocken i munnen och sitta bredvid eller hur?
Snälla hjälp mig någon :)

Sv: Apport hur?

Hej!
Börja med att lära in ordet apport. Kasta pinnen och säg apport.
Tar den inte pinnen i munnen kan du "hettsa" lite genom att reta hunden med pinnen framför nosen, fram o tebax. O säg apport innan han ska ta den, massa beröm om han gör det.
Kasta iväg pinnen och när du ser att han tar den springer du bakåt (så du få hunden att komma med den ända fram till dig). Loss och ta pinnen.
Sen börjar du med att hålla pinnen framför nosen och säga apport.
Tjata inte, massa beröm och det ska vara roligt! Ställ ej för höga krav i början.

Sen finns det ju tvångsapportering, men jag tycker inte om det och anser att det ej håller i längden. Så det tänker jag inte berätta hur man gör.

Den ska lära sig att "greppa" själv först. Inte stoppa in i munnen, kan bli fel. Hoppas det går bra! /Mimmi

Fragile skrev:
Hej!
Börja med att lära in ordet apport. Kasta pinnen och säg apport.
Tar den inte pinnen i munnen kan du "hettsa" lite genom att reta hunden med pinnen framför nosen, fram o tebax. O säg apport innan han ska ta den, massa beröm om han gör det.
Kasta iväg pinnen och när du ser att han tar den springer du bakåt (så du få hunden att komma med den ända fram till dig). Loss och ta pinnen.
Sen börjar du med att hålla pinnen framför nosen och säga apport.
Tjata inte, massa beröm och det ska vara roligt! Ställ ej för höga krav i början.

Sen finns det ju tvångsapportering, men jag tycker inte om det och anser att det ej håller i längden. Så det tänker jag inte berätta hur man gör.

Den ska lära sig att "greppa" själv först. Inte stoppa in i munnen, kan bli fel. Hoppas det går bra! /Mimmi

Jag tycker att man kan lägga sig på en nivå mitt emellan lekapporten du beskriver och tvångsapporten som du inte beskrev;)

Jag skulle vilja kalla det "kravapport"....typ. Ungefär som att man när hunden är valp "leker" in momenten och sedan börjar ställa mer krav på att den skall utföra momenten "felfritt" när den blir äldre. Man vill ju veta att hunden gör det den blir tillsagd att göra.

En hund med lekappor inlärd kan du inte vara säker på att den hämtar det du vill. Så länge det är roligt hämtar den, men när det blir allvarlig situation och man verkligen behöver att hunden apporterar kanske den kommer på att nä det här var inte kul och så skiter det sig.

Att tvångsapportering inte skulle hålla i längden få du gärna utvecka vad du menar! För jag förstår inte alls det resonemanget?! Är det nått som vekligen håller i längden är det ju tvångsapport! Men är man ovan vid att träna in apport skall man absolut absolut inte försöka sig på tvångsapport utan att ha proffesionell hjälp bredvid sig!!!!!!. Och det är bättre att ta tvångsapporten som allra sista utväg och försöka sig på de andra metoderna först!

Sedan skulle jag aldrig börja med att lära in apportordet genom att kasta en pinne och "hetsa" hunden. Apport betyder att hunden skall gripa över apportobjektet och vänta på kommando att få lämna det till dig och där börjar man också med träningen. Att hämta på avstånd kommer långt senare.

Så här lär du hunden första steget i kommandot apport! Sätt hunden bredvid dig och håll apportobjektet framför munnen. Säg apport och stoppa in apportobjektet i munnen på hunden. Försöker den spotta ut, säg "nej, håll fast" och se till så att den håller kvar apportobjektet i munnen. BERÖM när den gör rätt!!! Säg sedan "loss" och ta ut objektet ur munnen på hunden. Träna detta varje dag i någon vecka och träna inte för länge varje gång och avsluta alltid med att ni lyckas. Gå inte för fort fram utan se till att moment sitter ordentligt innan ni går vidare till nästa moment.

Men detta sätt sätter lite mer krav på hunden, men är ett säkrare sätt till att få en bra och säker apportör än att leka fram det genom att kasta pinnar och hetsa hunden. Men allt är ju beroende av vilken sorts apportör du vill ha.

Till trådskaparen: Du verkar ha två hundar av olika "kaliber" du får gå lite på känsla hur du vill gå tillväga med respektive hund för ingen av oss andra känner dina hundar personligen. Tänk på att du kommer att måsta bete dig olika med hundarna även om du lär in samma moment. Har du inte satt krav på dina hundar förr så kommer dom säkert i början att försöka slippa undan för dom kan tycka det är lite obehagligt att få krav på sig om dom inte är vana vid det. Men ge inte upp. Tålamod, envishet, lugn vara konsekvent är det som behövs. Kom ihåg att vara tydlig och på förhand ha bestämt dig hur du skall uppträda mot hunden vid de situationer som kan ske. Bli aldrig överraskad och som sagt tappa inte tålamodet för det förstör mer än det ger!

jag håller med (förutom den biten att hunden måste vänta på kommando innan den kommer tillbaka, det duger inte på tävling ;)). för mycket hets och lek kan leda till tugg eller att hunden springer iväg med apporten eller vill kampa med den.

apport betyder inte heller "sping och lek" utan just "hämta hit apporten". momentet bör back-chainas, dvs att man börjar med att hunden sitter vid sidan med apporten, därefter går in rätt med apporten, sedan kallas in med apporten och till sist skickas.

jag har förutom halvtvångsmetoden använt mig av klickern för att lära in ett korrekt upptag.

ska kanske tillägga att jag utgår från att du (trådskaparen) ska lära in lydnadsapportering. jaktapporteringen ser lite annorlunda ut.

cillamuffins skrev:
jag håller med (förutom den biten att hunden måste vänta på kommando innan den kommer tillbaka, det duger inte på tävling ;))

När måste hunden vänta på kommando för att komma tillbaka:confused: Var jag otydlig eller vad menar du?

Läs litteratur av Sen Christoffersson. Hans bok om fågelhundsdressyr brukar finnas på biblioteket, där står tydligt om hur man går tillväga.

Vad jag beskrev är när man lär in ordet apport. Sen kan man ställa krav. Men den måste vara helt klar med vad kommandot betyder innan.
Vad jag mena med tvångsapport är när hunden inte tar pinnen i munnen, utan att jag stoppar in den i munnen. Har varit med om många jakthundar som vikit sig då och ej velat vara med alls.
/Mimmi

Uppfattade det som att Sannis frågade hur man gjorde i början när man ska lära en hund apportera.
/Mimmi

Där skiljer sig våra meningar. Jag menar att man skall inte hetsa hunden och kasta pinnen och då ropa apport utan man måste lugnt och stillsamt visa hunden vad apport betyder genom att säga apport och sedan sätta in apportobjektet i munnen...osv.

Tycker du att detta är tvångsapport så har du inte sett en riktig tvångsapport! Men jag upprepar det jag sa tidigare att tvångsapport ska man ta som absolut sista utväg om man har en riktigt hård hund som inget annat fungerar på och dessutom ska man ha en kunnig människa bredvid sig så att man gör rätt! De flesta hundar "viker sig" efter ett tag när tvångsapport tas till, men blir ändå i slutändan en glad apportör bara man fullföljer det hela på rätt sätt. Men som sagt är det att föredra att först försöka träna in "kravapport".

Apportering är ett krångligt moment där hur mycket som helst kan gå fel, så bli inte deppad om det tar lite tid.

Hur du ska göra beror mycket på vad för typ av hundar du har. Med en hund som gillar att ha saker i munnen och som inte är direkt vek kan man göra som Tie beskriver. Bara att stoppa in och tala om för hunden att man ska hålla. Om hunden däremot inte alls vill ha saker i munnen och dessutom är lite försiktigt och vek kan den metoden innebär att man aldrig får hunden att ens gå i närheten av en apportbock mer. Då skulle jag istället leka in apporteringen och köra rätt mycket klicker-inspirerat. Nyckeln är att få hunden att tycka att det är roligt och jag skulle inte oroa mig för kamp, ägande eller tugg med en sådan hund. Det försvinner i regel direkt man börjar lägga in krav.

Med min nuvarande hund har jag börjat med att sitta i soffan, hålla bocken i handen och helt enkelt väntat tills hunden visat intresse för den. Nu visade hon inget intresse alls så då fick jag vifta lite med den, sparka runt den på backen och dra runt den. Direkt hon tittat på den har jag stoppat en godis i munnen på henne. Lågt verbalt beröm eftersom glada tillrop hade stört den här munnen mer än hjälpt henne. Jag tillbringade lång tid i den där soffan innan jag ens tog med bocken ut. Långsamt ökade jag på vad hunden var tvungen att göra innan godiset kom och hon fick komma på det själv. Det gick från att titta, till att dutta med nosen, till att smaka på den och så hela vägen fram till att kunna hålla den i munnen tills jag sa loss. Aldrig ett nej eller en förebråelse. Hela träningen byggde på att bygga upp ett intresse för bocken och tills slut hoppade och studsade hunden när hon fick syn på den. Det fanns på tugg och lek med bocken då med det försvann direkt jag började kräva att hon skulle komma. Hon sänkte sig rätt rejält då och det visste jag att hon skulle göra. Det var därför jag ägnade så mycket energi åt att bygga upp en enorm förväntan.

Nu fungerar dock inte min apportering perfekt. Jag har det klassiska problemet med att hunden tappar tempo på vägen in och kan tänka sig att äga apporten. Det beror på fel i träningen såklart och att jag började med att skicka ut istället för att lära henne att komma in. Det blev således roligare att springa ut och gripa, men inte så fränt att komma.

En vän til mig gjorde däremot precis som Tie beskriver på och på hennes Schäfer gick det alldeles utmärkt. Hunden spottade bara en gång och aldrig mer och han tycker att apportering är det bästa som finns. Du får känna av vilken typ av hund det är du har och hur mycket du kan kräva från start. Höga krav kan döda lusten hos en hund medan den bara eggar en annan.

på torsdag ska jag filma hur man kan lära in upptag av metallapport med hjälp av klicker och den filmen kommer ev att läggas ut på tränarens hemsida. annars kan jag nog skicka den till dig. återkommer!

Det man bör tänka på är att när man sedan ökar på svårighetsgraden med att tex gå från apportbock till fågel eller vad det nu är får man inte tro att hunden nu automatiskt tar ALLT. Vissa hundar gör det men det är även mycket möjligt att du får göra om proceduren från moment 1 med det nya apportobjektet. Speciellt om du börjar ta in typ fåglar eller nått annat som är väldigt intressant att lukta på istället för att hämta. Men då kan ju hunden redan grunderna så varje moment går betydligt fortare, men det krävs en hel del envishet och tålamod för att få till en bra apportör och som jag sagt tidigare och som Jadzia också nämnde så får man aldrig brusa upp och bli arg och irriterad för att hunden inte gör som man vill för då kan man förstöra en hel del och få börja om från ruta 1 igen. Speciellt om man har en vek hund!

Sedan så lär sig hunden att apport betyder att den ska hämta vad som matte/husse än vill att den skall hämta. Det är en väldigt skön känsla när apporten börjar fungera bra!:D

Det är det jag kallar tvångsapport , ja. När hunden ej greppar själv.
Men som du skrev, vi tycker olika! :)
/Mimmi

Tvångsapportering är då man lär hunden att "stänga av" smärta genom att ta apportföremålet. Mer än så vill jag inte utveckla detta men kan säga att det är en metod som fungerar på alla hundar men tycker inte att det är etiskt riktigt att använda smärta i hundträning.

Albert skrev:
Tvångsapportering är då man lär hunden att "stänga av" smärta genom att ta apportföremålet. Mer än så vill jag inte utveckla detta men kan säga att det är en metod som fungerar på alla hundar men tycker inte att det är etiskt riktigt att använda smärta i hundträning.

Nä jag håller med. Vi ska inte här gå in på vad riktig tvångsapport går ut på, för jag vill deffenitivt inte att någon försöker sig på att pröva det! Behövs det på någon stenhård hund så få man uppsöka proffesionell hjälp, man bör fokusera på de andra metoderna först och gnata på och nöta in apporten den vägen istället! Det tar tid att lära in apport ordentligt.

Fragile skrev:
Det är det jag kallar tvångsapport , ja. När hunden ej greppar själv.
Men som du skrev, vi tycker olika! :)
/Mimmi

Ja visst är det tur att vi alla är olika! Men jag tror fortfarande inte du förstår hur en inträning av "krav apport" riktigt går till. Det låter som om du tror man bara använder våld :crazy: :eek:

Nåja, det är för tidigt på morgonen för att gå djupare in i de nu!;)

Jo, jag förstår. Iaf vad vi kallar tvångsapport och apport med krav. Jag har tagit godkännt apport-test med 2 hundar som jag själv tränat, så jag vet.
Men som sagt, vi kanske inte definerar orden likadant. :)
/Mimmi

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
976
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 699
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka