Sv: Apport hur?
Fragile skrev:
Hej!
Börja med att lära in ordet apport. Kasta pinnen och säg apport.
Tar den inte pinnen i munnen kan du "hettsa" lite genom att reta hunden med pinnen framför nosen, fram o tebax. O säg apport innan han ska ta den, massa beröm om han gör det.
Kasta iväg pinnen och när du ser att han tar den springer du bakåt (så du få hunden att komma med den ända fram till dig). Loss och ta pinnen.
Sen börjar du med att hålla pinnen framför nosen och säga apport.
Tjata inte, massa beröm och det ska vara roligt! Ställ ej för höga krav i början.
Sen finns det ju tvångsapportering, men jag tycker inte om det och anser att det ej håller i längden. Så det tänker jag inte berätta hur man gör.
Den ska lära sig att "greppa" själv först. Inte stoppa in i munnen, kan bli fel. Hoppas det går bra! /Mimmi
Jag tycker att man kan lägga sig på en nivå mitt emellan lekapporten du beskriver och tvångsapporten som du inte beskrev
Jag skulle vilja kalla det "kravapport"....typ. Ungefär som att man när hunden är valp "leker" in momenten och sedan börjar ställa mer krav på att den skall utföra momenten "felfritt" när den blir äldre. Man vill ju veta att hunden gör det den blir tillsagd att göra.
En hund med lekappor inlärd kan du inte vara säker på att den hämtar det du vill. Så länge det är roligt hämtar den, men när det blir allvarlig situation och man verkligen behöver att hunden apporterar kanske den kommer på att nä det här var inte kul och så skiter det sig.
Att tvångsapportering inte skulle hålla i längden få du gärna utvecka vad du menar! För jag förstår inte alls det resonemanget?! Är det nått som vekligen håller i längden är det ju tvångsapport! Men är man ovan vid att träna in apport skall man absolut absolut inte försöka sig på tvångsapport utan att ha proffesionell hjälp bredvid sig!!!!!!. Och det är bättre att ta tvångsapporten som allra sista utväg och försöka sig på de andra metoderna först!
Sedan skulle jag aldrig börja med att lära in apportordet genom att kasta en pinne och "hetsa" hunden. Apport betyder att hunden skall gripa över apportobjektet och vänta på kommando att få lämna det till dig och där börjar man också med träningen. Att hämta på avstånd kommer långt senare.
Så här lär du hunden första steget i kommandot apport! Sätt hunden bredvid dig och håll apportobjektet framför munnen. Säg apport och stoppa in apportobjektet i munnen på hunden. Försöker den spotta ut, säg "nej, håll fast" och se till så att den håller kvar apportobjektet i munnen. BERÖM när den gör rätt!!! Säg sedan "loss" och ta ut objektet ur munnen på hunden. Träna detta varje dag i någon vecka och träna inte för länge varje gång och avsluta alltid med att ni lyckas. Gå inte för fort fram utan se till att moment sitter ordentligt innan ni går vidare till nästa moment.
Men detta sätt sätter lite mer krav på hunden, men är ett säkrare sätt till att få en bra och säker apportör än att leka fram det genom att kasta pinnar och hetsa hunden. Men allt är ju beroende av vilken sorts apportör du vill ha.
Till trådskaparen: Du verkar ha två hundar av olika "kaliber" du får gå lite på känsla hur du vill gå tillväga med respektive hund för ingen av oss andra känner dina hundar personligen. Tänk på att du kommer att måsta bete dig olika med hundarna även om du lär in samma moment. Har du inte satt krav på dina hundar förr så kommer dom säkert i början att försöka slippa undan för dom kan tycka det är lite obehagligt att få krav på sig om dom inte är vana vid det. Men ge inte upp. Tålamod, envishet, lugn vara konsekvent är det som behövs. Kom ihåg att vara tydlig och på förhand ha bestämt dig hur du skall uppträda mot hunden vid de situationer som kan ske. Bli aldrig överraskad och som sagt tappa inte tålamodet för det förstör mer än det ger!