Bukefalos 28 år!

Sv: apporter

Han är inte reggad :D

Sen är det lite försent att starta den träningen med en hund som är flera år... Man har redan gjort så mycket på vägen. Men är det en valp så...
 
Sv: apporter

Både och... Det finns MYCKET matnyttigt vad gäller ledarskap. Men jag tror att många kan känna det som bortkastat om man inte är medveten om vilken lydnad som krävs för en jakthund! Men kan du låna den så är den helt klart läsvärd!
 
Sv: apporter

Jag har den boken ni talar om :banana:
Jag är inte ens intresserad av att jaga flygfä med min hund..men boken är bred och tar upp mycket annat.Som man har nytta av..
 
Senast ändrad:
Sv: apporter

hunden är 4,5 år och har fått jaga boll under större delen av sitt liv. inte har han blivit någon odräglig hund för det. dessutom tycker min tränare (som hållit på med hundar och lydnad i 100 år) att bollen är en utmärkt motivationshöjare. så SÅ illa kan det inte vara, men till nästa hund kan det vara värt att tänka på, den ska definitivt vara reggad och behörig att starta på ett jaktprov.

Tippan: flina på du bara. när jag får min nästa hund kommer vi sopa banan. så passa dig! :devil: kommer du föressten ihåg när vi pratade vågig päls på labbar. jag har lyckats ta ett foto på min "pudel" som precis har badat. lockis lockiga rygg. så var det med den renrasiga hunden... fina skor jag har va? :D
 
Senast ändrad:
Sv: apporter

Absolut!
I synnerhet om man har stora hundar är det ju viktigt att de lär sig rätt från början.
Det valpen gör för första gången blir inprogrammerat i hjärnan. Ligger du före och lär valpen rätt så har du igen det flera gånger om.
Men som sagt boken ska studeras FÖRE valpköpet så man är beredd så att allt blir rätt.

Läser man den efteråt är det redan försent, då måste valpen omprogrammeras och det är mycket svårare.
 
Sv: apporter

MY GOD! Snacka om lockig rygg! Men det finns ju faktiskt de som ser ut så. :)

Nehejj jag flinade inte åt att han inte var reggad, utan bara att det faktiskt är en helt 100% anledning till att han INTE får starta...

Nej han är säkert inte någon odräglig hund bara för att han fått jaga bollar. Och det håller för en "vanlig" hund också. Men när du ska avancera upp i jaktträningen så märks det helt plötsligt hur mycket förväntan och stress man byggt in i hundarna. Där handlar det om att lös kunna se på (och vara tyst...) när en annan hund jobbar och får saker kastade till sig. Tror hunden att 100% som kastas är till för just den så får man lite problem...

Så träningen bygger på att hunden ska ha minnesbilder som att "inget" är till för den och allt annat är typ bonus. Eller hur jag nu kortfattat ska beskriva det. Många hundar kan snabbt avancera upp till ekl utan desto mer träning. Men när mängdträningen väl kommer så kan man få värsta bakslaget bara för att man tränat hunden fel och stressen tar över. Oftast tar det en 1-3 hundar innan man får ordning på det där som "tränare" och har gjort lite misstag. Men det är alltid bra att ha en bakplan, funkar det inte så får man göra nått annat. Nöta på lydnadsplan eller nått :angel:
 
Sv: apporter

ja, jakthundar kräver en helt annan diciplin än vanliga "sällskapshundar". men eftersom min lockis inte ska användas till sånt behöver vi inte bry oss om det.

vet du föressten vad en viss tant sa till mig? att labbar knappast är några lydnadshundar! när lockis blivit riktigt duktig ska vi bannemej dit och visa upp oss :devil: . ok han kanske inte når upp till elit, men det beror nog mest på att vi kom igång så sent.
 
Sv: apporter

Jasså? Nja att nöta samma sak 80.000 ggr kanske inte är nått för en Retriever, men jag tycker faktiskt att de hör till de bättre hundarna bara det är lite motor i de.

Skulle tro att denna tik är bättre än de flesta hundar den tanten träffat ;)
http://www.rasdata.nu/labrador/hund/2001/s2442201.htm
(Nu är hon dessutom uppflyttad till EKL spår på första försöket...)
 
Sv: apporter

wow... vilken drömhund... den har ju fixat det hela!

tanten tränar och tävlar elit spår med sin jaktlabbe, så jag fattar inte vad hon menar. kanske att labbemänniskor inte är de bästa lydnadsförarna? :idea:
 
Sv: apporter

Tja... Visst en bra Schäfer... Men... Man får väl lägga in lite personliga värderingar i det också. Även om en Schäfer är bättre så tycker jag att det är "värt" att ha en "sämre" hund för att få annat i paketet också...

Är det en tant från Skåne?? Tänker på en viss person och undrar om det är hon...
 
Sv: apporter

*hmm* Jag gissar på en viss person. Hon får aldrig riktigt sina cert trots lång och trogen tjänst :angel:
 
Sv: apporter

ah, sånt vet jag inget om, men hon tränar för klubben i min gamla stad. kan det vara samma?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 762
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 642
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 138
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp