apportering-det är kul det! not....

S

skrocken

Jag tror att jag håller på att bli tokig! Håller på att försöka lära in apportering med lilla schäferfröken och det går så där, kan man säga.... Använder klicker och försöker tajma så bra det går, men uppenbarligen har jag inte lyckats. Det är helt omöjligt att inte få tugg! Har försökt att börja om och bara belöna vid ett ordentligt gripande, men det går trögt. Hon håller så löst så löst... Drar jag lite i apporten håller hon ju förstås hårdare och nu belönar jag där, men är det rätt väg att gå?
har liksom aldrig stött på detta problem med tidigare hundar. Någon med idéer?
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

Prova att börja i andra änden och göra apporten intressant. Hetsa henne lite på den, släng sedan iväg den en bra bit och se till att hon far snabbt iväg.
När hon plockat upp den och är påväg tillbaka tjoar och tjimmar du in henne och springer samtidigt lite bortåt så att hon blir ännu mer angelägen om att komma fram snabbt (en hund som vet att den måste snabbt in och snabbt ut hinner sällan tugga) . När hon kommer fram så se till att kampa loss me apporten så att hon lär sig att sätta värde på den och bita HÅRT! Lossa, gör om proceduren. Momentet blir inte lika tryckt utan en rolig grej som det finns en gnutta allvar i. När det är befäst att hon kommer in med den efter ett par gånger kan du prova att sätta henne snabbt vid sidan och lossa.
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

Jag kampar med apporten, drar i den och försöker rycka den från hunden. Det ger ett bättre grepp. Tugg korrigerar jag. Så länge hunden håller apporten så är allt trevlig, mysigt och bra. Spottar hunden sker det motsatta.

Jag börjar dock inte kasta apporten förrän hunden vet att hålla fast den. Det är svårt att korrigera tugg och liknande på avstånd innan hållandet är befäst och tillåter man hunden att tugga på vägen in, men inte framme hos föraren ger det motsatta budskap.
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

Skulle nog inte tjoa o stimma för mkt då de drar igång hunden o man lätt får tugg.. Så funkar iaf min hund.. Är vaktsam med mitt beröm när hon är på väg in med apporten då de i för hög grad leder till tugg o fjant.

Skulle träna separat, tex lägga ut apporten inte kasta (kort avstånd) o kommendera hunden att apportera o när hunden är på väg tillbaka hålla en godis i luften så hunden fokuserar på godisen inte på tugg.

Sen brukar jag be min hund sitta o hålla apporten, går jag en bit bort o lockar me mig hunden samtidigt som jag ber henne att hålla apporten ("håållll").
O så brukar jag när hon håller apporten trycka på den, detta för att hon ska hålla fast den mer. :)
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

Tack för era råd! Blir så lätt att man fastnar när man håller på hemma i sin ensamhet. igår provade jag att använda metallen istället och det funkade perfekt!! Den var inte lika rolig att tugga på men hon höll ändå ett ordentligt tag i den.
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

Detta är ett av mina favoritmoment nu för tiden. Just för att jag tänkte till :D

Första hunden har en urusel apportering, eller ja, den är säkert snygg. Men han håller löst, kan tugga och ta omtag. Där har jag kört in genom att klicka, belöna, klicka och belöna osv. Men då tänkte jag så; "VAD är det jag egentligen belönar?" Jo, jag belönar SLÄPPANDET.

Hunden väntar med andra ord på att få släppa apporten för att få sin belöning, godis eller boll. Och tro fasiken att många hundar inte håller så bra som dom faktiskt kan.

Så jag lade om allt för min nya hund. Med henne har jag kört helt tvärtom. Fick höra "Herreguud, kampa med en apportbock!! Då får man tugg!! :eek:"

Först gör jag apporten superrolig, kastar den, hämtar den före henne, kastar den, medans hon springer och hämtar springer jag fort som tusan tillbaka, jublar när hon kommer osv osv.

Sedan när hunden har ett bra driv på apporten det är DÅ jag kan börja ställa kraven anser jag. Sätter hunden framför mig hemma i köket. Tar fram apportbocken; "Apport" -> För den mot munnen, håller ev lite under hakan, minsta tugget så har min tik fått sig en pet på nosen och ett "Nej!!". När hon håller så sitter jag och säger, "Braaaa håll, braa håll. Håll, bra håll" Och använder aldrig ordet "håll" negativt.

När hon har hållt (första gången kanske bara 2 sekunder?) så tar jag apportbocken med båda händerna och kampar som attan. "Braaaaaa!! DUKTIG TJEJ!!!" Sedan efter en studs lek; Loss. Och inget bra för det.

Så börjar vi om. Sätter henne, apport i munnen, minsta tugget så en åthutning, så fort hon håller den fint i någon sekund samma lek igen.

Detta är ett sätt som fungerat för de flesta hundar med lite driv i sig :bow:
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

eller så gör man som jag gör. stoppar in apporten i munnen och säger "för faaan loke, skärp dig" när han håller för löst ;). nej men skämt å sido, jag har aldrig sett en hund apportera väl utan att det finns krav med i bilden. kravet måste givetvis vägas upp av en för hunden stor belöning, men likväl ska det finnas ett krav.
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

eller så gör man som jag gör. stoppar in apporten i munnen och säger "för faaan loke, skärp dig" när han håller för löst ;). nej men skämt å sido, jag har aldrig sett en hund apportera väl utan att det finns krav med i bilden. kravet måste givetvis vägas upp av en för hunden stor belöning, men likväl ska det finnas ett krav.

Jag vet inte riktigt. Finns säkert några klickerfanaster som bara shejpar in ett beteende. Jag har inte tålamod. Så därför gör jag som nu då, apporten extremt rolig, för att sedan kunna ställa krav utan att hunden ska gå ner sig. Om den går ner sig en aning så bygger man snabbt upp det.

Som du ser på Bråka så ser inte hon ledsen eller tryckt ut, ändå har hon fått ett par "smällar" på näsan :angel:
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

finns gör det kanske. helt säkert att de har någon typ av plikttrogen vallhund i så fall. men jag har inte sett det. alla klickertränade apporteringar jag har sett har haft problem med tugg och slarv.

haha nej hon såg mest förväntansfull ut din hund :). så kan jag inte göra med min dock. han vill inte gärna kampa när jag håller händerna så nära hans mun. han är väldigt försiktig och brukar börja med att dra lite lite innan han lägger tyngd och kraft bakom. fast det kanske går att träna på? alltså att de vill kampa när man håller händerna riktigt nära? nu har han förvisso ett bra grepp på rätt ställe, men variationer är aldrig fel.
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

finns gör det kanske. helt säkert att de har någon typ av plikttrogen vallhund i så fall. men jag har inte sett det. alla klickertränade apporteringar jag har sett har haft problem med tugg och slarv.

haha nej hon såg mest förväntansfull ut din hund :). så kan jag inte göra med min dock. han vill inte gärna kampa när jag håller händerna så nära hans mun. han är väldigt försiktig och brukar börja med att dra lite lite innan han lägger tyngd och kraft bakom. fast det kanske går att träna på? alltså att de vill kampa när man håller händerna riktigt nära? nu har han förvisso ett bra grepp på rätt ställe, men variationer är aldrig fel.

Klart det går att träna på! Sen behöver det inte bli tokkamp som en malle eller kampgalen schäfer. Det är inte det allt handlar om. Utan att apporten ska vara det roliga, inte att släppa den och få en godis eller leksak.

Har sett sheltisar kampa fint i apportbockar, om än lite tugg då. Men tugga i belöningen får dom gärna göra! Belöningen ska vara rolig och inte fylld med krav.

Sen att apportbocken man tränar med kan se flisad ut, jaja, då gör den det.
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

Du kanske kan ha ett snöre i apporten? En på vardera sida så det blir som ett handtag? Så kan du vara längre ifrån och sedan minska avståndet. Inte för att det spelar så stor roll vart dina händer är, bara hunden inte spottar ut apporten och letar godis så anser jag att man får en bra effekt ändå.
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

Det finns bockar som säljs färdiga med handtag/snören på sidorna.
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

men jag måste ju säga att jag klickertränat de sista två hundarna och har haft en suverän apportering! O det har inte varit någon vallhund.... Utan en riesen o en dvärgschnauzer. Båda har varit helt "shejpade" och har haft apporteringar helt utan tugg. Men nu verkar det ju inte funka på denna lilla fröken så det blir väl att gå tillbaks till gamla "hederliga" metoder.... Har ju som sagt haft riesen förr, och att kampa med apporten har liksom inte varit en så bra idé....
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

den vanliga apporten har han ett bra grepp om. samma med metallen. de är ju lite rejälare och ligger bra i hans mun. men vittringen har vi kämpat lite med. pinnen försvinner nästan i hans stora käft och den är ju så mjuk och tuggvänlig. nu har han fått ett bra grepp om vittringspinnen också, men det skadar aldrig att träna på mer än ett sätt. jag kan kanske såga till en längre pinne så jag får lite bättre handtag. och sedan kommer projekt "lära-hunden-att-sitta-stilla-med-kampleksaken-istället-för-att-springa-ärevarv".
 
Sv: apportering-det är kul det! not....

men jag måste ju säga att jag klickertränat de sista två hundarna och har haft en suverän apportering! O det har inte varit någon vallhund.... Utan en riesen o en dvärgschnauzer. Båda har varit helt "shejpade" och har haft apporteringar helt utan tugg. Men nu verkar det ju inte funka på denna lilla fröken så det blir väl att gå tillbaks till gamla "hederliga" metoder.... Har ju som sagt haft riesen förr, och att kampa med apporten har liksom inte varit en så bra idé....

Tugget kommer såklart, det tar man ju bort? Jag förstår inte vad det krångliga är. Jag vet ingen ras som generellt är mer tuggiga än andra. Och jag får tillägga att jag sett Riesen köra "kamp-metoden" och även där har det blivit bra. Gäller ju bara att man talar om för hunden att man faktiskt inte får tugga på apporten.

Får tillägga att jag har Malle och Beauceron och mallarna kan också tugga något förjävligt ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 427
Senast: Dimmoln
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 340
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Jag har en 9 månader gammal hane som jag var för genomgång av fysioterapeut med för en knapp vecka sedan. Jag tyckte det var något som...
Svar
3
· Visningar
848
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 006
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp