... avliva gammal hund ...

Det är dags. Det suger, gör ont och är det värsta .an gör som djurägare, men det kommer inte bli lättare. Att vänta förlänge leder bara till dåligt samvete över det utdragna lidandet när det väl är klart.
 
Jag håller med övriga. Det låter tyvärr(!) tveklöst som att det är dags.

Dumt nog finns det alltid folk som har åsikter om djur som inte är deras. Det finns dessutom alltid de som tycker att allt annat än att djuren får självdö av sina hälsoproblem är elakt. De personerna har fel. Det snällaste du kan göra mot din hund är att ge den ett fint och värdigt avslut, att låta den avsluta när den fortfarande har gnistan kvar och inte bara existerar. Så som du beskriver det låter det verkligen inte som att det är för tidigt, tvärt om låter det som att det är hög tid att ta det där jobbiga beslutet nu :(
 
Min äldsta blev 17 år gammal. Hon hann bli både döv, dement och fick svårare att hålla urinen sista året. Även hennes balans började svikta sista tiden. Det blev inte värdigt längre och hon fick somna. Jag tycker du ska gå helt på vad din magkänsla säger och inte ta råd från vare sig närstående eller detta forum. Jag tycker det är fint att hundar tillåts bli gamla. Men det verkar som du själv bedömt att värdigheten upphört och då är det naturligtvis rätt att avsluta livet hur tråkigt det än är.

Du vet naturligtvis detta redan. Men man blir väldigt utlämnad till andra och de är dumt att låta sig påverkas åt varken ena eller andra hållet. Det är du som känner din hund bäst. Är du minsta osäker så berätta om dina funderingar med veterinären. En seriös veterinär kan se objektivt på det hela utan att lägga in egna personliga värderingar.
 
Du känner hunden bäst, det är du som ser hunden varje dag, och dens förändring.
Din vän som såg hunden en kort tid kan inte bedöma hur hunden mår 7 dagar i veckan.

Om du känner att det börjar gå utför med hunden, och veterinären inte kunde göra hunden frisk, så är det ju dags att snart ta bort hunden, innan den börjar må dåligt. Känner du dig tveksam kanske du kan prata med veterinären om dina tankar?
Att ta bort en hund är det jobbigaste en hundägare behöver göra :heart
 
Jag tycker det är obehagligt att alla rekommenderar avlivning. Hur många av dom är det som rättfärdigar sitt eget beslut? Ta honom till en dedikerad veterinär, inte någon stressad på ett djursjukhus. Tala med en hundpsykolog. En hund känner ingen ovärdighet. Han ska ju absolut inte vara ensam på dagarna men jag skulle testa flera blodvärden och kolla möjliga mediciner innan beslutet tas. En hund som går undan kan göra det för att dölja symptom inte för att den inte vill ha personlig kontakt. Det sägs ingenting om utredning av Cushing, Hypo- eller Hyperthyroidism. Hjärtsvikt, Rematism osv. Jag råder inte till att avliva en hund innan allt är utrett, om det är det och det har konstateras att det inte går att medicinera då är det ingen tvekan om att avlivning är oundviklig. Nästan alla i denna tråd bara tycker. Ingen frågar om en grundlig utredning har gjorts. Jag vill inte med den information som delgivits ge ngt råd alls.
 
Plus att man medicinbehandlar inte ett så gammalt djur hur som helst heller med tanke på att många mediciner har otrevliga biverkningar.
Nej precis - fast lite åt båda hållen. Jag har inga reservationer för att stoppa i min tant mediciner med eventuella långtidsbiverkningar faktiskt, så länge hon är glad och nöjd den tid hon har kvar hos mig. Hellre en kortare period och smärt/symptomfri än att hålla tillbaka på medicineringen för längre liv.
Vi kör på kvalitet framför kvantitet och tar det månad för månad som det är nu. :heart
 
Nej precis - fast lite åt båda hållen. Jag har inga reservationer för att stoppa i min tant mediciner med eventuella långtidsbiverkningar faktiskt, så länge hon är glad och nöjd den tid hon har kvar hos mig. Hellre en kortare period och smärt/symptomfri än att hålla tillbaka på medicineringen för längre liv.
Vi kör på kvalitet framför kvantitet och tar det månad för månad som det är nu. :heart

Ja, absolut och jag menade främst kraftigare akuta biverkningar, inte långtidsbiverkningar. Min tröskel är extremt mycket lägre när det gäller sådant med ett äldre djur än ett yngre (ett yngre djur har ju ofta bättre utsikter att blir frisk och ev medicinfri).
 
Jag tycker det är obehagligt att alla rekommenderar avlivning. Hur många av dom är det som rättfärdigar sitt eget beslut? Ta honom till en dedikerad veterinär, inte någon stressad på ett djursjukhus. Tala med en hundpsykolog. En hund känner ingen ovärdighet. Han ska ju absolut inte vara ensam på dagarna men jag skulle testa flera blodvärden och kolla möjliga mediciner innan beslutet tas. En hund som går undan kan göra det för att dölja symptom inte för att den inte vill ha personlig kontakt. Det sägs ingenting om utredning av Cushing, Hypo- eller Hyperthyroidism. Hjärtsvikt, Rematism osv. Jag råder inte till att avliva en hund innan allt är utrett, om det är det och det har konstateras att det inte går att medicinera då är det ingen tvekan om att avlivning är oundviklig. Nästan alla i denna tråd bara tycker. Ingen frågar om en grundlig utredning har gjorts. Jag vill inte med den information som delgivits ge ngt råd alls.
Att avliva en 14 år gammal hund tycker jag aldrig är fel. Att ta massa prover, testa medicin och ta hunden till psykolog är bara till för ägaren att dra ut på det oundvikliga på hundens bekostnad.
 
Jag tycker det är obehagligt att alla rekommenderar avlivning. Hur många av dom är det som rättfärdigar sitt eget beslut? Ta honom till en dedikerad veterinär, inte någon stressad på ett djursjukhus. Tala med en hundpsykolog. En hund känner ingen ovärdighet. Han ska ju absolut inte vara ensam på dagarna men jag skulle testa flera blodvärden och kolla möjliga mediciner innan beslutet tas. En hund som går undan kan göra det för att dölja symptom inte för att den inte vill ha personlig kontakt. Det sägs ingenting om utredning av Cushing, Hypo- eller Hyperthyroidism. Hjärtsvikt, Rematism osv. Jag råder inte till att avliva en hund innan allt är utrett, om det är det och det har konstateras att det inte går att medicinera då är det ingen tvekan om att avlivning är oundviklig. Nästan alla i denna tråd bara tycker. Ingen frågar om en grundlig utredning har gjorts. Jag vill inte med den information som delgivits ge ngt råd alls.
För vems skull skulle man utsätta en fjorton år gammal hund för så långtgående utredningar? Inte för hundens skull iallafall. Vill man utreda sin gamla hund så mycket på hundens bekostnad är det annan hjälp man behöver, den att förstå att ingen lever för evigt och att vi får vara tacksamma för var dag vi får med våra djur. Man får helt enkelt inte vara så rädd för sorgen efter ett djur att djuret far illa av att vara kvar och utredas in i absurdum. Det är inget snällt sätt att tacka dem för tiden tillsammans. Djur får absolut bli gamla, få lättare ålderskrämpor osv. som går att behandla på ett sätt som ger livskvalité men när de lider och inget bot och inget hopp finns är det vårt ansvar att låta dem slippa hur ont det än gör.
 
Jag tycker det är obehagligt att alla rekommenderar avlivning. Hur många av dom är det som rättfärdigar sitt eget beslut? Ta honom till en dedikerad veterinär, inte någon stressad på ett djursjukhus. Tala med en hundpsykolog. En hund känner ingen ovärdighet. Han ska ju absolut inte vara ensam på dagarna men jag skulle testa flera blodvärden och kolla möjliga mediciner innan beslutet tas. En hund som går undan kan göra det för att dölja symptom inte för att den inte vill ha personlig kontakt. Det sägs ingenting om utredning av Cushing, Hypo- eller Hyperthyroidism. Hjärtsvikt, Rematism osv. Jag råder inte till att avliva en hund innan allt är utrett, om det är det och det har konstateras att det inte går att medicinera då är det ingen tvekan om att avlivning är oundviklig. Nästan alla i denna tråd bara tycker. Ingen frågar om en grundlig utredning har gjorts. Jag vill inte med den information som delgivits ge ngt råd alls.

Detta låter helt galet för mig. Varför utsätta hunden som redan är väldigt gammal och rejält dålig för avancerade utredningar? Många hundar tycker veterinärbesök är oerhört jobbigt.

Att låta hunden somna in istället för att leva med lidande vare sig det är mentalt eller fysiskt är det snällaste man kan göra för sin vän. De som inte vågar ta det beslutet för sitt djur tänker alltid mer på sig själva än sitt djur.
 
Jag tycker det är obehagligt att alla rekommenderar avlivning. Hur många av dom är det som rättfärdigar sitt eget beslut? Ta honom till en dedikerad veterinär, inte någon stressad på ett djursjukhus. Tala med en hundpsykolog. En hund känner ingen ovärdighet. Han ska ju absolut inte vara ensam på dagarna men jag skulle testa flera blodvärden och kolla möjliga mediciner innan beslutet tas. En hund som går undan kan göra det för att dölja symptom inte för att den inte vill ha personlig kontakt. Det sägs ingenting om utredning av Cushing, Hypo- eller Hyperthyroidism. Hjärtsvikt, Rematism osv. Jag råder inte till att avliva en hund innan allt är utrett, om det är det och det har konstateras att det inte går att medicinera då är det ingen tvekan om att avlivning är oundviklig. Nästan alla i denna tråd bara tycker. Ingen frågar om en grundlig utredning har gjorts. Jag vill inte med den information som delgivits ge ngt råd alls.
Alla har inte sagt att TS ska avliva hunden?
Jag skrev själv "och veterinären inte kunde göra hunden frisk, så är det ju dags att snart ta bort hunden, innan den börjar må dåligt. Känner du dig tveksam kanske du kan prata med veterinären om dina tankar?"

Och TS har även en veterinär inkopplad som sagt "Veterinären säger att hunden är gammal och det oundvikligen går åt ett håll."
TS har även sagt att hunden är under utredning hos veterinären, och att dem tagit blodprover, så med största sannolikhet har dem redan utrett det du nämner.

Jag tycker inte det är rätt att låta en hund som mår dåligt leva bara för att den inte självdör.
Att hålla ett djur i livet till varje pris trots att djuret inte mår bra är otroligt egoistiskt och djurplågeri.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
696
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 626
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 648
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp