Är 3-årstestet viktigt?

stallhh

Trådstartare
Hur pass viktigt är testet för framtida tävling och ev avel?
Kan man vänta till 4 årskvalitén istället om hästen inte känns klar för 3-årstest? önskar veta era åsikter om detta?

Sv: Är 3-årstestet viktigt?

Jag ser 3-års testet som ett mål att jobba mot. Det är lättare att verkligen komma igång och vara motiverad om man har ett slutmål. Skulle hästen i alla fall inte vara tillräckligt förberedd, eller vara i en växtperiod hade jag väntat till 4-års testet. Jag ser ingen vinst i att visa en ofärdig häst. Resultatet följer hästen resten av livet och då är det bättre att inte ha någon bedömning än en som inte gör hästen rättvisa.

För framtida tävling vet jag inte om det är så viktigt. Däremot vill jag gärna visa ston på antingen 3-års testet eller kvalitén. Även om man ofta har ett hum om fördelar/nackdelar med sin häst är det alltid bra att ha en opartisk bedömning av henne inför ev. avel.

hon är riden i skritt och trav,riden över bommar och påbörjat att svänga. löshoppad 7-8 ggr.
jag har själv ingen bra koll hur 3-årstestet går till,och känner ingen som kan hjälpa heller.
hade velat seminera henne efter 3-årstestet, för att sen ev sälja henne och få tillbaka fölet. Är småbarnsmamma och har en äldre ridbar häst,så jag hinner inte med allt...så jag vet inte hur jag ska göra. men seminerar vi henne i år,så missar vi ju kvalitén nästa år. så det är kanske bättre att seminera nästa år....
så lägger vi våren och sommaren på att utbilda henne bättre.

men om ni seminerar henne i år så kan ni visa henne som 5åring :) Ston som haft föl har den förmånen att de går att visa dom som 5åringar istället för 4åringar om jag inte minns helt fel.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
647
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 240
Senast: Piaff
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 205
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka