Är alla kallblod viktbärande?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Curly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 606
C

Curly

..ja är de det?

Är alla kallblod viktbärande?! :confused:

Hur viktbärande är t ex en nordsvensk?

Det är lite svårt att säga om vissa raser är viktbärande eller inte.
Det finns ju små och klena individer i alla raser.
Men om hästen är viktbärande beror på hur musklad den är.
Och sen är det också vad för sorts ryttare man sätter upp.
Om det är en nybörjare utan "egenkontroll" så måste hästen vara "mer" viktbärande.
Men är det en van ryttare som har god "egenkontroll" på sin kropp, så kan hästen "bära" mer "ryttarkilo".

Men det allra viktigaste är att hästen är "rätt" musklad och rids i "rätt" form.
Då kan den "bära" mer.

T.ex. kan ju en turridningshäst som är rätt musklad "bära" en tyngre ryttare med god "egenkontroll", än en dåligt musklad ridskolehäst.

Hej palle och tack för svaret! :) :bow:

..men hur vet man hur viktbärande en häst är? :confused:

Tror det stod något om det i ridsport om 1/6 av hästens vikt bär den men det stod också något om skenbensomfånget som jag inte kommer ihåg.
Du ska nog använda ditt sunda förnuft, Jag är lite "rultig" och har köpt ett haflingersto på "postorder" från tyskland hon är ca 148 cm hög och lite kraftig. Om det nu vore så att jag skulle hoppa 1g/v vilket jag absolut INTE tänker göra (aldrig förresten) eller galoppera 3km på raken och tokrida ,så skulle nog hon vara för liten för mig, men jag ska promenadrida i lugn takt och köra henne och då kommer hon helt klart att hålla. Så jag tror att det beror på vad du har tänkt att göra med hästen som spelar störst roll.

Det finns även något som heter 20 procentsregeln.
Den innebär att om man mest bara ska rida för nöjesskull så orkar dom flesta hästar 20% av sin vikt.

Men som sagt. om bara hästen är rätt musklad så orkar den med sitt jobb.

Hoppas du får stor glädje av din haflinger.

På sätt och vis: JA

eftersom: Man brukar prata om att hästen ska bära max ca 1/6 av sin vikt och om du då jämför en maxad C-ponny modell fullbodstyp så kanske den väger 360 kg (vi gör det enkelt för oss eftersom 1/6 av 360 kg är 60 kg) medans en Fjordning av äldre modell i normal hull (samma storlek) kan väga över 480 kg (enkelt att räkna igen 1/6 av 480 är 80 kg) Då är fjordningen betydligt mer viktbärande i förhållande till sin mankhöjd. För vi har då två hästar som kan tävla samma tävlingar och där den ena orkar bära 20 kg mer än den andra (enligt oss människor i alla fall) Samma sak gäller ju en 160 cm Halvblodhäst av elegant modell jämfört med en 160 cm Nordsvensk av arbetsmodell. (andra vikter där bara)

Man brukar ju även prata om skenbensomfång, men då ska man tänka på att ett rejält skellett ger rejält skenbensomfång och även högre vikt i normalt hull.

Vadå Fjording av äldre modell?
Det finns bara en rasstandardsmodell på fjordingen.
Att det sen finns vissa uppfödare som föder upp fullblodslika hästar som har fjordingens färg, det är en helt annan sak.

Men om man läser rasstandarden så är det en robust häst som lämpar sej väl både till ridning, körning både i lantbruket och i skogen.
För hela familjen dessutom.

Skulle vilja se hur en fullblodsliknande sådan tar sej fram i snön i skogen med ett timmerlass bakefter, eller med familjen på ryggen ner till sjön för ett svalkande bad efter en dag på åkern.

Så för guds skull, kalla inte dom smala spinkisarna för fjordingar, en ras för hela familjen.
Möjligtvis en ras för anorektiska "fjortisar".

Tur det finns riktiga NORSKA fjordingar.....

Vadå norska "spinkisar"?
Mina fjordar som haft minst 75% norskt blod i sej är runt 155 cm och väger runt 750 kg/ st.

Kallar du dom för "spinkisar"?

Dom är ju f :devil:n större än min ardenner......

Hade en fjord som faktiskt gick "vild" i Norge tills hon var 2, född på 70 talet. Har aldrig sett en så tunn modell(inte mager för det) och ca 145 cm hög.
Min Luff hade "danskt" blod o var av den kraftiga 135 modellen.
Det är nog så att det varierar.

Stallets fjording är 136 cm och väger minst 525 kg.
Och har mycket norskt blod i sej.

Dom fjordingar som bekanta i dalarna födde upp fram till 50-talet var alla runt 160 cm höga och kraftigare än nordsvenskarna.
Dessa fjordingar användes nästan enbart i skogen.
Dom var för "heta" för att ha på åkern.
Till det hade dom nordisarna.

Är man uppvuxen med sådana fjordingar så är det kanske inte konstigt att dagens "småkryp" inte är så mycket at hänga i "julgranen".

Vad menar ni med "ursprungs modeller" då? 50-60 talet eller?

Kolla på den här sidan tex. klick där på länken med hur fjordhästen har förändrats under 100 år. Ooooh så grova dom var på bilderna från sent 1890-tal :angel: Osman konkurerar nog ut alla Ardenner hästar i världen :D
sevärda bilder kanske?

Har även några Norksa böcker med bilder på fjordingar från längre tillbaka än 60-tal, inte var dom så grova inte. :smirk:

Dom jag menar härstammar från ston födda på 20-talet.
Den sista som dom hade dog i början på 70-talet och var född under andra världskriget.
Hon var runt 160 cm hög.
Och jaa, jag har bild bevis.
Dock inte någon inscannad bild.

Det är inte det att jag inte tror att det finns och har funnits fjordingar grova som Ardenner liknande hästar, det jag reagerade på var att ni tyckte att "dagens fjordingar" inte är rastypiska.
Vilka är de i Sverige som föder upp så jädrans lätta fjordingar? nyfiken :)

Kan ni inte leta fram lite bilder på vad ni ser som en rastypisk fjording och vad ni ser som en spinkis?

Kanske skulle återgå till vad tråden handlade om från början :o

Kallblod borde väl generellt sätt vara viktbärande, sedan vad man sätter som tung vikt är väl kanske en deffinitionsfråga...
Är hästen tränad så klarar den nog bra mycket så länge det är väl balanserat. Vi har burit skogsplant på min ena fjording, tyngden var inte största problemet, utan att få lasten att "hänga rätt". Som mest fick hon bära 120kg + packsadel, men då var hon ordentligt tränad!!

Tvärtom,
jag har fått en hel del beröm för stallet smala och välmusklade fjording.

Och muskler väger mer än fett!!!

Om jag jämför med mitt islandssto som är mycket grovt byggd, 139-140 cm i mankhöjd. Så har hon kommit upp i 400 kg fullt musklad, invägd på Ultuna.

Antingen har är de som PL skriver, eller så har du gjort en uppskattning i överkant när det gäller vikten.

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
981
Senast: skogaliten
·
Ridning Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara? 2
Svar
27
· Visningar
4 777
Senast: Tussinussen
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 315
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka