är bäst? *Gärna snabba svar*

Anzia

Trådstartare
Är det värt att skaffa boots om hästen balltrampat sig EN gång eller skulle ni inte bryt er?

Är det värt att skaffa boots om hästen balltrampat sig EN gång eller skulle ni inte bryt er?
Analysera anledning, är det massa bus i hagen eller knöligt underlag så hade jag satt på kotringar.
En häst i mitt stall står på boxvila med flera stygn i kronranden efter balltramp.

Om det tvärtom verkar vara en isolerad olyckshändelse så hade jag inte brytt mig.

Jag hade bara brytt mig om det hände ett antal gånger. Är det en vana att hästen är klantig eller rör sig på ett sådant sätt att den ständigt blir skadad så finns det ju anledning att skydda.

Men, allt man måste sätta på eller ha på hästen tar tid, kan skava och bli fel. Man bör dra sig in i det längsta att ha på saker i onödan.

Tycker också det beror på situationen. Exempel häst 1, kommer in från en uteritt med mellanlandning i snödriva med balltramp, ingen åtgärd. Exempel häst 2, trampat sig i kronranden under dressyrträning med extra krumbukter, får ha boots i fortsättningen. Skillnaden är att i det ena fallet bedömer jag att risken är återkommande.

Tack för alla svar!:)
Hon har nog bara vart lite klantig i hagen.
Man vet ju aldrig vart en vinglig unghäst sätter tassarna :p

Tack för alla svar!:)
Hon har nog bara vart lite klantig i hagen.
Man vet ju aldrig vart en vinglig unghäst sätter tassarna :p
På en vinglig unghäst hade jag satt kotringar. Att förebygga (värre) skador är inte fel men man bör inte sätta skydd som gör att hästen inte lär sig att ha koll. Ibland är det en balansakt mellan att undvika skada och att skydda men att sätta kotringar på en häst som är lite vinglig ser jag inget fel med. Det gör inte att hästen fortsätter vara lite slarvig med var hen sätter ner hovarna men skyddar om det ändå skulle hända.

Tycker det är vanskligt med boots över ett oläkt balltramp. Risk för instängt sår, risk för skav av smuts mellan sår och boots och risk för skav av boots.

Måste jag, använder jag hellre kotring i så fall eller lindar.
Har gummiboots och dränerade hagar. Funkar utmärkt. Skulle aldrig linda ett balltramp om det inte är så djupt att hästen måste stå inne för att hålla sig still. ;)

Tycker det är vanskligt med boots över ett oläkt balltramp. Risk för instängt sår, risk för skav av smuts mellan sår och boots och risk för skav av boots.

Måste jag, använder jag hellre kotring i så fall eller lindar.

Kotring ska jag komma ihåg! ;)
Hur vet jag vilken storlek jag ska ha?

Har aldrig behövt hållt på med boots och kotringar så är nybörjare på sånt :angel:

Skulle aldrig linda ett balltramp om det inte är så djupt att hästen måste stå inne för att hålla sig still. ;)

Troligen inte. Jag har för mig att jag för länge sedan hade häst med balltramp som fick gå lindad med vetwrap ute, precis över ballarna för att undvika att få in skit i såret, men jag vet inte om det är rätt minne.

Du får skriva Hööks :) Det är reklam man inte får göra.

De som finns på hööks är inte sådana jag menar. Jag menar de i gummi. De som finns på hööks förstår jag ärligt talat inte meningen med.
22386010-origpic-68e889.jpg

Såhär ser de jag menar ut :)
Wow wow vilken snygging:p Då är det nog dem de för bli. Hästis kommer bli så fundersam när jag sätter på henne kotringar.
"Men matte vad är dehär?:mad: Varför sitter dem fast på mig?O_o Ska dem ÄTA upp mig?:eek:*Flyktförsök pågår*"

Wow wow vilken snygging:p Då är det nog dem de för bli. Hästis kommer bli så fundersam när jag sätter på henne kotringar.
"Men matte vad är dehär?:mad: Varför sitter dem fast på mig?O_o Ska dem ÄTA upp mig?:eek:*Flyktförsök pågår*"
Jag trodde att min ena skulle tänka så. Han är väldigt väldigt grön men han brydde sig inte alls :) De sitter ju så löst och är så lätta.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 457
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Mary_Oh
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka