Ofräsch häst?

e_jhastar

Trådstartare
Jag har sedan drygt en månad ridit på ett trevligt sto på 15 år. Innan detta reds hon nog ganska sporadiskt, men är inte helt hundra på hur hennes bakgrund ser ut.

Jag har känt sedan jag började rida henne att något känns lite fel (eller många saker).
Men största problemet är hennes galopp.
1. Hon fattar fel galopp ibland.
2. Kan byta galopp mitt i.
3. Fattar eller går in i korsgalopp.
4. Drar gärna in bakdelen innanför spåret ibland.

Det har blivit bättre ju mer jag lär känna henne men dessa problem är nya för mig så vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det. Hon gör likadant när man jobbar från marken. Korta steg i skritt/trav också. Tvivlar på att hennes sadel ligger rätt också.

Jag är bara medryttare så vågar inte pusha på allt för mycket om detta, men har såklart lyft det så ägaren är medveten.

Vad tänker ni?

Det låter som att det kan vara något, antagligen högt bak/ryggen? Min ena gör så, hon har pålagringar på flera ställen. Sund ridning hjälper henne då det bygger upp musklerna, men hon är också kollad av veterinär många gånger så jag vet vad det är. Om ägaren är medveten om att det finns problem och inte gör något åt det så är det nog inget du kan göra, stanna under de premisser som finns eller sluta rid den hästen.

Jag har sedan drygt en månad ridit på ett trevligt sto på 15 år. Innan detta reds hon nog ganska sporadiskt, men är inte helt hundra på hur hennes bakgrund ser ut.

Jag har känt sedan jag började rida henne att något känns lite fel (eller många saker).
Men största problemet är hennes galopp.
1. Hon fattar fel galopp ibland.
2. Kan byta galopp mitt i.
3. Fattar eller går in i korsgalopp.
4. Drar gärna in bakdelen innanför spåret ibland.

Det har blivit bättre ju mer jag lär känna henne men dessa problem är nya för mig så vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det. Hon gör likadant när man jobbar från marken. Korta steg i skritt/trav också. Tvivlar på att hennes sadel ligger rätt också.

Jag är bara medryttare så vågar inte pusha på allt för mycket om detta, men har såklart lyft det så ägaren är medveten.

Vad tänker ni?
Det kan ju vara en effekt av den ökade träningen. Rider du enbart eller tränar du även från marken? Promenader i skogen i lugn skritt är toppen för hela kroppen. Jag tänker att det behövs ett helhetsperspektiv på hästens träning så att inte vissa muskler och leder slits och andra blir undertränade. Finns det någon tränare som kan hjälpa dig?

Det kan ju vara en effekt av den ökade träningen. Rider du enbart eller tränar du även från marken? Promenader i skogen i lugn skritt är toppen för hela kroppen. Jag tänker att det behövs ett helhetsperspektiv på hästens träning så att inte vissa muskler och leder slits och andra blir undertränade. Finns det någon tränare som kan hjälpa dig?
Jag rider 3 dagar i veckan, varannan gång i paddock varannan gång ute. Rider för tränare varannan vecka. Har nu börjat med tömkörning då jag ville se henne mer från marken. Rider inte särskilt hårt, men det är såklart en tolkningsfråga utifrån vad hon är van vid… 1-2 dagar i veckan rids hon av en annan medryttare, nybörjare.

Jag rider 3 dagar i veckan, varannan gång i paddock varannan gång ute. Rider för tränare varannan vecka. Har nu börjat med tömkörning då jag ville se henne mer från marken. Rider inte särskilt hårt, men det är såklart en tolkningsfråga utifrån vad hon är van vid… 1-2 dagar i veckan rids hon av en annan medryttare, nybörjare.
Vad säger tränaren, tycker hen att hästen ser ofräsch ut?

Är hon utbildad över huvud taget? Kan hon grunderna? Förstår hon vad du menar? Får känsla av att hon plötsligt rids för mycket.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
877
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 367
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 890
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025