J
Jenny_K
Sv: Är det dyrt eller en okej kostnad?
Men varför ska jag höja priset om jag känner mig nöjd och klarar mig ok?? För att korta/ändra typen av kö? De som då "kliver ur" kön är de som troligen "mest" behöver hjälpen. De som verkligen tycker om sina hästar men som inte har råd att åka till ngt "namn". Eller de som faktiskt sorgligt nog håller på att ge upp hoppet om att någonsin "få ordning" på sin häst.
Jag håller med dig också i en del som du säger, MEN att när man konkurrerar så gör man inte det bara med priset. Man konkurrerar med tävlingsmöjligheter, träningsmöjligheter, kunnande, service, uppstallningsförutsättning osv. osv.
Branchen är väldigt sanerande i sig själv, på både gott och ont. Jag tror att duktiga hästutbildare kommer alltid ha att göra, nästan oavsett vad för pris de sätter. Frågan är bara vilken typ av kunder man vänder sig till.
Kanske är jag egoistisk, jag gör inte detta bara för att ha ett jobb... jag vill oxå känna att jag faktiskt gör en skillnad för några av alla de hästar som inte fungerar i arbete.
Du har både rätt och fel, är min åsikt. Givetvis beror mycket av din kostnad på vilka förutsättningar som finns, dvs hur mycket det kostar för dig att ha hästen på plats.
Och hur lite Lisa i urskogen än tar betalt så KAN hon göra ett bra arbete med hästen. Men samtidigt passar hon på att undergräva möjligheten för unga tjejer att hitta sin försörjning om hon sätter ett pris som ingen kan leva på (dvs tar ut för låg timlön från sitt företag). Det blir en osund konkurrens på marknaden.
Det kan till exempel finnas en Lisa som är stormrik och tar emot hästar gratis för inridning, bara för att det är kul. Det måste inte betyda att arbetet hon gör är helkass. Men det betyder likväl att hon undergräver en sund konkurrens i branschen.
Och sedan beror det ju på vad man menar med "billig". Jag tog ett exempel ovan och tycker, med den metodiken, att 3500 kr är billigt och i gränsfall till underpris.
Och om du har kö hela tiden så borde du höja ditt pris för att skapa mer intäkter eller kunna jobba något mindre för samma vinst. Det är bara naturligt. Marknadsekonomi och tillgång vs. efterfrågan.
Blir summorna riktigt låga så är sannolikheten att de ingår i ekonomisk brottslighet (svarta pengar) ganska hög. Och det är ett ännu större problem när det gäller konkurrensen. Det bör man ju alltid se till att man får när man anlitar någon, ett ordentligt kvitto/faktura med specificerad moms och betalare/leverantör.
Så ordet "seriöst" kan tolkas på flera sätt. Ett "seriöst" företag är i min värld ett företag som är lönsamt eller åtminstone har starka ambitioner att bli lönsamt. Om man inte har ett vinstysfte får man inte driva företag i momssystemet till exempel.
Ett "oseriöst" företag i denna mening är ett företag som undergräver en sund utveckling för hästnäringen, genom att inte ta ut skälig ersättning för sina produkter och tjänster.
Men varför ska jag höja priset om jag känner mig nöjd och klarar mig ok?? För att korta/ändra typen av kö? De som då "kliver ur" kön är de som troligen "mest" behöver hjälpen. De som verkligen tycker om sina hästar men som inte har råd att åka till ngt "namn". Eller de som faktiskt sorgligt nog håller på att ge upp hoppet om att någonsin "få ordning" på sin häst.
Jag håller med dig också i en del som du säger, MEN att när man konkurrerar så gör man inte det bara med priset. Man konkurrerar med tävlingsmöjligheter, träningsmöjligheter, kunnande, service, uppstallningsförutsättning osv. osv.
Branchen är väldigt sanerande i sig själv, på både gott och ont. Jag tror att duktiga hästutbildare kommer alltid ha att göra, nästan oavsett vad för pris de sätter. Frågan är bara vilken typ av kunder man vänder sig till.
Kanske är jag egoistisk, jag gör inte detta bara för att ha ett jobb... jag vill oxå känna att jag faktiskt gör en skillnad för några av alla de hästar som inte fungerar i arbete.