Är det fel på routern?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 759
A

anja23

Vi har lite problem med uppkopplingen numera.
Det går nästan aldrig att vara inne på nätet med mer än en dator samtidigt. Samt att internet hoppar ur rätt ofta och börjar fungera igen först efter några minuter.

Jag har trott ett tag att det var det trådlösa nätverkskortet i min laptop som var dåligt, men eftersom det numera även drabbar de andra datorerna så verkar det inte så troligt.

Nu har vi börjat ana att det är bredbandsroutern som spökar. Den är några år gammal nu, och om jag minns rätt så köpte vi den billigaste som fanns.

Kan vi ha rätt?

Finns det något man kan göra för att rädda routern, eller är det en ny som behövs?
Jag vill gärna också ha tips på någon billig och bra router. :)

Sv: Är det fel på routern?

börja med att koppla ur routern och koppla internetanslutning rakt in i en dator med sladden.. testa att kör såhär ett tag så du verkligen är övertygad om huruvida problemet kvarstår eller inte.. kvarstår det.. då skulle jag även prova med en annan dator.. kvarstår det även då.. då är det din någonstans från din dator och till internetleverantören som det krånglar..

har du ADSL så är även adslmodemet ditt ansvar, isf så får du lov att köpa ett nytt, prova.. hjälper det inte? då är det din internetleverantör som är boven i dramat och du får felanmäla, och skall givetvis kräva ersättning från den dagen då problemet uppstod första gången (jag är alltid noga med att felanmäla krångel av denna orsak).. jag har fått ut fulla månadsavgifter när det har krånglat för min del utan större diskussioner.. när de väl konstaterat att de är den felande länken.

däremot så är det högst troligt att det är din hårdvara som spökar då många kunder brukar drabbas samtidigt om det är deras grejjer so inte fungerar..

att billiga (hempular modeller av) router och ev adslmodem är inte ovanligt att det går sönder (åtminstone inte över tiden).. ofta står det dumt till (dålig ventilation, miljö etc) ihop med att kvalitén inte är på topp på prylarna.

Liknande trådar

IT & mobiler Ja, rubriken vittnar väl om bredden på mina tekniska kunskaper :meh: I förra veckan låg vårt internet nere. För mina sambos kom det...
Svar
18
· Visningar
1 285
Senast: Monstermom
·
IT & mobiler Vi har en netgear trådlös router (MBRN-3000) som är två år gammal som har börjat att konstant kasta ut oss från internet (både min och...
Svar
9
· Visningar
3 916
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
22 379
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 774
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka