Är det fel sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare snubbeltass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 335
S

snubbeltass

Hej,
Är nybliven hästägare och är fundersam på om den sadel vi hittat till hästen är ok.
Hästen är en liten welsh på 123 cm, mycket låg manke och rak rygg och inte alltför bred.
När hon står still ligger sadeln bra i våg, den ligger jämnt mot ryggen, förutom en pytteliten bit på mitten. Bredden på kanalen ser bra ut. Eftersom hon har väldigt låg manke, så ligger sadeln aningen högt där, får in fyra fingrar utan problem, vid uppsittning sjunker bommen en aning och ser bättre ut. Så allt ser ok ut för mitt otränade öga, men nu till frågan. Eftersom vi bara lånat denna sadel från affären, så lade vi ett lakan under för att inte smutsa ner den vid utprovningen. När sedan detta lakan togs bort, ser jag att sadeln till 95 % legat på de bakre 25 cm och knappt något tryck på främre delen. Det är en liten 16,5" sadel och en åttaårig lätt liten ryttare, kan detta fungera, eller bör jag leta vidare? Sadeln ser bra ut för ögat, men tror ni att det är bra nog?

Sv: Är det fel sadel?

Med en sadel och hur den ligger skulle jag nog aldrig våga chansa, en sadel kan ställa till med så mycket mer problem än man tror, även om den bara ligger lite fel. Jag kan absolut rekommendera att ta ut en riktig sadelutprovare, alternativt åka iväg till ett ställe och prova ut en sadel. Det är så värt det i slutändan!

Nej det är absolut inte bra nog. Ta hjälp av någon som är riktigt duktig så att ni får en sadel som ligger bra. De få kronorna det kostar att ta hjälp tjänar ni snabbt in i uteblivna veterinärvårds kostnader som tyvärr uppkommer av sadlar som ligger illa. Även om barnet är litet och lätt så är ju hästen också liten och den lär få ont i ryggen om sadeln ligger så dåligt som avtrycket gör gällande. Bommen måste ligga an längs hela ryggen och får absolut inte ligga i brygga som denna sadeln gör.

Är inte en 16,5" sadel rätt så lång på den lilla ponnyn? En liten 8-åring kan ju ha en mindre sadel.

Misstänkte att det var fel, och ni har rätt i att fel sadel gör mer skada än jag vill åsamka lilla pållen. Sadelutprovning får bli nästa steg.

16,5" skulle ju kunna tänkas vara för stor, men den såg inte sån ut, och låg inte mot länden på minsta vis. Men när jag tar hit en sadelutprovare, så får vi se vad denna säger om storlek. Det kan ju då visa sig att 15"passar henne och barnet bättre.
Sadeln som hästen hade hos förra ägaren, var så totalt fel för henne, och jag vill inte fortsätta att skada henne, så sadelpassning är mycket viktigt för mig.
Tack för era svar.

Huruvida sadeln är för lång eller inte ser du enklast genom att lägga sadeln såpass långt bak att den ger ordentligt frihet för bogbladen, känn sedan efter vart hästens sista revben är - går sadeln bakom detta är den för lång :)

Hoppas att ni hittar en sadel som passar, tycker det är mycket klokt att ta hjälp av sadelutprovare :)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 224
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 223
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 282
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka