är det möjligt???

kingkong

Trådstartare
Kan en häst ha hov eller kotledsinflammation UTAN att kännas varm eller ömma eller vara svullen över aktuellt område?
Om det kommer vitt lättflytande "snor", varje gång man ridit å hästen böjer ner huvet för att börja beta igen( när den kommit ut i hagen allså), är den överkänslig för nåt då eller har den kanske nån kronisk åkomma i näskanalen? Den är inte sjuk på nåt sätt annars,reg. vaccinerad och så. ögonen är också lite geggiga på denna kuse, men det är liksom genpmskinligt gegg.

Sv: är det möjligt???

Javisst kan den ha en ledinflammation utan att det syns eller känns. Vår ponny hade både kot och knäledsinflammation utan att vara varesej svullen eller varm.

Det har jag oxå funderat på. Veterinären jag har påstår det, men jag tror ju fortfarande att har de inflammation i en kotled, så bör ju ett inflammerat område vara varmare. Det påstår ju oxå de som använder sig av värmekamera som komplemment att OM man inte ser någon ökad värme i nått av benen i nån led, så är det inte en inflammation, utan problemen sitter någon annan stans...

Utav de erfarenheter jag haft med mina hästar, så min ena häst har blivit behandlad i olika leder vid hälta (enl vet inflammationer), men har varit helt kall och "torr" i benen. Denna häst har INTE heller blivit bättre av behandling.
(det är andra åtgärder som har hjälpt henne att bli bra hitills)

En annan häst jag haft som blev halt och inflammation konstaterades i kotled och hovled på ena benet, den hästen blev faktiskt lite svullen i kotan och neråt efter ansträngning (träning), några dagar innan hältan bröt ut. DÅ tror jag att det VAR en inflammation.

MVH

hon är bara svullen på morgonen, men ej varm, bara i bakkotorna, v.b brukar var lite mer svullen än den andra men detta försvinner så fort hon får röra på sig. v.b kan t.o.m va som en rak linje ner till hoven, men har börjat ge cirkulationsbefrämjande nu oxå och ska se om det hjäälper

Min häst fick diagnosen kotleds- och hovledsinflammation för ett par veckor sedan. Då hade hon varken varit varm eller svullen i det benet, utan hälta märktes då hon travade på böjt spår.

Är det där hästen är svullen som den har inflammationerna, eller är det på frambenen.
Har en häst som brukar vara gallig och tjock i bakbenen när hon står stilla. Jag lindar hennes ben med "B on T"-paddar varje kväll och ser bra resultat..
MVH

Ja hon är bara svullen i bakkotorna, lite gallig. kanske man kan kalla det ja. har också en hälta på vb men det verkar komma högre upp ifrån. hältan är bara i trav, men hon rör sig bättre för var dag.E.T sa att det troligtvis beror på att hon "fläkt " sig i hagen- knyckt till liksom, men som sagt hon blir allt bättre. (vet tyckte inte att hon var halt alls, rekommenderade bara lite vila och sen försiktig igångsättning, som för att lugna mig, skulle bar höra av mig om jag tckte det bllev värre vilket det inte har blivit.

Hade en ganska så exakt fråga som du just ställde på en tenta förra våren (djursjukvårdarutbildningen, SLU). Frågan var "Vad kan symtomen på en serös artrit vara?" Svaret för full poäng var galla samt just att den inte behöver vara halt. Man skulle alltså ha med just att den inte behöver vara halt. Hade man skrivit svullnad, ömhet eller hälta gav det inga som helst poäng.
Ta det för vad det är.... :)

Nej nej nej hon är inte halt fram utan i vb-vad jag kan få det till i alla fall. frambenebn är helt ok- aldrig svullen där heller

Liknande trådar

E
Hästvård Min nya häst har lyckats bli halt:cry: o jag sitter här med paniken i kroppen eftersom jag för mindre än tre månader sen tog bort min...
Svar
7
· Visningar
1 025
Senast: MalinSophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Diskbråck
  • Uppdateringstråd 31