är det möjligt!!??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 540
C

cerrox

nu har han växt ur sadeln igen!!! eller??? pållen växte ur sin sadel som jag köpte i höstas redan efter 2-3 månader. köpte då en sadel med liite rakare bom & större i bomvidden. den låg jätte bra då, jag hade hjälp av en sadelutprovare också. men nu redan 1-2 månader med den nya sadeln har han växt ur den också. eller? för att nu ligger den sadeln inte riktigt an längst bak, utan har börjat glappa lite. den har börjat göra det mer & mer den senaste tiden. samt att hans päls blir ruggad rättså mycket längst fram.

så vad tror ni? svårt att säga utan att ha sett hästen. men tror ni att han har musklat sej mer på ryggen & därför behöver en rakare bom? eller varför blir det såhär? ska jag ta ut sadelutprovaren nu igen?

Sv: är det möjligt!!??

nu är det 42 tittar, ingen av er som har nått svar??

Det är svårt för oss att säga eftersom vi inte känner till din häst, du har inga bilder?

Troligtvis så är det ju så att om sadeln inte ligger an i bak så har du en för svängd bom på hästen, alternativt en för vid bom.

Pjo det är väl inte omöjligt. Men inget av svaren du kommer få här kan du ju riktigt gå efter, mer än att det är möjligt. Ingen har ju sett varken häst eller sadel... (Kanske därför svaren dröjer, menar jag)

Men det tog tre månader för min häst att växa ur sin utprovade bomsadel, så det är väl inte omöjligt för din häst heller.
Min häst hade en tillväxtperiod (växte 3-4 cm) samt att han tappade en del över bogen. Resulterade i att sadeln tippade framåt, glappade bak och ruggade pälsen på sidorna.

Så jag letar ny sadel, och det går skitbra... not. :cool:

Skulle du inte köpa bomlöst?

Cerrox:
Det låter som att han har fått rakare rygg och sadeln är för böjd i bommen. Den rör sig (=ruggad päls), och jag undrar om den inte glider fram också? Eller så har hästen tappat muskler och sadeln är för vid och tippar fram av den anledningen.

Eller så är det så enkelt att stoppningen bara har tryckts ihop och därför upplevs som mer böjd, och därför tippar fram.

Det finns ju såklart mkt mer som kan vara fel, men isf måste man se hästen för att kunna se detaljerna. Vad köpte du för sadel?

Diabolical_Kitten skrev:
Skulle du inte köpa bomlöst?
Jo, det är ju det jag håller på med. Som du läste i andra tråden, går det jättebra för mig :angel: .
Så jag har inte hittat rätt ännu, men håller fortfarande på att leta. Trodde det skulle löst sig idag.

...Jag trodde mina sadelbekymmer var över dagen jkag köpte Passieren. Ååååh så nöjd jag var... Jag avr så glad... Men så fort jag fick den så visade det sig att det inte funkade... Likadant var det med Freeformen... Och med Barefooten (som jag iofs inte köpte men jag trodde verkligen att det skulle funka jättebra)... Och med Sommer sadeln jag köpte igår...

Jag säger bara: don't get your hopes up. Jag var ju utan sadel i ett halvår innan jag köpte en Torsion. Sen början av december har jag krånglat med bomlöst. Min Torsion fick jag inte förrän i början av feb.

Nej nej, nu vill jag inte höra mer :eek:

*håller för öronen, blundar för verkligheten och ruskar på huvudet*

Skojar bara ;) .

Men det är deprimerande att inte fått tag på något vettigt.
Trots att man "gjort enligt skolboken".
Två gånger.
Men problemet kvarstår ändå.

Var det inte en klok gammal man som sa:
"Först köper du sadel, sen köper du en häst som passar till sadeln" :cool:

Jag vet precis hur det känns. Jag betalade 1000:- för att Ingdams skulle måtta min häst. Jag LITADE på sadelutprovaren. Och visst fan blev det fel. Efter den gången så kommer jag ALLTID lita på magkänslan. Den har stämt förut och kommer väl göra det några ggr till :D
Jag visste att Passier inte skulle passa, men nu kostade det mig nästan 1500 och 3 månader för att verkligen få det inbankat i skallen på mig.

Jag har anlitat utprovarna som alla andra anlitar. Som alla andra rekommenderar. Som har jobbat med den skiten i 10-15-20 år. Tror du det har gett mig nånting? Nej, bara x tusenlappar mindre.

Jag har ju en sån jävla tur också, så jag kan inte ens beställa en sadel innan det blir fel. Läs min senaste tråd så förstår du avd jag menar...

Alla sadlar som hamnar hos mig är det fel på känns det som.

Det är svårt för oss att säga eftersom vi inte känner till din häst, du har inga bilder?
hmm, tyvärr inte just nu iallafall. men kan kanske ordna det.

Det låter som att han har fått rakare rygg och sadeln är för böjd i bommen. Den rör sig (=ruggad päls), och jag undrar om den inte glider fram också? Eller så har hästen tappat muskler och sadeln är för vid och tippar fram av den anledningen.
jo, den glider fram lite, även fast jag sadlar långt bak. :(

Eller så är det så enkelt att stoppningen bara har tryckts ihop och därför upplevs som mer böjd, och därför tippar fram.
hmm, kan vara så ja.

Det finns ju såklart mkt mer som kan vara fel, men isf måste man se hästen för att kunna se detaljerna. Vad köpte du för sadel?
ska se om jag kan fixa bilder. det är en fb, en GAMMAL hopp modell.

...Inte så konstigt att den åker fram om det är en gammal FB, för de är ganska böjda i bommen och din häst är väldigt rak i sadelläget.

...Inte så konstigt att den åker fram om det är en gammal FB, för de är ganska böjda i bommen och din häst är väldigt rak i sadelläget.
men den är omstoppad & allt, låg bra innan, men nu så poff så ligger den såhär illa. har köpt en hubertus hopp, även denna ligger såhär. glappar bak, ruggar pälsen vid sidorna, glider fram. är hurbertus sadlarna också kanske för svängda? suck. skulle nog ha kört på en globus. den hade nog passat även fast han har blivit rakare i ryggen nu. eller vad tror du? att han skulle bli så mycket rakare över ryggen på bara nån månad trodde jag inte!!!! provade en kompis county dressyrsadel & den ligger ju som handen i handsken!! men trodde att dessa sadlarna också vart svängda?? sedan kostar dom ju också lite väl mycket mot vad som finns i min plånbok. :(

Hubertus är svängda ja....

Jag tror du bara kollar på hur den ligger på stallgången... När min häst står och svankar så finns det många sadlar som kan tänkas passa, men det ser annorlunda ut när han arbetar och ryggen är spikrak.

Hubertus är svängda ja....
& blir givetvis ännu mer svängda när man har ridit med en ny ett tag? stoppningen sjunker?

Jag tror du bara kollar på hur den ligger på stallgången...
min sadelutprovare gör det ja. suck. ska byta sadelutprovare tror jag. iom att jag är så dålig på detta, så litar man ju på dom. :(

När min häst står och svankar så finns det många sadlar som kan tänkas passa, men det ser annorlunda ut när han arbetar och ryggen är spikrak.
jo, så är det ju. får nog se om man kan få tag på en globus & testa. & som sagt ta hjälp av en annan sadelutprovare.

men hur fasen kan en county competion eller vad den heter, dressyr ligga så bra??? är den rak?

Ja, stoppningen trycks ihop och den upplevs som mer svängd.
Därför är det viktigt att kolla sadeln med jämna mellanrum och ev göra justeringar.

Har inte din utprovare kollat sadeln när du red?

.....Du får nog byta utprovare...
lär jag ju få göra ja. dock har jag INGEN som helst aning om hur jag ska hitta en annan. alla som man frågar rekommenderar denna jag har nu (hur dom nu kan göra det). så hmm. .. hur hittar man SERIÖSA & DUKTIGA sadelutprovare i närheten?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 219
Senast: super
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 052
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka