är det okej att skälla ibland?

timme

Trådstartare
hej!
vår dalmatintik på 2år är lite ouppfostrad men har börjat få pli på henne(iallafall jag)
men nu till saken:
så fort det plingar på dörren eller knackar eller vad som helst så springer hon mot dörren som en galning och skäller och likadant ute kommer dte förbi någon skäller hon ut den personen eller om det komme rin nån vare sig hon känner personen eller inte(dock värre med nån hon inte känner)
hon lyssnar inte alls när man säger till(vi fick tipset att spruta vatten på henne med en vattenflaska med spruta,hon lyssnar lite först men hon skäller endå igen eller morrar man kan brotta ner henne på golvet eller ryta till på henne ordentligt men dte funkar inte.
men säger jag till henne börjar hon skaka som en tok och nästan rädd:Omen lyssnar endå inte hon gör om det.

vad ska vi göra??TIPS?hon är lite lömsk med främmande personer men dte kan jag förstå..
tack på förhand
:crazy::p

Sv: är det okej att skälla ibland?

Jag skulle försöka att inte bli så arg och tex brotta ner henne, utan lugnt och tryggt hämta hunden och berätta vad du vill att hon ska göra. I det här fallet är det super med en plats som är hundens. När det kommer någon säger du helt enkelt gå och lägg dig, lyssnar den inte går du och hämtar hunden och tar den till sängen. Det blir hundens uppgift, inte att skälla i dörrhålet.

Träna gärna detta med en vän som upprepade gånger ringer på och blir insläppt. Hunden får inte springa fram, och vännen ska inte engagera sig i hunden. Det är din gäst, och hunden är bara hund i sängen. Min hund vaktar rätt duktigt inomhus, och hon får komma upp först när hon är helt tyst. Om man sedan ska låta hunden hälsa tycker jag beror på hur balanserad den är. Min egen släpper vakten på någon halvminut, och sedan får hon gärna kela runt. Är det en hund som tycker det är obehagligt med gäster tycker jag att hunden kan komma fram om den vill, utan att gästerna engagerar sig så mkt.

okej:)
händ eför nån månad sedan att jag hade henne lös och skulle ut i skogen när jag red så mötte vi två gammla människor och hon gick fram nära och morrade och skällde.och dom blev rädda...

okej:)
händ eför nån månad sedan att jag hade henne lös och skulle ut i skogen när jag red så mötte vi två gammla människor och hon gick fram nära och morrade och skällde.och dom blev rädda...

Det är ju ganska enkelt, då kan du inte ha henne lös.

Annars så håller jag med Gabbi, samarbete och tydlighet från din sida är mycket viktigare än att skälla.

Du får låta bli att ha henne lös innan du har pli på henne.
Håller med Gabbi o Blandrastik.

mvh

okej tack för svar!:)
nej nej jag har inte henne lös efter det så dte har jag redan slutat med:)

hej!
vår dalmatintik på 2år är lite ouppfostrad men har börjat få pli på henne(iallafall jag)
men nu till saken:
så fort det plingar på dörren eller knackar eller vad som helst så springer hon mot dörren som en galning och skäller och likadant ute kommer dte förbi någon skäller hon ut den personen eller om det komme rin nån vare sig hon känner personen eller inte(dock värre med nån hon inte känner)
hon lyssnar inte alls när man säger till(vi fick tipset att spruta vatten på henne med en vattenflaska med spruta,hon lyssnar lite först men hon skäller endå igen eller morrar man kan brotta ner henne på golvet eller ryta till på henne ordentligt men dte funkar inte.
men säger jag till henne börjar hon skaka som en tok och nästan rädd:Omen lyssnar endå inte hon gör om det.

vad ska vi göra??TIPS?hon är lite lömsk med främmande personer men dte kan jag förstå..
tack på förhand
:crazy::p

Pling på dörren känner jag igen:)
Jag har ett tips som du kan testa på.
Ha henne i koppel , hon ska sitta ner, jämte dig.
Sen bestämmer du med en kompis som hon inte känner så väl att plinga på dörren, öppna, ni växlar ett par ord sedan går hon ut igen och så håller ni på så ett par gånger tills du känner dig nöjd med din hund.

När hon börjar uppföra sig illa rycker du till i kopplet och säger till henne.
Om hon lyssnar ger du henne mycket beröm och en godisbit i mellanåt.

När detta börjar funka, kan du ta av henne kopplet, och så går ni igenom samma sak igen , skillnaden är bara att hon får lite mer frihet.

Lycka till:)

Tittat för mycket på CM?
Varför skall man rycka hunden i kopplet?
Gabbi har redan avgett ett mycket bra svar i tråden, ditt liknar snarare misshandel o kommer med stor sannolikhet att förstöra tilltron hos hunden för sin ägare.

Testa först att få henne tyst på avstånd från dörren, innan du höjer svårighetsgraden så pass att hon måste sitta precis bredvid dörren. Om hunden inte slutar skälla fast du brottar ner den har jag svårt att se hur den ska bli tyst av att du rycker i kopplet?

Tittat för mycket på CM?
Varför skall man rycka hunden i kopplet?
Gabbi har redan avgett ett mycket bra svar i tråden, ditt liknar snarare misshandel o kommer med stor sannolikhet att förstöra tilltron hos hunden för sin ägare.

Ja men jag kan väl också komma med tips eller äger ni forumen här eller??
Tycker mer det liknar "hålla ihop" här än att ge bra tips till TS.

okej dte ska jag testa:)

Detta har funkat på våra hundar.

Men det viktigaste är att du verkligen ger henne beröm efter att hon varit duktig:)

En sak till
Hon ska aldrig sitta framför dig när ni gör denna övningen.

Lycka till:)

Nej, men det är faktiskt väldigt irriterande att ägna tid åt att formulera ett genomtänkt, icke-skadligt tips, utifrån sina egna erfarenheter med en hund som är likadan, och sen läsa ett tips som dels är helt uppåt väggarna, dels tvärtemot och troligtvis för svårt för en osäker hund som vaktar. Hon skriver ju själv att hunden är svår att bryta, så uppenbarligen har du inte träffat en hund som är svår att bryta eftersom du rekommenderar att stoppa hunden med ett koppelryck. Det går säkert, men det blir ett sjujäkla koppelryck.

Att en del håller med mig beror inte på att de är mina bästa vänner, utan på att rådet var bra. Vi som skriver i tråden har nog inte tyckt samma alla gånger, så att skriva att vi bara håller med och är bukemaffia är ett vanligt knep när man är ute och snedseglar.

Ingen hade nog reagerat om du gett ett bra tips.

Ursäkta??
Verkligen på krigsstigen eller??
Det låter nästan som det är en 10 åring bakom datorn måste jag säga riktigt patetiskt faktiskt, men fortsätt så, kommer du nog långt med!!

Nej, men det är faktiskt väldigt irriterande att ägna tid åt att formulera ett genomtänkt, icke-skadligt tips, utifrån sina egna erfarenheter med en hund som är likadan, och sen läsa ett tips som dels är helt uppåt väggarna, dels tvärtemot och troligtvis för svårt för en osäker hund som vaktar. Hon skriver ju själv att hunden är svår att bryta, så uppenbarligen har du inte träffat en hund som är svår att bryta eftersom du rekommenderar att stoppa hunden med ett koppelryck. Det går säkert, men det blir ett sjujäkla koppelryck.

Att en del håller med mig beror inte på att de är mina bästa vänner, utan på att rådet var bra. Vi som skriver i tråden har nog inte tyckt samma alla gånger, så att skriva att vi bara håller med och är bukemaffia är ett vanligt knep när man är ute och snedseglar.

Det finns flera sätt att lösa problem, sedan är det väldigt svårt när man inte sätt det i live.

Detta tipset har jag fått av en mycket duktig tränare och därifrån tycker jag att man delar med sig, man kan ju inte sätta sig ner och läsa och sen veta att så här är det.

Som TS beskriver låter precis som vänninans hund.
Dessa övningarna gjorde vi några gånger om och om igen, tillslut släppte vi henne, satte henne brevid, och hon lyssnade super.
Nu har hon inte gjort något på ett år, helnöjd:)

Jag har en dobbermantik och hon är likadan. Inte ute men inne. Hon skäller så fort någon knackar/ringer på och sedan lite olika länge beroende på om det är någon hon känner eller inte. Hon kan till och med fortsätta skälla trots att hon ställer sig och lutar sig mot gästen och vill bli klappad. Vi har gjort som gabbi beskrev. När det kommer någon och hon far iväg till dörren så hämtar vi henne och säger åt henne att gå till sin bädd. När hon lugnat sig får hon komma fram. När det blev bättre kunde vi kommendera henne att sitta en bit ifrån istället. Nu varierar vi lite emellan det, beroende på vem det är som kommer.

Så här har vi det hemma när någon ringer/knackar på dörren. Vi tillåter inte hunden att springa fram utan hindrar den att gå framför oss, alltså får hon stå bakom oss. Dock har hon aldrig skällt. Hon har i alla fall lärt sig att vi öppnar och tar imot främmat och hon ska vara bakom oss tills vi säger till att det är okej att hälsa. Vi var envisa bara, hon fick aldrig gå före oss och nu är det inga problem....

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 251
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 322
Övr. Hund Hej! har en medelstor blandrastik på 10 månader ( vorsteh/wachtel/schäfer/rottweiler ) som alltid varit hur go som helst ute på...
Svar
9
· Visningar
2 967
Senast: Bewildered
·
Övr. Hund Min cocker är otroligt fäst vid mig. Hon lämnar inte min sida frivilligt. Hon kan springa iväg för att få mat eller gå ut i trädgården...
Svar
5
· Visningar
6 374
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka