Flyttbart/flexibelt stängsel?

Bukefalos 30 år!

Linda_A

Trådstartare
Jag (och inte minst hundarna) tycker det är väldigt trist att de inte kan vara lösa i trädgården när vädret är fint. Vi har en ganska liten trädgård och den är inte strukturerad med ett staket i åtanke, så utan att göra mig av med en massa träd och buskar kan jag inte inhägna hela tomten. Därför vill jag inte ha nåt permanent staket utan mer några sektioner som jag kan sätta upp under vår och sommar för att blockera de mest attraktiva rymningsvägarna. Finns det något som passar till det?

Jag (och inte minst hundarna) tycker det är väldigt trist att de inte kan vara lösa i trädgården när vädret är fint. Vi har en ganska liten trädgård och den är inte strukturerad med ett staket i åtanke, så utan att göra mig av med en massa träd och buskar kan jag inte inhägna hela tomten. Därför vill jag inte ha nåt permanent staket utan mer några sektioner som jag kan sätta upp under vår och sommar för att blockera de mest attraktiva rymningsvägarna. Finns det något som passar till det?
Hur högt staket behöver? Ett sånt här https://www.lantkompaniet.se/hoensn...a-AWJWvCY2VvxNlLlQV1IiGh0V3i_myxoCZGAQAvD_BwE
Är ju bara drygt en meter högt men om det bara ska hindra från att råka slinka förbi kanske det räcker?

Hur högt staket behöver? Ett sånt här https://www.lantkompaniet.se/hoensn...a-AWJWvCY2VvxNlLlQV1IiGh0V3i_myxoCZGAQAvD_BwE
Är ju bara drygt en meter högt men om det bara ska hindra från att råka slinka förbi kanske det räcker?

Ah, det där skulle mycket väl kunna fungera. Den ene är jag säker på att han inte hoppar, han är lite feg för staket. Och tanken är inte att de ska kunna vara ute ensamma (eftersom det är öppet förutom buskar in till ena grannen och där får vi inte in nåt stängsel), utan mer när jag jobbar i trädgården och så.

Ah, det där skulle mycket väl kunna fungera. Den ene är jag säker på att han inte hoppar, han är lite feg för staket. Och tanken är inte att de ska kunna vara ute ensamma (eftersom det är öppet förutom buskar in till ena grannen och där får vi inte in nåt stängsel), utan mer när jag jobbar i trädgården och så.
Kan tipsa om denna varianten av sånt nät som @Snurrfian skrev om.

Jag har flera olika såna nät till mina minigrisar och den varianten i länken har plast längs de vertikala trådarna vilket gör nätet mycket mer stabilt och så att det inte sackar 🙂

Min föräldrar har kompostgaller på en del av baksidan när hunden är hos dem. De har staket där, men det är häck och öppet på framsidan. Det är bara några meter och jag har faktiskt inte tänkt på vad det är för stolpar (bild från Biltema, finns säkert på fler ställen). Men spontant tänker jag sådana här. Och buntband för att fästa kompostgallren. Funkar om hundrn inte sätter upp tassarna eller aktivt försöker ta sig ut i alla fall.
1000011748.webp

Det var min första tanke, men hade ingen bra idé för smidiga stolpar. Armeringsjärn skulle ju funka bra. :)
Beror ju på, jag brukar inte ha något annat än buntband för att sätta ihop dom sen ställer jag dom så dom står stabilt ändå.
Dvs man sätter några av dom lite i sidled så står dom stadigt utan stolp.

Kan tipsa om denna varianten av sånt nät som @Snurrfian skrev om.

Jag har flera olika såna nät till mina minigrisar och den varianten i länken har plast längs de vertikala trådarna vilket gör nätet mycket mer stabilt och så att det inte sackar 🙂
Vill tacka för att du uppmärksammade att sådant staket finns på Granngården! Nu har jag köpt det 90cm höga till mina dårar. Det ska vi använda hemma hos sambons mor när vi är där på besök. Jag har inte riktigt lust att betala henne för permanent stängsel :p

Hundarna är överlyckliga idag :heart:
1000085029.webp

Hmmm om det där staketet kan hålla in ett gäng vinthundar och minigrisar så kanske det även kan stå pall för en 2,5 åring och en malle :idea: (som i gemensamt samarbete är mer än lovligt rymningsbenägna). Tack för tips!

Hmmm om det där staketet kan hålla in ett gäng vinthundar och minigrisar så kanske det även kan stå pall för en 2,5 åring och en malle :idea: (som i gemensamt samarbete är mer än lovligt rymningsbenägna). Tack för tips!
Tvek på rymningsbenägen 2,5 åring skulle jag säga, tyvärr! Trycker man ner så viks ju staketet ganska mycket även om det är plast på de lodräta trådarna.

Jag skulle inte våga ha mina ute om inte jag satt med, det är inte superstabilt och de kan garanterat riva det om de vill. Det står nog tyvärr inte pall för speciellt mycket påfrestning.

@McFlurry @Red_Chili de är under uppsikt båda två, behöver mest någon typ av snabbstängsel som de måste stå och fundera vid en liten stund innan de tar sig igenom. (Bör kanske även tillägga att det egentligen inte är mallen som är det största problemet här. Han stannade hemma på gården när sambon råkade glömma att han var ute och körde iväg för att tanka. Vi har inte staket överallt...)

@McFlurry @Red_Chili de är under uppsikt båda två, behöver mest någon typ av snabbstängsel som de måste stå och fundera vid en liten stund innan de tar sig igenom. (Bör kanske även tillägga att det egentligen inte är mallen som är det största problemet här. Han stannade hemma på gården när sambon råkade glömma att han var ute och körde iväg för att tanka. Vi har inte staket överallt...)
Ja, jag nämnde inte mallen för jag tror säkert att staketet funkar för honom 😂 Men som snabbstängsel under uppsikt blir det säkert super!

Vill bara varna för att vi haft det där och det väldigt lätt att ta sig ur. Vår havanais och hans dsg/springerspanielkompis kom på hur de skulle ta sig ut på typ en kvart. Sen hade dom skitkul med att roa sig med att "rymma". Vi var så klart ute med dem, så ingen fara. Men helt meningslöst som staket.

Tack för tipset, klickade hem ett nät och grind igår så förhoppningsvis kommer det den här veckan.

Hoppas jag lyckas få till något vettigt för min tomt är liksom inte som en ”vanlig” tomt men ska försöka, grabbarna kommer älska det

Vill bara varna för att vi haft det där och det väldigt lätt att ta sig ur. Vår havanais och hans dsg/springerspanielkompis kom på hur de skulle ta sig ut på typ en kvart. Sen hade dom skitkul med att roa sig med att "rymma". Vi var så klart ute med dem, så ingen fara. Men helt meningslöst som staket.
Oj,läste efter jag skrivit, hur tog dom sig ut?

Liknande trådar

• Tillfällig inhängnad eller långlina?
  • Hunden markerade hårt mot bebis - hur ska jag tänka?
  • Hund och bebis
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka