Är det så svårt att hålla sig till det som står i proppen?

trazel

Trådstartare
Jag tar emot anmälningar till min klubbs tävlingar. I propparna kan man välja mellan att anmäla genom att skicka på det traditionella viset genom den vanliga postgången. Eller så kan man anmäla genom att klicka på en länk en s.k "klicka här"-anmälan, då man kommer till ett anmälningsformulär. Det är de två sätten som är angivna i proppen att man ska anmäla sig på.

Nu har vi fått ett tiotal anmälningar till ridskolans mail (och ridskolan har f.ö ingenting med våra tävlingar att göra), men vi har en snäll ridskolechef som bara vidarebefodrar till mig. Kan man inte anmäla via länken, så skicka brev då. Det finns en anledning till att vi inte vill ha anmälningar via e-post.

Är det så svårt att hålla sig till det som står i proppen?

Sv: Är det så svårt att hålla sig till det som står i proppen?

Jag brukar också ta emot anmälningar. Folk verkar inte vara läskunniga! Sen kan de inte heller fylla i en anmälan, eller läsa instruktioner. Webanmälan brukar kunna komma med alla möjliga varianter. Det verkar vara extra svårt att fylla i klasserna med siffror, utan många envisas med att skriv klasserna med bokstäver. Det betyder extra arbete för mig vid programmeringen av tävlingen.

Ja, det blir mycket extrajobb!
Ska det vara en läskurs i Gröna kortet-teorin också måtro? :idea:

Jag tar imot anmälningar till den fjärde tävlingen i år nu, har alltså varit tävlingsledare på 3 tävlingar tidigare. Och nej, folk läser inte proppen.

Jag har fått anmälningar på min mail som inte ens står i proppen, anmälningarn per post till ridskolan osv. Många läser inte ens att de ska betala in pengarna i förväg, folk läser inte vägbeskrivningen, regler om framridning, prisutdelningar osv, sådant som jag är grymt noga att skriva - för kännedom.

Så alla ni som inte läser ordentligt. Det är otroligt påfrestande med allt extra arbete ni lägger på oss arrangörer.

Har ní mkt anmälningar så låt mupparna stå sitt kast och missa tävlingen. Jag är elak :devil:

Jag har funderat på att skicka en motion till förbundets stämma om att alla som ska lösa licens först måste ha jobbat i sekretariat vid t ex två tävlingar. Så kanske en del fattar hur det är, när de kommer och "bara ska flytta, ändra, byta" mm.
Eller allra bäst, när de kommer till luckan och frågar vad de har anmält...:confused:

Har ní mkt anmälningar så låt mupparna stå sitt kast och missa tävlingen. Jag är elak :devil:

Jag hade en tanke på det, men jag har svårt för att vara så grym ;)
Så tokmycket starter har vi inte heller... Efteranmälningsskrammel i kassan är positivt. :p

Jo, det är ju ett alternativ främst för de tävlingar som ändå kräver bortlottning, eller nästintill iaf.
Annars kan jag komma och vara grym :devil:

Hade vi haft bortlottning hade det inte varit några som helst problem! Då är det en helt annan sak!
När vi har behövt lotta bort ekipage så har jag stängt för anmälningar klockan 18.00. Sedan varit tvungen att stänga av mobilen och prata in på mobilsvar att vi inte tar emot efteranmälningar och hänvisat till TR. Mååååånga förbannade blir det när man håller sig till TR... ;)

Jag älskar de arrangörer som stänger anmälan när det är fullt istället för bortlottningssystemet :love: Ni brukar inte göra så?
Det gör det mycket enklare att planera och sådant gillar jag ;)

Jag har inte tagit emot anmälningar och kan därmed inte uttala mig om hur stort detta problem är. Däremot har jag jobbat mycket i sekretariatet under tävlingar och det kan vara MYCKET jobbigt. Jag har aldrig varit med om så många som får punktering, särskilt om det har tidiga starter, eller hästar som inte går att lasta trots att de är erfarna tävlingshästar. "kan jag inte få en senare start???" Snälla! Många har så svårt att förstå att det inte bara är att flytta runt starter och alla kan inte starta i slutet. Värst är nog ponnyföräldrar som "vet allt" och tycker att de har rätt att bete sig hur som helst mot funktionärer. De behöver inte följa anvisningar eller säkerhetsavspärrningar osv. Är det fler som har varit i sekretariatet på ponnyfälttävlan?

Visst är det jobbigt att sitta i sekretariatet, men så svårt är det ju faktiskt inte att flytta/ändra/stryka eller vad man nu ska göra. Jag vill gärna att ryttarna går nöjda från sekretariatet när jag sitter där. Man utför ju en service och är där för att hjälpa till.

Jag är själv tävlingsryttare (låg nivå) och vet hur man känner sig när kön till sekretariatet växer sig enorm, och efter 20 min i kön så är man plötsligt för sent ute när man kommer fram. Men jag tänker likadant där, jag vill inte vräka ur mig något surt till personalen - de är ju trots allt där för att hjälpa mig och det är svårt att få allt att klaffa.

Det här med att inte läsa proppen, det är ju slarv förstås, och att skicka till fel adress... Tur att inte ryttarföreningarna tillhör någon myndighet för då hade det inte kommit många till start!!:smirk:

Det jag tänker på är när det ska gå tre klasser och dagen har 300 starter så är tidsschemat lite pressat och vill då de tio första starterna stara senare så funkar det inte. Man kan ju inte utan vidare flytta hela startlistan uppåt. Fälttävlan är också speciell där ska man först rida dressyrmomentet och inom en halvtimmer efter avslutad ritt ska du gå in på hoppbanan. Denna start ska sedan ligga i relation till starten i terrängen. Flyttar man då några i början så får det konsekvenser för hela klassen.
Visst är vi till för våra gäster, vilket är viktigt att se de tävlande som. De har valt att komma till vår klubb, de kunde valt någon annan men det finns en del som är direkt otrevliga när man försöker förklara varför det inte alltid går att göra dem till lags.

Jag skulle inte ens låta dom tävla om dom inte anmält enligt proppen. Jag kanske låter hård men om man inte ens kan förstå vad som står i proppen, hur ska man då kunna tävla/lära sig ett program? En sak om man kanske ber om ursäkt och förklarar att man har läst fel, men inte annars. ;)

Jag vet många klubbar som inte godkänner anmälningar som inte kommit in enligt vad som står i propositionen, och det är helt rätt enligt mig. Står det klart och tydligt hur man ska anmäla sig så ska det väl heller inte vara något snack om saken. Har hört om en del som mailar in anmälningar genom att bara skriva namn på sig själv och hästen och vilka klasser dom ska starta... Så vitt jag vet är hur man anmäler sig något som SKA ingå i gröna kortet utbildningarna...

Ja, ok är det fälttävlan förstår jag att man måste hålla lite tightare när det gäller startlistor osv. Och att bli otrevligt bemött av tävlingsryttare är ju minst sagt oförskämt. Då förstår jag att man blir liiite irriterad.

Så vitt jag vet är hur man anmäler sig något som SKA ingå i gröna kortet utbildningarna...

Japp, det gör det ju. Och jag förstår inte heller hur det ska vara så svårt att fylla i en anmälan och skicka till rätt ställe? Är det av bekvämlighetsskäl, eller är man bara lite.. korkad? :confused:

I vår klubb har det mest varit lagtävlingar som vi har varit ute på (iaf som första tävlingar på året) och varje år har lagledaren gått igenom anmälningsblanketten för nya, och för folk som behöver.
Borde kanske införas i vajre klubb? :p

Dom som mailar kan man ju maila tillbaka med ett standardsvar där man talar om att anmälan via mail är inte enligt proppen och godkänns därför inte och att om man vill tävla får man göra en ny och korrekt anmälan. Gör man inte det är det tough luck! :devil:
Har man ett standardsvar liggande i sin mail går det ju ganska fort att skicka, och förhoppningsvis lär personen sig nåt...

Jo, det var ungefär vad jag har skrivit.

Jag har tagit emot anmälan den här gången, men till nästa gång får de vara vänliga att anmäla på sättet som varit angivet i proppen.

De enda människor jag uppfostrar är mina egna ungar och deras kompisar.
Jag har tagit emot anmmälningar i många år till diverse tävlingar, från blåbär till internationell elit. Slarv, arrogans, orutin, vimsighet är lika utbredd på alla nivåer. Enda gångerna det har funkat riktigt bra, var när vi utlyste ett specialpris till de korrekt ifyllda och i tid betalda anmälningarna. Då blev det lätt att skapa startlistor.
Jag tror på lust och humor, som den starkaste drivkraften för att göra saker och ting på ett bra sätt.
Pröva! oss kostade det ett par säckar med morötter och många skratt och tillbaka fick vi massor med perfekta anmälningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka