Är det skillnad på hjälmar och hjälmar?!

Sv: Är det skillnad på hjälmar och hjälmar?!

MC-hjälmar, cykelhjälmar och ridhjälmar är alla engångs.
De skall därför inte avändas vid sporter där hjälmar måste klara upprepade fall och slag mot huvudet.
Sådana hjälmar är t.ex. skridskohjälmar.
Hjälmar för sporter där det ingår att dratta mest hela tiden.

Jag har förbrukat 3 snowboard hjälmar och alla har det tydligt stått att dom skall bytas ut efter fall eller skada på annat sätt, texten har även förklarat varför (dvs. i princip samma text som det står i texten som medföljer tex. ridhjälmar om material och hur det är designat etc.)
Har även barn skateboard hjälm köpt från ett välkänt skate märke och special shop som står samma i, och dom ingår def. att dratta omkull i hela tiden men liksamma ska man byta dom pga. konstruktion och material etc.

KL
Seabaz: jag skulle satsa på en jockeyhjälm, dom är grymt sköna och skyddar riktigt bra tycker jag. Brukar ha en när jag rider unghästar/ andra högre risk hästar, fast nu är den paj så får väl köpa en ny en ;)
Uvex som nån annan sa har ju ocskå lite fräsigare, fast mindre kul pris men jag såg nån som var ok för under 2000:- så finns ju en del som kanske kan kännas acceptabelt i pris.

Jaja DU kan ju TRO att det finns hjälmar som skall klara flera smällar och ta upp de lika bra men DET FINNS INTE så det så!

Jag är på jakt efter en ny ridhjälm och sitter och tittar...

Varför är alla ridhjälmar så ofantligt fula?!

Kolla på skid- och snowboardhjälmar med massa färger och mönster tex!

Så min fråga här är, jag har försökt googla men misslyckats, vad skillnaden är på en ridhjälm och en snowboardhjälm?

Jag tänker naturligtvis på om man ramlar av och slår sig i huvudet, är ridhjälmen mycket bättre än snowboardhjälmen eller vise versa?

Naturligtvis tänker jag på att varför det finns olika hjälmar för olika ändamål har en anledning. Men just dessa billiga kaskar som kostar 200kr? Där måste ju en snowboardhjälm för 2000kr vara bättre? Eller?

Märkning i ridhjälmar hittar jag, tex EN 1384. Men jag hittar inte någon motsvarig märkning när jag googlar snowboardhjälmar...?

För mig får man gärna förena snygghet med skyddsegenskaper. Men är valet verkligen mellan snyggt eller bra så väljer jag naturligtvis bra egenskaper!

http://www.lashelmets.com/

Används mycket av distansryttare världen över och finns i många färger och färgkombinationer, http://www.lashelmets.com/catalogo/hitek-anvil.html

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka