Lasttränade min unghäst med hjälp av en nh-tjej och vi fick honom att gå på transporten efter många timmar (jag fick göra jobbet själv hon sa bara åt mig vad jag skulle göra) . Efter den träningen var det bara att skicka in honom och han har skött sig exemplarisk och jag har tränat honom med jämna mellanrum för att hålla igång lastningen då vi annars bara åker iväg ca en gång i månaden. Nu har det varit blank is på våran stallplan så jag har inte kunnat träna på ca 1 månad.
I lördags var det dags att lasta honom och det tog ca 20 min innan han gick på, på vägen hem tog det lika lång tid. Så jag tänkte att här ska det tränas igen och vi gav oss på det igår och då vrålvägra hästen att gå in
När vi hållit på i 2,5 timme så gick han in... Klockan var då så mycket att jag inte orkade lasta honom en gång till men tänkte ta upp det i dag igen.
Men min tanke är om detta är ett vanligt fenonem att hästen helt plötsligt från att gå upp i transporten utan minsta tveksamhet till att blåvägrar?
I lördags var det dags att lasta honom och det tog ca 20 min innan han gick på, på vägen hem tog det lika lång tid. Så jag tänkte att här ska det tränas igen och vi gav oss på det igår och då vrålvägra hästen att gå in
Men min tanke är om detta är ett vanligt fenonem att hästen helt plötsligt från att gå upp i transporten utan minsta tveksamhet till att blåvägrar?