Är det Verkligen bra?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Mandaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 109
M

Mandaz

Jag har just börjat i en hoppgrupp på min ridskola. Jag rider på en ridskola med islandshästar (Det kan låta lite knäppt, men några av islandshästarna är extremt duktiga på hoppning):angel:. Vi har två stycken grupper, en som hoppar lite högre och en som hoppar lite lägre. Jag hoppar med de som hoppar lite högre. "Min" häst är med i den yngre gruppen också så jag är oftast där och hjälper till att lägga upp bommar och sånt. Det känns lite dumt att kritisera folk som har ridit lika länge som jag, men det är ganska hemskt att se..Ibland funderar jag ifall hästarna tar skada av sådan här hoppning? De har liksom ingen Sits alls. De rider i släng trav, grisepass, tölt eller (vissa som är lite duktigare galopp). När de sedan ska "hoppa" om man nu kan kalla det de så reser dom sig inte ens i stigbyglarna, de bara åker med. De flyger bakåt och drar de stackars hästarna i munnarna och dunsar ner i sadeln.. Hon som hoppar "min" häst (som med mig kan hoppa 70cm utan problem) Hon fick honom inte ens i galopp när jag såg dem igår.. Det känns så tråkigt att se.. En gång när de skulle hoppa lite högre så tog han galopp och hoppade jätte fint, men eftersom inte hon har någon bra sits flög hon av. :eek:

Sorgligt att se, vad tycker Ni jag ska göra?

Sv: Är det Verkligen bra?

De har liksom ingen Sits alls. De rider i släng trav, grisepass, tölt eller (vissa som är lite duktigare galopp). När de sedan ska "hoppa" om man nu kan kalla det de så reser dom sig inte ens i stigbyglarna, de bara åker med. De flyger bakåt och drar de stackars hästarna i munnarna och dunsar ner i sadeln.. Hon som hoppar "min" häst (som med mig kan hoppa 70cm utan problem) Hon fick honom inte ens i galopp när jag såg dem igår..

Det kvittar ju vilken ras hästen är, grundläggande sits och balans ska finnas innan man hoppar.

du kan väl inte göra så mkt eftersom det är, som jag uppfattade det, en ridskolehäst och du kan ju då inte förbjuda ngn att rida den.

Men fårgan är vad ridlärarna gör åt saken? Dom är ju där för att hjälpa och säga vad som är rätt och fel, men ändå verkar det flesta, enligt din beskrivning, göra fel. Prata med ridlären om isåfall.

Vad är vitsen att hoppa med en islänning om du inte ens kan rida den i balans i (grund)gångarterna? Det måste ju finnas mera basic saker att öva på, för hoppning som du beskriver den ger ju vare sig häst eller ryttare något?

Ja, det är klart att jag inte kan förbjuda dem att rida..:devil: Jag har sagt till ridläraren att de borde få träna mer sits osv. När de hoppar så säger hon åt dem "Ställ dej upp i stigbyglarna, så du inte drar han i munnen" men det är typ ingen av barnen som "lyssnar" de bara åker. En av hästarna som finns där är lite känsligare. Hon var Jätte duktig och kunde lugnt ha klarart 1m, men efter att hon har blivit hoppad av elever som inte kan hoppa ordentligt, så har hon blivit så spänd och nervös så fort hon ska hoppa, att det nästan inte är någon som kan hoppa henne. Det är så synd...:(

Hoppas jag inte blir lynchad nu... :o:angel:
Men jag fattar inte varför vissa ridlärare är så dumsnälla! Klart det är kul för ungarna att hoppa och man behöver väl inte vara proffs redan när man börjar om hästen är lite rutinerad, men på dig låter det ju som rena rama hejkomochhjälpmig :crazy:
Har ridläraren erfarenhet och/eller utbildning inom hoppning?
Om h*n inte har det är det ju lite som att en dressyrtränare ska lära barnen tölta eller nåt sånt = mycket svårt.
Kan de inte få träna på att stå utan hinder? Typ "mellan K och H ska ni stå i lätt sits" i skritt, trav och galopp. Trava och galoppera över bommar etc. Barnen lär sig ju inte heller nåt av att flyga av för att hästarna hoppar. Det är ju mycket bättre och roligare för dem att lära sig ordentligt och märka hur de utvecklas och får bättre balans, stadigare sits, lättare att rida rätt gångart etc. :bump:

Endel har blivit någolunda bra...De Står i alla fall upp och lutar sig framåt så de inte drar hästen i munnen.. Men hon som rider "min" häst hon bara sitter ner...Hon brukar ju göra att vi ska stå upp i stigbyglarna men de kan ju inte...De bara orkar inte...:(

Bara för att de har ridit i 2 år så betyder det faktiskt inte att de kan hoppa...:o

Jag har just börjat i en hoppgrupp på min ridskola. Jag rider på en ridskola med islandshästar (Det kan låta lite knäppt, men några av islandshästarna är extremt duktiga på hoppning):angel:. Vi har två stycken grupper, en som hoppar lite högre och en som hoppar lite lägre. Jag hoppar med de som hoppar lite högre. "Min" häst är med i den yngre gruppen också så jag är oftast där och hjälper till att lägga upp bommar och sånt. Det känns lite dumt att kritisera folk som har ridit lika länge som jag, men det är ganska hemskt att se..Ibland funderar jag ifall hästarna tar skada av sådan här hoppning? De har liksom ingen Sits alls. De rider i släng trav, grisepass, tölt eller (vissa som är lite duktigare galopp). När de sedan ska "hoppa" om man nu kan kalla det de så reser dom sig inte ens i stigbyglarna, de bara åker med. De flyger bakåt och drar de stackars hästarna i munnarna och dunsar ner i sadeln.. Hon som hoppar "min" häst (som med mig kan hoppa 70cm utan problem) Hon fick honom inte ens i galopp när jag såg dem igår.. Det känns så tråkigt att se.. En gång när de skulle hoppa lite högre så tog han galopp och hoppade jätte fint, men eftersom inte hon har någon bra sits flög hon av. :eek:

Sorgligt att se, vad tycker Ni jag ska göra?

vad då låt lite knäppt????:mad::devil:

Nej då inte "knäppt" kanske, men jag vet att många tycker att Islandshästar inte kan hoppa, men de kan de ju verkligen :)

Ja, hästen kan hoppa, men för att hoppa bra ska den också kunna transportera sig mellan hindren i bra gångarter. Där har du en STOR utmaning med de flesta islandshästar; att galoppen går att öka/ minska och korta/ länga kräver bra nog med träning.

Blir så TRÖTT när jag ser slängtrav, grisepass, tölt och pass mellan hindren. Det bygger ingen häst i af.

Håller delvis med. Okej trav och galopp som går att svänga i är väl före man börjar hoppa. Sen kommer ju träningen av ffa galoppen under tiden man hopptränar.

Ja, det är det min ridlärare inte tycks förstå att det bygger hästarna helt fel och inte är bra för dom...

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka