Är en Amerigo värd det?

GoldSkipper

Trådstartare
Letar sadel till min häst, vill att den ska vara perfekt för henne och den ska vara det sista som ger henne ev. problem. Har letat lite själv men det är ju stört omöjligt att hitta något bra känns det som. Jag har precis mailat Ridin om Amerigo, dock är jag inte gjord av pengar :p så det kommer bli många uppoffringar ett tag för att kunna köpa en Amerigo.

Är det värt det eller ska jag vända mig någon annanstans? Någon som har Amerigo som har något att tillägga? Vill verkligen ha sadeln men får lite dåligt samvete gentemot min plånbok..

Har inga fasta utgifter utom stallhyran, hovslagare, tränare och mat då förstås, men får lön i restaurangbranschen... Så ni kan ju räkan ut själva att det blir lite kärvt ett tag. Vill bara att någon ska säga att det är SÅÅÅ värt det eller att det absolut inte är värt det... :p

Sv: Är en Amerigo värd det?

Vill bara att någon ska säga att det är SÅÅÅ värt det eller att det absolut inte är värt det... :p

Fast det kan inte någon annan än du själv göra!;) Dvs VI vet ju inte om DU skulle tycka det var värt det.

Det spelar ingen roll vilket dyrt märke du väljer om du är en vanlig inkomsttagare, då får du göra uppoffringar som kanske är lite väääl höga. I ditt läge hade jag satsat på en bra begagnad märkessadel som är omstoppningsbar så du kan ändra den efter era förutsättningar.

Du har så rätt... Försöker se det som en investering men det kanske är en lika bra investering med en billigare sadel...

En sadel kan ju dock egentligen aldrig vara en investering. En investering är något som förväntas ge utdelning (vinst) i framtiden och en sadel sjunker ju bara i värde för varje dag. Däremot kan den ju ge utdelning i typ glädje för dig och din häst, så på så sätt kan man ju se det som en investering, om man nu vill intala sig det för att det ska kännas mer värt ;)

Kolla upp vad de är värda begagnade. Om de har kvar mycket av sitt värde så kan det ju vara värt det eftersom du alltid kan sälja den igen med kanske inte allt för stor förlust.

Och se om du inte kan hitta ngn begagnad att köpa ;)

Jo, men det är så jag menar, en investering i glädje och hjälp till en hållbar och välmående häst :) försöker hitta begagnat men då får jag kompromissa antingen med sitsstorlek, modell eller bomvidd vilket inte känns aktuellt.. Dessutom är det inte samma service om sadeln inte passar sig efter två månader.. Svårt detta.

Nej det är klart det inte är samma service som om du köpt ny! du har ju betalat ca 10-15 000 mer för en ny o då ingår kanske lite ditten o datten. Men den servicen kan du ju köpa många ggr om hos en sadelmakare för 10-15 lapp! Tänk lite logiskt nu hörru du!

/Nova hytter lite med näven..;):D

Jag rider efter div sadelproblem bara i amerigo på mina hopphästar, för mig har de helt klart varit värt pengarna, både jag och hästarna älskar dem.

Alltså... Ingen sadel är värd de pengar du betalar om den INTE fungerar för dig OCH hästen. Det spelar ingen roll hur mycket man betalar om det ändå inte funkar i ridningen.
En av mina favoritsadlar jag har haft genom åren var en lastgammal Röösli jag köpte för 8000kr, vilket jag tycker är ett riktigt fynd.

Hugger sista knappen. Tur att ni är så kloka kära bukefalister :) Så om jag hittar en bra ullstoppad sadel som ligger bra, kan man alltså finjustera stoppningen såpass att det är måttas efter min häst mer eller mindre? Har inte ens tänkt så långt... Kanske ska vidga mina vyer lite ;)

Nu har jag visserligen en Amerigo men det är endast för att av alla märken jag provade var det den enda som låg bra på min hästs knäppa rygg. OM sadeln funkar är det definitivt värt pengarna.

Jag har hört av flera att de har haft problem med välrenommerade sadelutprovare som 'stoppat om' sadlar men det har ändå inte riktigt funkat och kostat mer pengar i längden. Om man kan hitta en sadel som passar utan att behöva göra massa omstoppningar hade jag hellre gjort så och tagit det säkra före det osäkra. Jag provred även i exakt en sådan sadel som jag sedan beställde så jag visste att min häst skulle gilla den och att den skulle ligga still. Det var ett riktigt Hallelujaögonblick kan jag säga. :D

Precis vad jag ville höra ;) Men jag är fortfarande osäker, funderar på att kompromissa med en annan sadel som ligger bra så länge, spara ihop pengarna och se om jag vill lägga de på en sadel eller något annat när jag har dom i handen.. En vanlig sadel som ligger bra kan väl inte göra så stor skada om man rider sin häst max en timme om dagen..? Jag känner mig ombytlig här men läser väldigt mkt olika trådar om sadlars skadlighet eller ej..:p

Vad är det som säger att en Amerigo ligger perfekt då?

Hur du än gör så kommer hästens rygg att se helt olika ut om hästen står still, skrittar, travar eller galopperar.
För att ha den ultimata sadeln skulle du alltså ha 4 sadlar och dessutom byta sadel för varje gång du byter gångart.

Det fungerar såklart inte rent praktiskt.

Därför behöver du ha en sadel som passar i den gångart och form du rider hästen mestadels i, sen får du hoppas att hästen tycker att sadeln är okej även i övriga gångarter.

Tänk att det finns ca 200 olika sadelbommar - hur många olika hästryggar finns det inte?
Med det vill jag säga att det skulle ju vara ganska konstigt om hästarnas ryggar var stöpta i samma formar för att passa i dessa sadlar utan någon typ av justeringar.
Självklart finns det hästar som verkar vara mallen för vissa sadlar - men i verkligheten så är de faktiskt väldigt få.

Så grunden i att hitta en passande bomsadel torde vara att hitta en bomform som passar hästen och då är märket på sadeln totalt oviktigt.

När du har hittat den sadel som ligger så bra som du och ev sadelutprovare/sadelmakare tror att en sadel kan ligga på din hästs rygg ja då har ni kommit långt.

Därifrån kan det behöva göras en del justeringar tex ta bort eller lägga till lite stoppning eller stoppa den hårdare/mjukare för att få det lilla extra och det kan du ju behöva göra på en sadel för 35000kr likväl som på en sadel för 5000kr.

Jag personligen tycker inte att det är värt att köpa en sprillans ny sadel om jag verkligen inte måste.
Hellre en bättre begagnad - för som sagt de lär behöva ändras på mer eller mindre iaf.

Finns flera riktigt duktiga sadelmakare som gör jätte bra jobb för att få sadeln att sitta så bra som det bara går :)

För mig var min Amerigo värd alla slantar. Jag köpte en ny och den måttbeställdes efter mig och dåvarande häst. Blev stor skillnad för oss båda men det hade det kanske blivit med en annan utprovad också men som sagt för mig var det värt det.

När jag sedan bytte häst skulle jag beställa en ny och få lägga ett par tusen emellan. Dock så fungerade sadeln som den var med en correctionpad. Sadeln var +1,5 och den nya hade +1. Toppenservice.

Som sagt, jag tror inte man ska hänga upp sig på märket alls men om man nu har hittat en sadel och vet att den ligger perfekt, då skulle inte jag chansa med att försöka stoppa om en sadel som inte ligger lika bra.

En mkt känd sadelutprovare erbjöd sig att stoppa om en sadel jag personligen var väldigt förtjust i men som inte alls passade på min häst. Nu när jag vet lite bättre inser jag att jag antagligen blivit grundlurad om jag gått med på det. Visst, det kan säkert funka helt ok för vissa beroende på vad det är som inte fungerar med sadeln men vem har tid och pengar att chansa? Har flera bekanta som lagt ut +50k på sadlar och omstoppningar innan de har hittat rätt sadel åt sin häst.

Som sagt, jag tror inte man ska hänga upp sig på märket alls men om man nu har hittat en sadel och vet att den ligger perfekt, då skulle inte jag chansa med att försöka stoppa om en sadel som inte ligger lika bra.

En mkt känd sadelutprovare erbjöd sig att stoppa om en sadel jag personligen var väldigt förtjust i men som inte alls passade på min häst. Nu när jag vet lite bättre inser jag att jag antagligen blivit grundlurad om jag gått med på det. Visst, det kan säkert funka helt ok för vissa beroende på vad det är som inte fungerar med sadeln men vem har tid och pengar att chansa? Har flera bekanta som lagt ut +50k på sadlar och omstoppningar innan de har hittat rätt sadel åt sin häst.

Man kan aldrig stoppa om en sadel som inte passar hästens form till att passa.

Däremot har man en sadel med rätt bomform så kan man få sadeln att passa perfekt med justeringar.
Men en svängd sadel kan aldrig passa en rak häst och vice versa hur mycket man än stoppar om den.

Nu har jag visserligen en Amerigo men det är endast för att av alla märken jag provade var det den enda som låg bra på min hästs knäppa rygg. OM sadeln funkar är det definitivt värt pengarna.

Jag har hört av flera att de har haft problem med välrenommerade sadelutprovare som 'stoppat om' sadlar men det har ändå inte riktigt funkat och kostat mer pengar i längden. Om man kan hitta en sadel som passar utan att behöva göra massa omstoppningar hade jag hellre gjort så och tagit det säkra före det osäkra. Jag provred även i exakt en sådan sadel som jag sedan beställde så jag visste att min häst skulle gilla den och att den skulle ligga still. Det var ett riktigt Hallelujaögonblick kan jag säga. :D

Man ska använda sig av riktiga sadelmakare, inte "sadelutprovare" :D

Jag tycker visserligen mycket om Amerigo, men jag personligen tycker det är för mycket pengar för en sadel.

Hugger sista

Självklart måste sadel (som jag skrev) ligga BRA om man ska stoppa om den till perfektion. Hag lagt ned Amerigo tills jag blir rikare och inser att det finns nog annat som fungerar utmärkt också. Funderade lite på Equipe med men har jag förstått det rätt om den är paneler och inte ull i dom? Samt att de töjer sig som bara den. Låter inte bra alls i så fall. Kanske gäller vissa modeller bara..?

Vad säger ni om Passier med PS-baum ur hästens synpunkt? Vet att många tycker de är hårda att sitta i osv men jag har inte ett dugg ont av det. En begagnad Optimum att prova ut (modellen ligger bra) och sen skicka ner till Tyskland för finjusteringarna?? Kanske kan va nåt?

Har man en häst som är mycket svår att hitta sadel till så kan ju den dyraste sadeln ändå vara väl värda sina pengar.

Jag tycker nog generellt att Amerigo kostar väl mycket. Jämför man med sadlar i samma prisklass får man mycket mer för pengarna! Därmed inte sagt att Amerigo inte är trevliga sadlar, för det är de verkligen.

Equipe ligger väl i ungefär samma prisklass som Amerigo? Hur som, den Equipeutprovare jag hade ute hade inte riktigt alla hästarna hemma i stallet så mitt förtroende för Equipe är inte direkt bra. Jag gillar verkligen Passier jag med och hade inte haft något emot en begagnad så länge bommen var rak och fin.

pulkaskurk och Trix> Det är jag helt medveten om men sadelutprovaren verkade inte vara det. Och visst nu är jag inte helt hundra på vad h*n har för utbildning men det är en välkänd utprovare med många kunder som erbjöd sig att stoppa om en sadel med en bom som inte var optimal för min häst.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 164
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 069
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 102
Senast: tuaphua
·
Utrustning Vänder mig till er för att höra era tankar. Ska försöka dra bakgrunden kort. Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då...
Svar
7
· Visningar
2 660
Senast: Zata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S