Är jag för stor?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Midnightwalker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 746
Sv: Är jag för stor?

du ser inte stor ut på honom! precis lagom:)
själv är jag 175 o min pålle 155 funkar utmärkt!

näpp. tycker inte alls det ser knepigt ut.
snarare att jag tycker det ser harmoniskt ut med en ryttare som passar hästen, håller dock med om stiglädren.

Jag tycker att så länge man inte KÄNNER sig stor så är man inte för stor. Man märker ju om hästen blir obalanserad eller får svårt att bära upp sin ryttare.

Jag är 184 lång och min häst är 160. Egentligen är jag alldeles för lång, men han är mycket häst att rida och jag har verkligen nytta av mina långa ben när jag sitter på honom. Jag tycker dock alltid att det ser opropertionerligt när jag ser kort på oss, men det känns verkligen inte så när jag rider.

2lt3q0m.jpg

4hhkmdi.jpg

Så, det jag egentligen vill säga är väl att om du inte känner dig för lång så är du inte för lång.

Nej du är inte för stor du kommer att se helt lagom ut när hästen musklar på sig och breddar sig lite mer.
En fråga dock.. Hur står hästen egentligen? Och varför står den som den gör?

Nirak

Jag säger som de andra. Du är nog inte för stor om hästen känns pigg, men däremot kan man ju länga stiglädren lite. Om du är i längsta laget är det inte bra att ha för korta stigläder. Då flaxar du ju bara ännu mer upp och ner när du rider lätt. Bättre att komma ner och sänka tyngdpunkten så den hamnar närmare hästen när du reser dig när du rider lätt.

Jag tycker att du ser stor ut på hästen men inte FÖR stor.

Du kan fortsätta rida hästen, men om du växer mer eller ska köpa en ny häst bör den nog vara lite större.

Och så kan du nog länga lädren lite :)

Nej, du är inte för stor. Ser ut som många ponnyryttare gör på sina ponnys. När hästenmusklat sig lite mer kommer det se kanon ut!

Jag tycker inte du är för stor, men jag reagerade över dina korta stigläder. Släpp ner dom ett par hål så ser du inte så hoptryckt ut. Jag själv är 172 cm och rider islandshäst som är 130 cm. Jag rider med dressyrlängd på lädren. Ibland så kortar man lädren när man rider en mindre häst för att man inte ska se så lång ut. Men det påverkar sitsen tycker jag.

jag håller med. Tycker att allt ser bra ut!
förutom att stiglädren är för korta du ser faktiskt lite ihop tryckt ut:crazy:

Jag säger som alla andra att ni ser bra ut ihop.
Men jag kan säga att jag var lika orolig som dig så nu köpte jag en häst vars mankhöjd är högre än min längd.
hon är 1.66 och jag är 1.62.

Iofs så beror det ju mycket på vad det är för häst och vad man väger.

Nej, jag tycker inte heller att du ser för stor ut, men jag förstår känslan. Rider i Afrika där berberhästarna är i D-ponny storlek (jag är 1,70cm hög och mina två ston är 1,50cm och 1,46 i manken) och jag kan också tycka att jag ser stor ut på bild. Men det KÄNNS rätt, och så länge hästarna är pigga och glada så tror jag nog att de är starkare än man tror.

29%20Esther%20Sahara%20%26%20Ali.jpg

neee.. men jag kan föreställa mig hur JAG ser ut på ridskolehästen. :eek: Hon är 1.53 i mkh och själv är jag 1.84 (inkl skor) m.ö.h :D
Rider dock western så med långa stigläder så kanske det inte ser så tokigt ut. ;)

nej då :) det ser jätte bra ut

va snygg han var btw :bump: :bow:

kan man inte typ höja stiglädren lite så att man sitter mer böjt med knäna och fötterna kommre högre upp? (ursäkta om detta är en idiotiskt fråga, jag är nybörjare :o ) eller går det bra med skänklandet ändå?

nej, du är inte för stor, det ser helt lagom ut :D

kan man inte typ höja stiglädren lite så att man sitter mer böjt med knäna och fötterna kommre högre upp? (ursäkta om detta är en idiotiskt fråga, jag är nybörjare :o ) eller går det bra med skänklandet ändå?
det går bra med skänklandet ändå :). om man kortar stiglädret blir det bara jobbig och så känns det konstigt (om man inte ska hoppa).

Jag tycker att du ser stor ut på hästen men inte FÖR stor.

Du kan fortsätta rida hästen, men om du växer mer eller ska köpa en ny häst bör den nog vara lite större.

Och så kan du nog länga lädren lite :)

Jag tycker samma sak, men ni är fina tillsammans :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 260
Senast: Nota
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 917
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 986
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka