Är läderbalsam skadligt för lädret om man jämför med läderfett?

eldkyss

Trådstartare
Har nyligen köpt hem lädertvål samt läderbalsam till vår loksele. Att jag köpte balsam istället för olja beror på att jag läst att olja kan lösa upp sömmarna i lädret. Men hur är det med balsam? De senaste ja hörde nu var att läderfett är bättre än balsam?

Vad vet ni om saken?

När jag gick utbildning till sadelutprovare hade vi ett par pass om just läder och lädervård. Enligt den sadelmakaren var läder animaliskt och det bästa för läder var läderfett där innehållet var animaliskt, det bästa skulle då vara Lanolin (ullfett). Sen menade hon att läderfett kunde man behöva typ en gång per år, max två. Och då oljade man i pyttesmå mängder i taget och masserade in, tills lädret var mättat. Sen om man ville använda typ en bivaxprodukt (typ balsam) oftare för en skyddande hinna så var det lite upp till var och en. Själv använde hon mest en fuktad trasa till vardagsjobbet. Möjligen lite sadeltvål emellanåt.

Så länge du torkar bort överflödigt fett/olja/balsam från sömmarna så brukar det mesta klara sig bra. Använd naturliga produkter, växtbaserat. Inte kemiskt eller mineralolja. Hellre smörja ofta och lite än mycket och sällan :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 573
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 977
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 757
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka