AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Sammet

Trådstartare
2 år efter olyckan är jag Äntligen, äntligen tillbaka uppe på hästryggen! :bump:
Visst har jag ridit innan men jag har bara kunnat hålla mig till skritt, trav enbart om jag haft sadel, och jag har haft ont efteråt... Totts att jag ridit AR, ska inte ens nämna hur kroppen kändes efter ett engelskt dressyrpass förra året.

Åh vad härligt det är.
Äntligen sitter jag där igen, på min prins och oj vad han är fin.

Nu ska ju då bara jag och min häst hitta tillbaka allt det där vi lagt på hyllan ett tag.
Eller ja mest jag, han har ju arbetats vid handen någorlunda iallafall, dessutom är han en klok kille, han minns.

Själv sitter jag där och sprattlar med ben och armar och skjuter ut höfter och axlar så häststackaren svänger än hit än dit känslig som han är...
Viker mig i sidan, skumpar på fel sittben och glor ner på hästens hals...
För att inte tala om tårna... Charlie Chapplin skulle varit grön av avund...

Nå allt det där kommer att ta sin tid, det är inte så mycket jag kan göra åt det (förutom blicken) eftersom musklerna måste hänga med också... De är fortfarande för stela och ovana för att kunna sitta såsom de ska. Men ändå ser jag en förbättring på ridningen sen förra gången jag filmade...

Nåja... Denna post är en rådfrågning om både hackamore och en "kritisera min ridning" tråd (länken kommer senare).

Så min första fråga... jag satt och såg igenom filmen på när jag rider och noterade att hackamoret såg skarpt ut.
Ändå hatar han sidepullet när vi rider AR (i skogen rakt fram går det bra) och det enda bettlösa jag funnit honom harmonisk på är just sidepullet. (Bett är uteslutet bla. pga att han har tandfel från gammal tränsning).

Jag noterade att hackamoret såg skarpt ut även om jag rörde min hand mjukt, jag höjjer handen väldigt mycket men tar ytterst lite i tygeln (förklarar senare varför, när videolänken kommit).
Hur skarpt blir det egentligen?

Jag såg även att skänklarna vinklades när han sänkte huvudet och gick avslappnad i "form". (så mkt form det nu är men form för att vara oss).
Han verkar vara nöjd med det men själv tycker jag det ser ut som om hackamoret då hela tiden skickar en signal?
Samma signal som blir när jag tar i tyglarna.
Passar hackamore enbart att användas på helt långa tyglar?
Jag tar gärna emot tips på andra bettlösa alternativ.
Uteslutet när jag rider AR (men inte i skogen) är sidepull och repgrimma vilka redan är prövade av oss.

Tacksam för ideer, samt för kommentarer när videon väl är uppladdad (bör ske senast torsdag/fredag).

*edited* Efter att ha läst tråden om hackamore här på AR kan jag tillägga att jag även provat kapson men det var inte heller populärt, han hatade det mer än sidepullet och kastade med huvudet så fort jag rörde vid tyglarna.

Senast ändrad:
Sv: AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Här kommer filmlänken.

Jag tänker inte själv kritisera den ännu utan vill först höra vad ni ser för starka coh svaga sidor med ridningen och hur hästen går.

Jag har tagit med både det bra och misstagen.

Kom ihåg att vi inte ridit på 2 år.

http://www.youtube.com/watch?v=M_poycIUFa4

Vilken lycka att få rida igen:)

en liten undran bara- är det inte värre med ett hack som faktiskt nyper ihop käkarna o ger stor belastning på underkäken av kedjan?

Först, modigt att öppet be om kritik! Men ta min på ett bra sätt!
Du vet ju er bakgrund. vilket ingen här gör.

Men jag fick intrycket att hästen är mkt spänd och aktar sig. både för att kliva framåt och vila i steget. Och som du sa om betslingen, aktar sig för tygeltagen. Kortar ryggen och håller den stilla stilla. så du åker med som på en linje. inget sving åt något håll.

min var hyperkänslig för hack ganska länge för att han inte visste hur det kunde kännas. hur skarpt blir det ungefär. i munnen är de ju härdade, men över nosen blir det som en ny början. Kan vara otäckt.

Båda mina som kan vara stenhårda mot tränsbett då de vill, satte in blåniten då jag tog försiktigt i repgrimman. samma sak på hackamore.

Annars tyckte jag hästen verkade avlasta vä fram. alternativt båda fram pga det jättekorta steget.
Höger bak o höger fram sattes i snabbt och han verkade ha svårt med böjningen åt vänster.

Kanske du måste gå ifrån den superfina ridningen nu i början och ta det tydligt och med stora skillnader på hjälper och eftergifter. för att hitta en tydligare form.
Nu var det mest tassande försiktigt tyckte jag.
Mer rejält det som görs och så kliva framåt några steg. få upp rörligheten i sidorna och ryggen.

Känsligheten för hacket kommer kanske gå över som på min. annars vet jag inte. Den känsligheten kan ju vara ett sätt att värja sig oxå. om du håller kvar och väntar på en äkta eftergift och längning, flippar han då eller kan han foga sig och sedan få eftergiften.

Så han inte själv går och "tar sig" eftergifter menar jag.

Hoppas detta gav något och jag inte helt misstolkat er situation!

Lycka till med mycket härlig ridning!:)

Som jag sa på mailen - hackamore kan vara skarpt, men det är ju också så att om han går bra på det och är det bett han accepterar bäst så är det det bästa alternativet - för er.

Sen är det tempot, att få honom att vila lite mer på steget. Jag vet att det är svårt för honom men det är svårt att arbeta honom när han har så bråttom i sitt steg. Därefter kan du börja komma åt honom bakifrån och därigenom få en bättre kontakt bakben-mun-hand.

Han är också lite okoncentrerad, håll honom sysselsatt med olika övningar så länge han vill ägna sig åt annat än lyssna på dig. Undivk att bråka med honom, men ge honom massor med saker att göra. Så snart han fokuserar återgår du till den ursprunliga övningen.

Värre än vad? Bett?

Jag skulle gärna rida på ett mildare bettlöst alternativ men hästen tycker dte är blärk så fort jag sätter på sidepullet för annat än att rida rakt fram i skogen.
Sidepull och repgrimman ligger inte nog still på honom utan gör bara signalerna förvirrande tyvärr.

Bett är uteslutet eftersom han hatar det änmer.
Rider jag två dagar med bett så vägrar han komma i hagen och när jag väl får in honom så snurrar han rumpan till mgi så fort jag ska tränsa.
Han är väldigt markerande med vad han tycker om bett.:smirk:

Han har en skada från travlivet från checkbettet, de första tanden (på vardera sida) efter lanerna, uppåt sett, är nedskavda pga slitage från checkbettet.
Inte säljarens fel utan detta har skett under hela hans liv som travhäst.
Det är även en vanlig skada som travare kan få enligt utbildad hästtandläkare.

Hästen är kollad hos mig, det var då vi upptäckte skadan. innan dess har han gått ett helt travliv med bett.
När jag började med bettlöst såg jag en stor skillnad i attityden gentemot tränset hos honom. Från att ha varit livrädd till att godkänna det.

Vilken lycka att få rida igen:)

en liten undran bara- är det inte värre med ett hack som faktiskt nyper ihop käkarna o ger stor belastning på underkäken av kedjan?

Först, modigt att öppet be om kritik! Men ta min på ett bra sätt!
Du vet ju er bakgrund. vilket ingen här gör.

:D
Hur ska man annars lära sig något? om man bara får höra "Vad fint det ser ut!" eller "Du gör rätt!" för imo kan Ingen göra helt rätt hela tiden... inte ens den bästa.
T.o.m Bent och Jegra behöver en tränare s.a.s. (två av mina idoler ;) )

Nej... människan utvecklas genom att få kritik, sedan behöver inte kritik per automatik innebära något negativt!
Det går att ge konstruktiv kritik, genom att berätta både ens brister och de starka sidorna.

Destruktiv kritik är dock inte bra, när man bryter ner en människa.

Att jag känner hästen och min situation bäst är sant, förutom Jegra för hon känner mig lite och har sett mig träna hästen IRL, från backen förvisso.
;)

Ja nu sitter jag iallafall där till slut, uppe på kusens rygg igen och ska utvecklas.
Att jag inte själv vill ge bakgrund är för att jag då uppmärksammar er på "problem" som vi har.
Därför väljer jag att bara skriva varför jag personligen sitter som en hösäck på honom och spretar med min lekamen.

Det kommer fler filmer där jag gör bla öppna/sluta samt vänder hästen.
Tar gärna kritik på de filmerna med.

På den film jag redan länkat arbetar vi med tat ta bort skjutkraften och arbeta på bärkraften. Det är därför jag höjjer min hand och vinklar bäckenet.

Tack Jenniger för din hjälp och dina tips i PMet. :D (och här)

Jag tycker att den ser ut att ha nån form av rörelsestörning bak. Eller så är den bara spänd? Den ser inte ren ut iaf. Vad det beror på kan jag inte säga.

Jag hade ridit den framåt och låtit den slappna av i överlinjen innan jag försökt korta den. Visst är det samling du försöker uppnå på filmen? Berätta gärna lite vad det är du tränar på

Nirak

Åh, vilken lycka! :bump:
Söt häst du har!

Jag håller med NiraK, tycker tyvärr att det ser ut som en rörelsestörning bak.
Jag hade börjat med att ta ut hästen på rakt spår och sett efter om den rör sig lika ojämnt där..

Har haft en kallblodstravare som var väldigt ojämn bak och där hjälpte det inte att rida på små volter, då orkade han inte bära.

Min första slutsats är inte att han har någon rörelsestörning utan att han är överilad i sina rörelser. Det går inte att avgöra om det är en störning eller bara spänning utifrån den videon.

Inte samling i den betydelse form/samling.

Jag ber honom höja huvudet och därmed tar jag bort skjutkraften på honom.

Genom att ta bort skjutkraften kan jag sedan bygga upp bärkraften och senare introducera skjutkraften tillbaka till hästen.
Vi har just börjat med detta och jag rider alla pass på volt i början för att lugna ner honom och för att han behöver träna på att gå på oval volt.

Övriga delar av passet rider jag på rakt pass blandat med lite volter.
Öppna och sluta. Eller iallafall försök till det. ^^

Aha, då förstår jag vad ni koncenterade er på. för koncentrerade såg ni ut!!:)

Har aldrig tänkt så, att höja huvudet för att minska skjutkraften.

Har själv fått jobba med kortat steg av samma anledning, men med ganska lång och låg för att inte tappa ryggen. Vilket inte var lätt. lång och låg=vill ramla framåt och öka steglängden. Motsägelsefullt för hästen..
..men jag tyckte att de borde kunna gå någorlunda sakta o balansera upp sin hals med ett något vinklat bäcken.

Så vi har haft problem med att få igenom förhållningar och behålla den lugna kortare gången i det arbetet. Har inte velat låta huvudet gå upp för mycket då båda mina gärna spänner ryggen och då funkar inga skolor alls. Blir bara sidvärtsrörelser i spänning.

Intressant att jämföra taktiker!:d

Det var Cristina Drangel som lärde oss övningen (även om vi fick göra det på "tapetmönter").

Nu är jag inte så kunnig ryttare inom AR men det känns ialllafall som om han tar med sig ryggen, tricket är väll att kunna höja och sänka utan att hästen blir stressad.

Aha, då förstår jag vad ni koncenterade er på. för koncentrerade såg ni ut!!:)

Har aldrig tänkt så, att höja huvudet för att minska skjutkraften.

Har själv fått jobba med kortat steg av samma anledning, men med ganska lång och låg för att inte tappa ryggen. Vilket inte var lätt. lång och låg=vill ramla framåt och öka steglängden. Motsägelsefullt för hästen..
..men jag tyckte att de borde kunna gå någorlunda sakta o balansera upp sin hals med ett något vinklat bäcken.

Så vi har haft problem med att få igenom förhållningar och behålla den lugna kortare gången i det arbetet. Har inte velat låta huvudet gå upp för mycket då båda mina gärna spänner ryggen och då funkar inga skolor alls. Blir bara sidvärtsrörelser i spänning.

Intressant att jämföra taktiker!:d

rent spontant tänker jag, vart är den grundliga böjningen, ställningen och framåtandan?
det syns att han lyssnar på dig, men jag skulle vilja se lite mer framåt-neråt. att han sätter in benet lite mer under sig, innan ni går upp och börjar med en mer samlad och högre form.

skulle gärna vilja se en film med en lägre form!

kanonfin häst och vilken rolig ide!!!!

Bettlöst träns

Jag vet inte om någon tipsat dig om det här?
Det finns ett bettlöstträns som trycker på nacke sida och nos berobende på dina hjälper. Finns på tex. Hööks 429:- Värt att prova kanske? Funkar bra på min arab som inte gillar bett iaf. Vår hovslagare trännar dressyr med sitt. ;)

Sv: Bettlöst träns

Jag vet inte om någon tipsat dig om det här?
Det finns ett bettlöstträns som trycker på nacke sida och nos berobende på dina hjälper. Finns på tex. Hööks 429:- Värt att prova kanske? Funkar bra på min arab som inte gillar bett iaf. Vår hovslagare trännar dressyr med sitt. ;)

jag har ett sånt. varnar för det.... underbart att rida ut i skogen på, men att träna med det funkar inte. tar du i en tygel glider det och sidostycket på motsatt sida kanar fram, det ger otydliga signaler till hästen. å nyps llite åxå....
efter råd från min tränare bytte jag tillbaka till bett och det funkar sååååå mycket bättre att rida på!!!!!
dessutom blir tyglarna otroligt mycket längre med det tränset, pga av tränsets uppbyggnad.

men som sagt, detta är min högst personliga åsikt!!!!! ut i skogen-absolut!!!!!!! träna-icke.........:(

jag har ett sånt. varnar för det.... underbart att rida ut i skogen på, men att träna med det funkar inte. tar du i en tygel glider det och sidostycket på motsatt sida kanar fram, det ger otydliga signaler till hästen. å nyps llite åxå....
efter råd från min tränare bytte jag tillbaka till bett och det funkar sååååå mycket bättre att rida på!!!!!
dessutom blir tyglarna otroligt mycket längre med det tränset, pga av tränsets uppbyggnad.

men som sagt, detta är min högst personliga åsikt!!!!! ut i skogen-absolut!!!!!!! träna-icke.........:(

kom på en sak!!!!!! pröva detta: en remontgrimma, ett par tyglar och storrremmar. fäst en sporrrem på höger sida på hästen och dra till vänster tygel, som sätts fast i remontgrimma på vänster sida. och tvärtom. då borde det bli ett milt, snällt och tydligt alternativ till sidepull och hack. :idea:

Fast det beror ju på.. Rider man mest med sätet så är det enligt mig ett väldigt bra träns, som varken glider eller nyps. Jag tycker det är ett väldigt bra bettlöst alternativ :)
Ang tygellängden är det ju bara att köpa ett par ponnytyglar så blir de inte särskillt mycket längre än normalt :)

Fast det beror ju på.. Rider man mest med sätet så är det enligt mig ett väldigt bra träns, som varken glider eller nyps. Jag tycker det är ett väldigt bra bettlöst alternativ :)
Ang tygellängden är det ju bara att köpa ett par ponnytyglar så blir de inte särskillt mycket längre än normalt :)

eftersom jag måste visa min häst ställning och ta i innertygel ganska ofta, passa det inte mig alls. men om man, som du skriver, kan rida mer med sätet och kommit längre än jag gjort, kan jag nog tro att det funkar! jag önska att jag kommer så långt någon gång att jag kan rida henne på det!

å det där m tyglarna läste jag aldrig.... ;) (ja vet!!!!!! jag SKA köpa ett par kortare, bara ja får tummen ur a****t:o:D )

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: Magiana
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 853
Senast: IngelaH
·
Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 151
Senast: Bewelinn
·
S
Ridning Kommer ni ihåg alla diskussioner och frågor som jag och andra kommit in på om min lilla häst när det gäller tränsbett? En liten...
Svar
11
· Visningar
1 296
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka