Är stövlarna för korta?

Sv: Är stövlarna för korta?

Och du undrar varför dina dragkedjor går sönder??? :p

Solponny; Ja om du bara har leggings på bilden så blir det säkert lagom med ridbyxor och strumpor. Och hellre lite vidare stövlar än för trånga, som sagt dragkedjorna går sönder och det är jobbigt att få på stövlarna. Jag skulle dock utan tvekan klaga på höjden!

Haha, det kanske ligger något i det du säger :angel:

Så för att du tycker att man ska behöva knöla in benen och få ärr i knävecken så är det så ridstövlar SKA sitta?

Det är väl i högsta grad upp till användaren hur denne vill ha sina stövlar.

Jag hade personligen velat ha stövlarna något högre än på TS bild men jag vill samtidigt kunna ha ett par vanliga ridbyxor och inte alltid hänvisad till tunnaste sorten. Dessutom blir det svårt om man lägger på sig några kg. Hellre har jag en lite tjockare ridstrumpa som utgångsläge i så fall. Och jag tror inte att skavsår i knävecken gör mig till en bättre ryttare, snarare en spänd sådan.

Men det var väl ändå lite att ta i?

TS undrar om hennes stövlar är för korta, och då berättar jag vad JAG tycker och MINA erfarenheter samt hur mina stövlar blev efter inridningen.
Jag gjorde allafall så som jag beskrev och jag är inte ensam om köttsår i knävecken och tight runt vaden, så det är fler som tycker som jag. Om du inte tycker som jag, fine. Men som du tidigare skrev är det upp till användaren hur man vill ha det, och du verkar inte vilja ha lika höga och tighta stövlar som jag.

Vi alla har olika åsikter om allt.

J
32131941.jpg

Alltså om din häst skulle behöva ett nytt hem i framtiden får denne gärna flytta hem till mig! Jag är KÄR :love:

Helt underbart vacker häst du har :love: Och väldigt fin färg på utrustningen till :)

Men hallå, man kan inte lägga in en sådan snygg bild utan att berätta vad allting är! :mad: Vad är det för uuuunderbar sadel du sitter i, till exempel?

Har dina Cavallo sjunkit mycket? Jag är själv på stöveljakt och är väldigt sugen på ett par Cavallo (trots att de är omöjliga att få tag i där jag bor).

Haha, ok, sorry då ;)

Nja, de har inte satt sig så jättemycket tycker inte jag, men så är de kanske bara använda totalt 15 ggr eller så, på 4 år :o Jag köpte utan dragkedja, stog i valet och kvalet, men kom fram till att jag vill inte ha någon dragkedja som ska hålla på att krångla. Men tji fick jag, har aldrig haft "riktiga" stövlar tidigare utan mest kört på leggingns, eller sådana där carlskronarider när jag var liten. Men vilket helvete det var att få av sådana här stövlar!

Så nu är ivägskickade till strömsholm för att fixa en dressyrdragkedja och bli sulade. Så nu hoppas jag att jag ska få mer glädja av de än jag haft innan :idea:

Min ben måttades ju till 48 cm, stövlarna fanns som tabellstövlar med min vidd i 50cm el 52cm. Jag hade allra helst velat ha 51cm höga men hade ingen lust att lägga till massa extra när det rörde sig om så ytterst lite. Är iallafall ganska nöjd med längden och även om de sätter sig lite till så blir de nog åtminstone inte för korta, även om det nog kommer bli i gränslandet!

By the way, sadeln är en Edinburgh Elite, 17" bomvidd 5 :angel:

:bow:

Du kan väl komma tillbaka till tråden om ett halvår och berätta hur mycket de har sjunkit? :idea:

Själv har jag förstört ett par nya stövlar som var för höga. De har vikt sig högst upp, något som inte går att åtgärda och som ser vansinnigt fult ut.

Själv har jag förstört ett par nya stövlar som var för höga. De har vikt sig högst upp, något som inte går att åtgärda och som ser vansinnigt fult ut.

Ojdå, får man alltså välja mellan stövlar som har vikt sig och för korta stövlar...? Hur undviker man att de viker sig då?

Men hur mycket för långa är egentligen lagom för långa?
Så om man har en hälkilar slipper man veck högst upp på stöveln?

Ush så svårt det blev :confused:

Hur höga ska de vara? Ska de va upp till knävecket när man har benet i 90 grader och sedan plus 2 cm för att de ska vara lagom långa när man sitter i dressyrsadeln och sedan ytterligare 2 cm för att de sjunker?
Tycker att det är stårt hur man ska mäta...

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 543
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 683
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka