Är stövlarna för korta?

Sv: Är stövlarna för korta?

Jag tycker att det skall kännas rejält i knävecket tills man flexar foten, så 4-6cm till beroende på hur mjukt lädret är. Om modellen är känd för att sjunka ihop så hade jag absolut beställt en mycket högre (längre? :D) stövel.

För det är ungefär 2-2.5 cm upp till knävecket, kan jag räkna med att de sjunker 1.5-2 cm då?

Mina är med måttade nya och dom är skyhöga. Hej skoskav men vill man vara fin får man lida pin. Då är ju mina dressyrstövlar. Men alla stövlar sätter sig ju så alla sjunker ju lite.

Nya stövlar ska vara så höga att det ej går att böja ihop benet. Då blir dom lagom att rida med.

Dina ser korta och vida ut. Sälj inte, klaga!! Dom i affären har ju måttat fel!

Men vad händer om de inte sjunker då? Kan man vara säker på att de gör det?

Ser dom vida ut...? Kanske beror på att jag bara har tunna leggings på mig. De sitter ju som en smäck, kommer inte få upp dragkedjan annars.

Mina stövlar sitter så tight att jag får trycka in vaden och dra någon centimeter och denna process upprepas under hela uppdragningen. När de väl sitter på sitter de inte tight, utan bara sitter intill utan att glappa :) Så, ja dina är för vida :)

När jag måttade mina Petrie måttades de en cm högre än knävecket med benet i 90° och vadens omkrets utan byxor. Nu sitter de bra, men har fortfarande ärr i knävecken :crazy: Rider i tunna Pikeur och KL showsocks när jag har stövlarna och ovanpå dem vill jag ha stöveln tight.

Även den hårdaste Königs sjunker något efter användning så dina kommer med största sannorlikhet också sjunka. :) Mjuka stövlar sjunker dock mer än hårda.

Av ren nyfikenhet måste jag fråga - om stövlarna på TS foto skulle vara 4 cm längre/högre - ser inte den högre utsidan av stöveln väldigt konstig ut på benet då? :)

Nej, den skall ju helst täcka så mycket som möjligt av knäets utsida. Det är ju en av anledningarna till att dressyrstövlar har den höga bågen på utsidan.

Mina stövlar sitter så tight att jag får trycka in vaden och dra någon centimeter och denna process upprepas under hela uppdragningen. När de väl sitter på sitter de inte tight, utan bara sitter intill utan att glappa :) Så, ja dina är för vida :)

När jag måttade mina Petrie måttades de en cm högre än knävecket med benet i 90° och vadens omkrets utan byxor. Nu sitter de bra, men har fortfarande ärr i knävecken :crazy: Rider i tunna Pikeur och KL showsocks när jag har stövlarna och ovanpå dem vill jag ha stöveln tight.

Även den hårdaste Königs sjunker något efter användning så dina kommer med största sannorlikhet också sjunka. :) Mjuka stövlar sjunker dock mer än hårda.

Så för att du tycker att man ska behöva knöla in benen och få ärr i knävecken så är det så ridstövlar SKA sitta?

Det är väl i högsta grad upp till användaren hur denne vill ha sina stövlar.

Jag hade personligen velat ha stövlarna något högre än på TS bild men jag vill samtidigt kunna ha ett par vanliga ridbyxor och inte alltid hänvisad till tunnaste sorten. Dessutom blir det svårt om man lägger på sig några kg. Hellre har jag en lite tjockare ridstrumpa som utgångsläge i så fall. Och jag tror inte att skavsår i knävecken gör mig till en bättre ryttare, snarare en spänd sådan.

Senast ändrad:

Det handlar väl mycket om mode? :) En del skulle ju "dö för" långa, snygga dressyrben, och då vill man ge det intrycket när man har stövlar på sig månne. ;)

Tror att jag skulle bli mest förbannad av att behöva stå och kämpa med dragkedjan och på vintern vill jag iallafall få plats med en extra strumpa.
Långa dressyrben har jag ju redan, dessa stövlar är 31/47 cm. När man har ridbyxor sitter de som en smäck iallafall :) Eller så tajt som jag vill ha dem.

Men som jag skrev innan, kommer de att sjunka ända tills de sitter bra? Vad gör man om de inte sjunker tillräckligt?

Man kan lägga i hälsulor om dom mot förmodan inte skulle sjunka tillräckligt. Tycket stövlarna är för korta. Klaga

När man rider i dem första gångerna så "ska" man få skav, hehe. Om det inte är väldigt mjukt läder då. När jag red i mina första månaden fick jag skavsår och gjorde riktigt ont :S, men nu är de nästan lite korta.

Jag rider med mina skoskavsplåster och som alla säger, det ska göra ont!
Jag som har konstiga vader så stövlarna är helt raka, som rör. Har mina hälsulor med för att komma upp lite. Sen vill man ju att dem ska sitta som en smäck.
img_3822_138601316.jpg

Dom här måttade jag ut i över en timme på sharpman. Om ni ser på bilden så är dem höga men jag tycket dom sitter perfekt.

Tack för ditt svar, det var just det jag var nyfiken på :)

Jag kan inget om dressyrstövlar, men är det verkligen ergonomiskt riktigt att ha de mål som många tycks ha kring sina stövlar? Tänker på skänkelns inverkan, skänkelläge osv. ... :)

Men alla stövlar är stela och hårda i början. När dom sätter sig så sjunker dom alltid lite därför man får plågas i början för annars blir dom lätt för korta efter någon månad. Men jag håller med, jag har fått lära mig nu att rida allt bara för min sits då skänklarna inte helt fyller sin funktion än. Men är ju positivt att han lyssnar så bra på sitsen nu :D

Jag tycker också de ser korta ut, hade inte heller accepterat att butiken måttat så dåligt som de uppenbarligen gjort. Är de dessutom tänkta som dressyrstövlar är de i mina ögon verkligen för korta.

Min cavallo piaffe är 50 höga och mina ben är 48 långa. Såhär ser de ut när de sitter på:
32131941.jpg

Och du undrar varför dina dragkedjor går sönder??? :p

Solponny; Ja om du bara har leggings på bilden så blir det säkert lagom med ridbyxor och strumpor. Och hellre lite vidare stövlar än för trånga, som sagt dragkedjorna går sönder och det är jobbigt att få på stövlarna. Jag skulle dock utan tvekan klaga på höjden!

Har ringt till dem nu och de skulle ringa till han som har sytt dem (De är uppsydda i Italien).

Skinnet är ganska mjukt, men absolut inte sladdrigt. Typ mittemellan. Kalvskinn är det. Sjunker kalvskinn mycket?

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 543
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 683
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31