Är vi för dåliga?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Nebraska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 400

Nebraska

Trådstartare
Nu efter att både elitloppet och Hugo Åbergs vunnits av fransmänn man inte ens hört talas om(och ännu mindre kan uttala namnet på) så undrar man ju hur det är ställt med våra inhemska hästar och uppfödning.
Som lök på laxen så är ju våra för dagen bästa hästar(tänker på Citation och Going Kronos då) importer.Är det urlakningen av hingsparken och de mindre kullarna som nu börjar få konsekvenser i att vi blir bokstavligen talat frånkörda?

Sv: Är vi för dåliga?

har lite av samma tanke men samtidigt så tror jag att fransmännen precis som Bazire sa i ngn intervju efter Åbergs, att dom har börjat träna mera intervaller och inte bara tung träning därav har hästarna blivit mera speediga.:d

Dom har nog lärt sig att åka hit med hästar som kanske inte riktigt passar på en del av deras stora banor typ Vincennes el andra banor som är längre än 1000 m.

Tränare av Fabice Souloys typ tror jag t.o.m kan engelska riktigt bra :idea:och försöker nog utveckla sig hela tiden.
Han verkar ju heller inte så rädd för att resa vilket en del verkar vara rädda för. Men det kanske inte finns så många hästar i Sverige att vara rädd för tyvärr:angel: (svenskfödda menar jag, Going ÄR en riktig KANOON när han är bra)
Det är bara att bita ihop och komma igen:)
I år har dom ju sopat banan av oss några gånger tyvärr :o

Det är väl vi som har en temporär formsvacka samtidigt som fransoserna har formtopp? :angel:

Jag tror att Svenska aveln håller på att försvinna... Vi har inte samma kvalitet som Frankrike & USA...

Men det är bara att säga, tur att man kan importera :)

Det är säkert så:smirk: alla har ju rätt till formtapp:angel: Sedan har väl inte vissa hästar utvecklats som man hoppats:crazy: (läs Conny Nobell) men han kommer säker igen:o
Vi har ju dock Super Light att luta oss mot:bump:

Oiseau De Feux fick stryk av en viss Count Go i sin näst senaste start.:crazy:

Men det var väl ett preparélopp?

Hästen innehar ju titel Europamästare i alla fall så så dålig kan han ju inte vara..:angel:
(jo, jag vet att han fick segern efter att Jacose fråntogs den..)

Jösses, dömma ut svensk avel för att vi i år får stryk av fransmännen?

Kommer ni inte ihåg hur det såg ut för två vintrar sedan nere i Paris??:D

Allting går i vågor och just nu är de franska hästarna återigen någonting att räkna med.

Men vänta ett par år till innan ni dömmer ut svensk avel!
Kommer vi att fortsätta få regelrätt stryk av utländska hästar..ja, först då kan jag delta i era "oroligheter";)

Jag tycker det är upplyftande (för att inte säga ett måste) för svensk travsport att våra större löpningar vinns av utländska gäster emellanåt!

Det är sporrande!
...och mer underhållande än att se detta vanliga svenska gulddivisionsgäng mötas gång efter gång..efter gång!

Jaa men det var säkert ett prepare:) undrar hur Count Go skulle stå sig här "hemma"? Han kanske har utvecklats mycket:confused:

Håller med till 100%:bump: Vi får se MYCKET bättre och roligare lopp här hemma om det finns HÄSTAR och KUSKAR med från andra länder. Har sett alltför många färglösa guld divisionslopp med samma hästar vecka efter vecka. Nu när dom ser att dom kan slå oss ansers det kanske mödan värt att åka hit:bow::bow: Och det gillar ialla fall jag:banana:

Nu när jag ändå är igång..:D

-Vad är egentligen svenskt?

Säg en svensk hingst som på senare tid har lämnat något eller en bredd av värde?

Det är ju den "gyllene" 1/4-delsblandningen som fortfarande förespråkas om det inte är amerikanskt blod rätt igenom!

Så egentligen är det ju vi som "stjäl" andra länders hingstar och kör i en svensk mix..

Just nu är det ju två italienare som står högst upp på önskelistan..

Men kanske har vi ett för dåligt hingstmaterial i botten?

Där vi avlar på mediokra hingstar för att man inte har råd med toppenhingstarna?

Detta samt att vi kanske av "hjärtliga" skäl avlar på mediokra ston?

Men någonting måste ju vara fel när det fortfarande föds så många hästar per år (som minskningen av antal födda föl ändå innebär) och vi tack vare det "raset" inte kan hävda oss i toppen TROTS att vi har tillgång till ett bra hingtmaterial?

Då är det nog i botten vi ska titta och inte i toppen i så fall!

Men som sagt, jag tänker inte hissa någon varningsflagg än i alla fall!

Se så..läs inte mer av vad en i avel totalt okunnig Trygg skriver utan ut och träna mer er nu istället så att vi inte får se den där trikoloren vaja lika ofta i framtiden!:p:love:

;););)

Senast ändrad:

När Oiseau De Feux fick segern i Europaderbyt var han väl ett huvud före Max Prix imål. Det var väl knappast ett preparé lopp. Det har helt klart varit fransmännens år iår!

Kan det bero på att fransmännen är mer härdade av att gå i ett högt tempo hela vägen? I Sverige har vi ju som bekant ofta ruscha-fisa-ruscha i loppen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka