Arab på lösdrift?

roxanne

Trådstartare
Är det någon här som har sin arab på lösdrift? Jag tänkte på att de sätter ju kanske inte lika mycket päls som tex en islänning eller fjording, klarar de lösdrift hela vintern? (Självklart med fri tillgång till foder och vindskydd). Är det någon som har täcke på häst som går på lösdrift?
Hoppas någon vill ge bra svar på mina knäppa frågor... ;)

Sv: Arab på lösdrift?

Tror inte att det ska var några problem att även har din arab på lösdrift..

Visserligen har vi inte våra på lösdrift men det är ute största delen av dygnet, året runt...
Täcke har vi på... (t.o.m på nordsvensken vid riktigt sketväder)

Vi tycker det verkar som om våra hästar mår mycket bättre av att vara ute.. ( Vi har 2 araber)

Har en god vän som hade sin arab på lösdrift förra året. Nu i år så skall hon ha arab hingsten på lösdrift. Kommer det en ny Gudrun så kan hon in.

visst kan man ha en arab på lösdrift :D när jag växte upp hade vi ett ganska känd arabhäst uppfödare som närmsta granngård. alla hennes araber gick på lösdrift och vääldigt långhåriga, även dom hon tävlade på gick ute (distansritt även utomlands)

har haft mitt halvblod (som har fullblodspappa) på lösdrift hela vintern. med täcke, har gått hur bra som helst :D

Man tänker inte ofta på att arabhästar kommer från länder som kan ha väldigt höga temperaturer på dagarna men sjunka till flera minusgrader på nätterna. Så Jag tror nog de flesta araber är väldigt tåliga mot kyla och temperatur växlingar:)

hej hej!

Jag har några araber, föl, unghästar, avelsston, avelshingst och tävlingshäst på elitnivå i distansritt. Samtliga går på lösdrift, har massvis av päls och den enda som är klippt och har täcke är tävlingshästen.

Fungerar utmärkt :) *självklart har de fri tillgång på stråfoder och en halmad lada att gå in i*

Håller med Neywaz, självklart går araber på lösdrift!

Mina hästar har lösdrift året om, särskilt bra på sommaren då de är vana att gå in när de behöver.
Dock har jag även stall så att jag kan ta in dom när mitt hjärta blöder för mkt ;) tex snöstorm eller vid mkt regn då täcken blir blöta och tunga.

Är de klippta och har täcken får man ju naturligtvis vara noga och byta täcken ofta. Även de som inte är klippta har täcken hos mig, undantaget är islandshästen som vid dåligt väder har regntäcke på sig iaf.

Det låter toppen!

Tack alla för era svar!
(mina araber och fjordingar kommer gå på lösdrift i vinter, ingen tvekan längre)! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 339
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 556
Senast: lilsan
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: Bamburine
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka