Sv: Arab/Paint??
Hej!
Jag äger en Arab/paint korsning. Har ni vetat att dessa kan registreras i USA i International Quarab Horse Association och rasen blir då quaraber. Det finns 4 registrerade quaraber i Sverige. Tyvärr, är Sverige ett sådant land, där quaraber inte godkänns som en ras, så i Sverige registreras de flesta som arabkorsningar, men man kan som sagt också registrera dem som quaraber. I Finland godkänns quaraberna som en ras (vi har 5 stycken).
Quaraberna är mycket lättlärda (ibland för mycket). De är sällan rädda för något. Quaraber finns i tre typer: arab/paint eller quarter kallas Straight, en korsning med mera araber än paintar/quartrar kallas Pleasure och en korsning med mera paint/quarab än arab kallas Stock.
Jag har för avsikt att göra en hemsida om quaraber, som kommer ut på finska, svenska och engelska, så om ni har några frågor om quaraber, kontakta då mig
marika.granfelt@luukku.com.
Min quarab är till salu, för den blir för liten för mig. Annonsen finns bla här i Bukefalos. Sök med ordet Quarab, så borde ni hitta den.
Hälsningar, Marika