Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Funderar om någon vet nåt om hingstarna Partisan och Alzo? Gammelpolska godingar :)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Vet inget om dem heller har bara kikat lite nsabbt på stammarna o konstaterat att de inte är gammelpolska i min mening, men ...nyfiken på hur de ser ut iaf. bilder?
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Försöker få bilder o gärna film på dem då de ju finns rätt långt borta från oss räknat. Vi får se om det dyker upp nåt. Vilka gammelpolska hingstar finns i landet idag anser du?
:laugh:
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

--------------------------------------------------------------------------------

om jag vore dig skulle jag leta efter en hingst med mkt bra hals och överlinje, gärna en riktigt kort och stark rygg!

rohara bacara är ju efter padron psyche och det kanske inte är den bästa stammen om man letar efter en riktigt bra rygg då det finns relativt många examplar med lite veka ryggar där...

rent generellt skulle jag inte titta på utställningshingstar eftersom deras ryggar är mer oprövade, men kanske en kort och kompakt galopphingst? kort och kompakt är dock svårt att kombinera med en riktigt bra hals.

en fråga är ju oxå vad du vill behålla hos stoet? har hon några kvaliteer som du absolut inte kommer vilja välja bort? som du alltså vill att hingsten ska ha.

generellt känner inte jag (som okunnig amatör) att någon av de hingstar du nämner skulle kännas rätt för ditt sto, men det är mer magkänslan liksom....

Hej... du svarade på mitt inlägg i förra tråden.. :angel:
Det jag verkligen ÄLSKAR med min dam är hennes jätte fina huvud, vakna uppseende och hennes psyke.. Hon är 100% ko-lugn i alla lägen, tittar inte på ngt, stimmar inte upp sig mm. Det vill jag gärna behålla.
Hur hemskt hade det varit att lägga El Waldo på henne? Jag har liksom på sista tiden fasnat för honom på något lusigt vis. har tittat (försökt) kritiskt på honom, men han känns mer och mer rätt... Vet du några avkommor som man kan söka efter kanske??

Men ge mig gärna ett hingst-exempel på vad jag bör lägga på henne (gärna en länk oxå så man kan titta närmare på honom) så man kanske kan förstå mer vad som kan kännas bra på henne.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Vet inget om dem heller har bara kikat lite nsabbt på stammarna o konstaterat att de inte är gammelpolska i min mening, men ...nyfiken på hur de ser ut iaf. bilder?
Jag vet inte heller något om dem, men har tittat på stammarna och nog tycker jag att de är gammelpolska.

Carina på Silver Arabians

Tittade lite noggrannare på stammen på Partisan och han kan nog vara tveksam, med sina lite senare ryska inslag.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

busigdemon kanske är en av "extremisterna" som räknar bort allt med Negativ i också? Antikpolskt kanske man ska köra med som begrepp då för att minska förvirringen. ;)

Antikpolsk, gammalpolsk, nypolsk och modernpolsk. Eller nåt...
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

El Waldo har bara en avkomma än så länge. Det är ett sto f 2008 som finns hos hans ägare.
// Linda
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Funderar om någon vet nåt om hingstarna Partisan och Alzo? Gammelpolska godingar :)
17790101.jpg

Detta stoföl är efter Partisan.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

busigdemon kanske är en av "extremisterna" som räknar bort allt med Negativ i också? Antikpolskt kanske man ska köra med som begrepp då för att minska förvirringen. ;)

Antikpolsk, gammalpolsk, nypolsk och modernpolsk. Eller nåt...
Ja, det blir väl bra? :D

Antikpolsk = inget importerat efter andra världskriget.
Gammelpolskt = inget efter 1968 = inget Aswan eller Palas.
Nypolskt/modernpolskt = ja, vad drar vi gränsen där? Monogramm?

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag tänkte ungefär "nypolsk" som med Aswan/Palas och "modernpolsk" som med Monogramm, El Shaklan och co.

Frågan är då vad vi gör nästa gång de introducerar nya blodslinjer? Vad blir det då, "ultranypolsk" kanske? :D
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

jo vist om man vill vara petig så bör man ju kunna hålla isär lite...
vore ju en bra idée men hur gör vi sen som du säger?
finns ju inte jätte många antikpolska kvar, alla blandas ut för att utvecklas o få fram en bra arab (inte för att de antikpolska inte var/är bra) men ibland så finns det itne material som lever upp till kraven o då får man titta på andra ställen.:)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

jo vist om man vill vara petig så bör man ju kunna hålla isär lite...
vore ju en bra idée men hur gör vi sen som du säger?
finns ju inte jätte många antikpolska kvar, alla blandas ut för att utvecklas o få fram en bra arab (inte för att de antikpolska inte var/är bra) men ibland så finns det itne material som lever upp till kraven o då får man titta på andra ställen.:)
Det var nog mest ett skämt... :D

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jo fortstod det lite gran
men tycker det är en hyfsat bra idé
är ju bra om man kan hålla isär alla...
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jo fortstod det lite gran
men tycker det är en hyfsat bra idé
är ju bra om man kan hålla isär alla...
Ja, visst är det en bra idé, men eftersom det är begrepp som används i hela världen, så kan det kanske bli svårt att få något gehör... :D

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jo det är ju det. Just antikpolsk tyckte jag annars var en riktigt bra distinktion... ;)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja, det blir väl bra? :D

Antikpolsk = inget importerat efter andra världskriget.
Gammelpolskt = inget efter 1968 = inget Aswan eller Palas.
Nypolskt/modernpolskt = ja, vad drar vi gränsen där? Monogramm?

Carina på Silver Arabians

Det där har jag läst att Bewellin skrev en gång förut....varför är Aswan och Palas så viktiga i sammanhanget?
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Det där har jag läst att Bewellin skrev en gång förut....varför är Aswan och Palas så viktiga i sammanhanget?
Aswan var en egyptisk hingst som skänktes av Egypten till Ryssland som tack för att de hjälpt till med att bygga Aswan-dammen. Palas är Aswan-sonen som importerades till Polen från Tersk 1968 som en outcross-hingst till de polska stona. Det visade sig vara en mycket bra kombination och han användes i stor omfattning. Därför finns han i väldigt många polska araber idag.

Idag verkar det väl inte så konstigt, men då var det nog ganska ovanligt att man tog in en 3/4-egyptisk hingst i den polska aveln i så stor omfattning.

Om det är bra eller dåligt är väl en smaksak. Han införde lite lättare typ vilket många tycker om, men pappa Aswan hade väldigt inkorrekta ben och även om hans egna barn blev betydligt mer korrekta, så poppar det nog upp ett och annat i senare generationer.

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp